Books
Andersson, Per, Colliander, Helena, Harlin, Eva-Marie, (2020)
Om folkhögskolan : en särskild utbildningsform för vuxna. Upplaga 1 Lund : Studentlitteratur, [2020]
ISBN: 9789144133300
Andersson, Per, Millenberg, Filippa & Österborg Wiklund, , (2023) Freedom with reservations: The work of the Swedish folk high school teacher Vienna: LIT Verlag
Biesta, Gert , (2018) What if? Art education beyond expression and creativity i Naughton
Björkman, Lotta, Bromseth, Janne, (2019)
Normkritisk pedagogik : perspektiv, utmaningar och möjligheter. Upplaga 1 Lund : Studentlitteratur , [2019]
ISBN: 9789144118086
Boal, Augusto, Jackson, Adrian, (2002)
Games for actors and non-actors. 2. ed. London : Routledge, 2002
ISBN: 0415267617, 0415267080, 9780415267618, 9780415267083
Gustavsson, Bernt, (2002)
Vad är kunskap? : en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap. Stockholm : Statens skolverk : Fritze [distributör], 2002
ISBN: 9185009199, 16513460, 16513460
Gustavsson, Michael, Österman, Tove, Hållén, Elinor, (2016)
Vad ska en svensk kunna? : utbildningens dilemma - intressenas spel. Göteborg : Daidalos, 2016
ISBN: 9789171734747
Hållén, Elinor , (2016) Folkbildning – fri och frivillig eller under statliga direktiv? Vad ska folket kunna? Daidalos
Hallgren Hallgren, Eva & Jacquet, Ewa , (2023) Stärk pedagogiken med estetiken: drama, bild och muntligt berättande i tematisk undervisning. 1 Lund: Studentlitteratur.
Hvenmark-Nilsson, Katja, (2016)
Välkommen in i mitt klassrum : vägledning för nya lärare. 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2016
ISBN: 9789144108681
Laginder, Ann-Marie, Landström, Inger, (2005)
Folkbildning - samtidig eller tidlös? om innebörder över tid. Linköping : Mimer, Institutionen för beteendevetenskap, Linköpings universitet : Skapande vetande, Linköpings universitet [distributör], 2005
ISBN: 9185457639
Larsson, Staffan, (2013)
Vuxendidaktik : fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande. 1. utg. Stockholm : Natur & kultur, 2013
ISBN: 9789127120006
Larsson, Staffan , (2005) Förnyelse som tradition Mimer, Linköpings universitet
Lövgren, J., Lysgaard A. J., Rahbek R. K. & Hallqvist A. , (2023)
The Nordic Folk High School Teacher: Identity, Work and Education. LIT Verlag
ISBN: 3643912404, 978-3643912404
Andersson, Per, Millenberg, Filippa & Österborg Wiklund, Sofia Freedom with reservations: The work of the Swedish folk high school teacher.
Naughton, Christopher, Biesta, Gert, Cole, David R., (2018)
Art, artists and pedagogy : philosophy and the arts in education. London : Taylor & Francis, 2018
ISBN: 9781138500600
Biesta, Gert What if? Art education beyond expression and creativity
Säljö, Roger, (2015)
Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer. Första upplagan Malmö : Gleerups, 2015
ISBN: 9789140688262
Articles
Hansen, David T. , The moral is in the practice Teaching and Teacher Education, 14, 643-655 1998
Johan Öhman, Om didaktikens möjligheter - ett pragmatiskt perspektiv Utbildning och demokrati, 23(3)
Kumashiro, Kevin K. , Postperspektiv på antidiskriminerande undervisning i engelska, matematik och samhälls- och naturorienterande ämnen Tidskrift för Genusvetenskap, Nr 1. Tema pedagogik 2009
Pace, Judith. L., & Hemmings, Annette, Understanding Authority in Classrooms: A Review of Theory, Ideology, and Research Review of Educational Research, 77, 4-27
Other
Abrahamsson, Kenneth (2016). Folkbildningens frihet och värde: metaperspektiv på folkhögskolor och studieförbund, Folkbildningsrådet, Stockholm.
Biesta, Gert. (2015). What is Education For? On Good Education, Teacher Judgement, and Educational Professionalism. European Journal of Education, 50, s 75-87.
Byréus, Katrin (1996). Du har huvudrollen i ditt liv. Stockholm: Liber. Valda delar.
Fries, Julia (2016) ”Att bli skapande av det nya": Fem dramapedagogers uppfattningar av drama som verktyg i vuxnas lärande för hållbar utveckling (), Stockholms universitet, Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik.
Gustavsson, Bernt & Wiklund, Matilda (red.) (2013). Nyttan med folklig bildning: en studie av kapitalformer i folkbildande verksamhet. Lund: Nordic Academic Press.
Harlin, E.-M., Malmström, L. (2020) Den bortglömda folkhögskolans potential. I A. Fejes & M. Dahlstedt (red.) Perspektiv på skolans problem: vad säger forskningen? (s. 333-347), Studentlitteratur AB. Finns på Lisam.
Hjort, Madeleine (2011). Konstens betydelse Om konstarter och litteratur i skola och samhälle. Stockholm: Carlsson bokförlag.
Hyldgaard, Nankler, C. (2018). Folkbildning och solidaritet: om uppkomsten av folkhögskolans globala engagemang. Books on demand
Jonsson, Stefan (2011). Apans bildningsresa. Om förhållandet mellan europeiska bildningsidéer och postkolonial teori. I S. Boozon, L. Eriksson, A. Lundin & A. Svensson (red.) Att bilda ett samhälle – texter kring mångkultur och folkbildning. Stockholm: Föreningen för folkbildningsforskning.
Laginder, Ann-Marie, Nordvall, Henrik, Crowther, Jim, (2013) Popular education, power and democracy : Swedish experiences and contributions Leicester : Niace, cop. 2013. Finns online
Liedman, Sven-Eric (2002). Ett oändligt äventyr: om människans kunskaper. [Ny utg.] Stockholm: Bonnier Molander, Bengt (1996). Kunskap i handling. Daidalos AB.
Molander, Bengt (1996). Kunskap i handling. Daidalos AB.
Tösse, Sigvart (2009). Folkbildning som universellt fenomen. Om betydelser och motsvarigheter i historiskt och internationellt perspektiv. Finns online.
Valbar litteratur