The folk high school as educational institution, 15 credits
Folkhögskolan som särskild utbildningsform, 15 hp
940G31
Main field of study
Pedagogical WorkCourse level
First cycleCourse type
Programme courseExaminer
Louise MalmströmCourse coordinator
Louise MalmströmDirector of studies or equivalent
Martin LundbergContact
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FH1 | Folk High School Teacher Programme, Full time | 1 (Autumn 2024) | 202434-202503 | Swedish | Linköping, Valla | |
L1FH1 | Folk High School Teacher Programme, Part time | 1 (Autumn 2024) | 202434-202503 | Swedish | Linköping, Valla | C |
Main field of study
Pedagogical WorkCourse level
First cycleAdvancement level
GXXCourse offered for
- Folk High School Teacher Programme
Grades
Two-grade scale, U, GDepartment
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeCode | Name | Scope | Grading scale |
---|---|---|---|
SRE1 | Written presentation | 2 credits | U, G |
GRE1 | Oral presentation | 2.5 credits | U, G |
OBL1 | Seminar | 3 credits | U, G |
SRE2 | Examination | 4.5 credits | U, G |
SRE3 | Written presentation | 3 credits | U, G |
Regulary literature
Books
Andersson, Per, Colliander, Helena, Harlin, Eva-Marie, (2020) Om folkhögskolan : en särskild utbildningsform för vuxna. Upplaga 1 Lund : Studentlitteratur, [2020]
ISBN: 9789144133300
Björkman, Lotta, Bromseth, Janne, (2019) Normkritisk pedagogik : perspektiv, utmaningar och möjligheter. Upplaga 1 Lund : Studentlitteratur , [2019]
ISBN: 9789144118086
Boal, Augusto, Jackson, Adrian, (2002) Games for actors and non-actors. 2. ed. London : Routledge, 2002
ISBN: 0415267617, 0415267080, 9780415267618, 9780415267083
Burman, Anders & Lundberg Bouquelon, Petra , (2022) I rörelse: estetiska erfarenheter i pedagogiska sammanhang Huddinge: Södertörns högskola
Gustavsson, Bernt, (2002) Vad är kunskap? : en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap. Stockholm : Statens skolverk : Fritze [distributör], 2002
ISBN: 9185009199, 16513460, 16513460
Gustavsson, Michael, Österman, Tove, Hållén, Elinor, (2016) Vad ska en svensk kunna? : utbildningens dilemma - intressenas spel. Göteborg : Daidalos, 2016
ISBN: 9789171734747
Hvenmark-Nilsson, Katja, (2016) Välkommen in i mitt klassrum : vägledning för nya lärare. 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2016
ISBN: 9789144108681
Laginder, Ann-Marie, Landström, Inger, (2005) Folkbildning - samtidig eller tidlös? om innebörder över tid. Linköping : Mimer, Institutionen för beteendevetenskap, Linköpings universitet : Skapande vetande, Linköpings universitet [distributör], 2005
ISBN: 9185457639
Larsson, Staffan, (2013) Vuxendidaktik : fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande. 1. utg. Stockholm : Natur & kultur, 2013
ISBN: 9789127120006
Lövgren, J., Lysgaard A. J., Rahbek R. K. & Hallqvist A. , (2023) The Nordic Folk High School Teacher: Identity, Work and Education. LIT Verlag
ISBN: 3643912404, 978-3643912404
Andersson, Per, Millenberg, Filippa & Österborg Wiklund, Sofia Freedom with reservations: The work of the Swedish folk high school teacher.
