Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Philosophy (1-15), 15 credits
Filosofi (1-15 hp), 15 hp
92FS11
Main field of study
Practical PhilosophyCourse level
First cycleCourse type
Programme courseDirector of studies or equivalent
Fredrik StjernbergECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GEN | Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject English | 3 (Autumn 2015) | Swedish | |||
L1GHI | Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject History | 3 (Autumn 2015) | Swedish | |||
L1GSA | Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Social Studies | 3 (Autumn 2015) | Swedish | |||
L1GSV | Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Swedish | 3 (Autumn 2015) | Swedish |
Main field of study
Practical PhilosophyCourse level
First cycleAdvancement level
G1XCourse offered for
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject English
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject History
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Social Studies
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Swedish
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.
Department
Institutionen för kultur och kommunikationNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
Filosofi inom ämneslärarprogrammet 1-15 hp, (kurskod 92FS11) HT 2015
Ämnesdidaktisk litteratur:
Bronäs, Agneta & Niclas Runebou, Ämnesdidaktik som undervisningskonst, Norstedts, Stockholm, 2010
Lundahl, Christian; Bedömning för lärande, Nordstedts, 2014 samt följande YouTubeklipp:
Christian Lundahl - 1. Tydliggöra mål och kunskapskrav.mov - https://www.youtube.com/watch?v=s0r--Iu2ClM
Christian Lundahl - 2 Skapa aktiviteter som synliggör lärandet - https://www.youtube.com/watch?v=Ow37GNG2obk
Styrdokument för gymnasieskolan, hämtas på www.skolverket.se
Mom 1: Instrumentkurs
Björnsson, G., Kihlbom, U. och Ullholm, A. 2009 Argumentationsanalys: Färdigheter för
kritiskt tänkande, Natur och Kultur. (1994 års utgåva fungerar ej!)
Baggini, J., Fosl, P. S. 2010 The philosophers toolkit: A Compendium of Philosophical Concepts and Methods, Second edition, Wiley-Blackwell
Stencilmaterial som tillhandahålles av institutionen tillkommer.
Mom 2: Den praktiska filosofins historia
Nordin, S. 2013 Filosofins historia, tredje upplagan, Studentlitteratur [Även andra upplagan går bra]
Kompendium Kompletterande texter för kurs i filosofihistoria, praktisk filosofi 1 (säljes hos LiU-tryck tidigast en vecka före kursstart)
Rekommenderad litteratur: Russell B. Västerlandets filosofi, i flera upplagor
Rekommenderade uppslagsverk:
Det finns några i en volym:
The Oxford Dictionary of Philosophy, red. av Simon Blackburn, Oxford University Press,
första uppl. 1994
The Cambridge Dictionary of Philosophy, red. av Robert Audi, Cambridge University Press,
första uppl. 1995
Filosofilexikonet, Forum, Stockholm, flera upplagor
Alla dessa fungerar utmärkt och de kompletterar dessutom varandra, så det kan vara bra att
regelbundet använda sig av flera olika uppslagsverk.
På nätet finns några användbara källor:
Stanford Encyclopedia of Philosophy:
http://plato.stanford.edu/contents.html
Via Universitetsbiblioteket får man tillgång till Routledge Encyclopedia of Philosophy. Gå till
http://www.bibl.liu.se/ och klicka dig vidare därifrån.
Internet Encyclopedia of Philosophy:
http://www.iep.utm.edu/
Eliasmiths Dictionary of the Philosophy of Mind:
http://philosophy.uwaterloo.ca/MindDict/
Av dessa kan särskilt Stanford och Routledge rekommenderas. Artiklarna är skrivna av
experter, och innehåller många bra litteraturhänvisningar om man vill veta mer.
Annan rekommenderad läsning
Här har vi listat några saker som vi inte kommer att ta upp till ingående granskning i någon
specifik delkurs, men som vi tänker oss kunde vara lämpligt för en filosofistudent att arbeta
med under första terminen. Dessa texter kommer alltså inte att tenteras, men föreläsarna kan
mycket väl förutsätta att vissa av texterna är bekanta. Under terminen bör man ha läst minst
tre av texterna på denna lista.
Några Platondialoger, till exempel Theaitetos, Menon, Parmenides, Staten
Descartes, Betraktelser över den första filosofin
Blackburn, Think
Russell, Filosofins problem
Berkeley , Three dialogues between Hylas and Philonous
Nagel, "What is it like to be a bat?"
Hansson, Verktygslära för filosofer, 2010, 3uppl
Priest, G., Logic. A very short introduction
Nietzsche, "Om sanning i den utommoraliska meningen"
McGinn, C., "Can we solve the mind-body problem?"
Unger, P., Ignorance. The case for scepticism
Searle, J., "Medvetanden, hjärnor och program", i Marc-Wogau, Filosofin genom
tiderna. Efter 1950
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.