Naughton, Christopher, Biesta, Gert, Cole, David R., (2018) Art, artists and pedagogy : philosophy and the arts in education. London : Taylor & Francis, 2018
ISBN: 9781138500600
Biesta, Gert What if? Art education beyond expression and creativity
Säljö, Roger, (2015) Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer. Första upplagan Malmö : Gleerups, 2015
ISBN: 9789140688262
Articles
Hansen, David T. , The moral is in the practice Teaching and Teacher Education, 14, 643-655 1998
Johan Öhman, Om didaktikens möjligheter - ett pragmatiskt perspektiv Utbildning och demokrati, 23(3)
Kumashiro, Kevin K. , Postperspektiv på antidiskriminerande undervisning i engelska, matematik och samhälls- och naturorienterande ämnen Tidskrift för Genusvetenskap, Nr 1. Tema pedagogik 2009
Pace, Judith. L., & Hemmings, Annette, Understanding Authority in Classrooms: A Review of Theory, Ideology, and Research Review of Educational Research, 77, 4-27
Sjöstrand, Erik & Svedberg, Lars , Ett engagerande mikrokosmos: folkhögskoledeltagarna och deras samhällsengagemang. Folkbildningsrådet 2021
Websites
Kursen förutsätter också att ni orienterar er i följande så kallade styrdokument (texterna går att hitta på nätet och under fliken ”E-litteratur” på Lisam)
Folkbildningsrådet (2023). Folkbildningens betydelse för samhället 2022: Folkbildningsrådets samlade bedömning. Folkbildningsrådet. https://www.folkbildningsradet.se/media/otcnp23r/fbr_sb2023_webb.pdf
Prop 2013/14:172, Allas kunskap – allas bildning https://data.riksdagen.se/fil/EEC16A17-3600-49FE-A33E-5F3A9C41B0B2
Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (2021). RIO rapporterar nr 1, 2021. Folkhögskolans betydelse för individer och för samhället i stort. En kunskapsöversikt. https://www.sverigesfolkhogskolor.se/globalassets/dokument_rio/riokongress2021/5.-fhsk-betydelse-for-individer-o-for-samallet-i-stort---en-kunskapsoversikt.pdf
Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO) (2019), Idégrund https://www.sverigesfolkhogskolor.se/globalassets/dokument_rio/rorelsefolkhogskolornas-idegrund.pdf
Sverige. Statskontoret (2018). En folkbildning i tiden: en utvärdering utifrån syftena med statsbidraget ; slutrapport. Stockholm: Statskontoret http://www.statskontoret.se/globalassets/publikationer/2018/201810.pdf
Additional literature
Other
Abrahamsson, Kenneth (2016). Folkbildningens frihet och värde: metaperspektiv på folkhögskolor och studieförbund, Folkbildningsrådet, Stockholm.
Biesta, Gert. (2015). What is Education For? On Good Education, Teacher Judgement, and Educational Professionalism. European Journal of Education, 50, s 75-87.
Byréus, Katrin (1996). Du har huvudrollen i ditt liv. Stockholm: Liber. Valda delar.
Fries, Julia (2016) ”Att bli skapande av det nya": Fem dramapedagogers uppfattningar av drama som verktyg i vuxnas lärande för hållbar utveckling (), Stockholms universitet, Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik.
Gustavsson, Bernt & Wiklund, Matilda (red.) (2013). Nyttan med folklig bildning: en studie av kapitalformer i folkbildande verksamhet. Lund: Nordic Academic Press.
Harlin, E.-M., Malmström, L. (2020) Den bortglömda folkhögskolans potential. I A. Fejes & M. Dahlstedt (red.) Perspektiv på skolans problem: vad säger forskningen? (s. 333-347), Studentlitteratur AB. Finns på Lisam.
Hjort, Madeleine (2011). Konstens betydelse Om konstarter och litteratur i skola och samhälle. Stockholm: Carlsson bokförlag.
Hyldgaard, Nankler, C. (2018). Folkbildning och solidaritet: om uppkomsten av folkhögskolans globala engagemang. Books on demand
Jonsson, Stefan (2011). Apans bildningsresa. Om förhållandet mellan europeiska bildningsidéer och postkolonial teori. I S. Boozon, L. Eriksson, A. Lundin & A. Svensson (red.) Att bilda ett samhälle – texter kring mångkultur och folkbildning. Stockholm: Föreningen för folkbildningsforskning.
Laginder, Ann-Marie, Nordvall, Henrik, Crowther, Jim, (2013) Popular education, power and democracy : Swedish experiences and contributions Leicester : Niace, cop. 2013. Finns online
Liedman, Sven-Eric (2002). Ett oändligt äventyr: om människans kunskaper. [Ny utg.] Stockholm: Bonnier Molander, Bengt (1996). Kunskap i handling. Daidalos AB.
Molander, Bengt (1996). Kunskap i handling. Daidalos AB.
Tösse, Sigvart (2009). Folkbildning som universellt fenomen. Om betydelser och motsvarigheter i historiskt och internationellt perspektiv. Finns online.
Valbar litteratur
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.