The folk high school as educational institution, 15 credits

Folkhögskolan som särskild utbildningsform, 15 hp

940G31

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Examiner

Louise Malmström

Course coordinator

Louise Malmström

Director of studies or equivalent

Martin Lundberg

Contact

Administratör, Fredrik Kilström

ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1FH1 Folk High School Teacher Programme, Full time 1 (Spring 2025) 202504-202523 Swedish Linköping, Valla
L1FH1 Folk High School Teacher Programme, Part time 1 (Spring 2025) 202504-202523 Swedish Linköping, Valla

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

First cycle

Advancement level

GXX

Course offered for

  • Folk High School Teacher Programme

Grades

Two-grade scale, U, G

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Code Name Scope Grading scale
SRE1 Written presentation 2 credits U, G
GRE1 Oral presentation 2.5 credits U, G
OBL1 Seminar 3 credits U, G
SRE2 Examination 4.5 credits U, G
SRE3 Written presentation 3 credits U, G

Regulary literature

Books

Andersson, Per, Colliander, Helena, Harlin, Eva-Marie, (2020) Om folkhögskolan : en särskild utbildningsform för vuxna. Upplaga 1 Lund : Studentlitteratur, [2020]

ISBN: 9789144133300

Björkman, Lotta, Bromseth, Janne, (2019) Normkritisk pedagogik : perspektiv, utmaningar och möjligheter. Upplaga 1 Lund : Studentlitteratur , [2019]

ISBN: 9789144118086

Boal, Augusto, Jackson, Adrian, (2002) Games for actors and non-actors. 2. ed. London : Routledge, 2002

ISBN: 0415267617, 0415267080, 9780415267618, 9780415267083

Burman, Anders & Lundberg Bouquelon, Petra , (2022) I rörelse: estetiska erfarenheter i pedagogiska sammanhang Huddinge: Södertörns högskola

http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-48696

Gustavsson, Bernt, (2002) Vad är kunskap? : en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap. Stockholm : Statens skolverk : Fritze [distributör], 2002

ISBN: 9185009199, 16513460, 16513460

Gustavsson, Michael, Österman, Tove, Hållén, Elinor, (2016) Vad ska en svensk kunna? : utbildningens dilemma - intressenas spel. Göteborg : Daidalos, 2016

ISBN: 9789171734747

Hvenmark-Nilsson, Katja, (2016) Välkommen in i mitt klassrum : vägledning för nya lärare. 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2016

ISBN: 9789144108681

Laginder, Ann-Marie, Landström, Inger, (2005) Folkbildning - samtidig eller tidlös? om innebörder över tid. Linköping : Mimer, Institutionen för beteendevetenskap, Linköpings universitet : Skapande vetande, Linköpings universitet [distributör], 2005

ISBN: 9185457639

Larsson, Staffan, (2013) Vuxendidaktik : fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande. 1. utg. Stockholm : Natur & kultur, 2013

ISBN: 9789127120006

Lövgren, J., Lysgaard A. J., Rahbek R. K. & Hallqvist A. , (2023) The Nordic Folk High School Teacher: Identity, Work and Education. LIT Verlag

ISBN: 3643912404, 978-3643912404

Andersson, Per, Millenberg, Filippa & Österborg Wiklund, Sofia Freedom with reservations: The work of the Swedish folk high school teacher.

Naughton, Christopher, Biesta, Gert, Cole, David R., (2018) Art, artists and pedagogy : philosophy and the arts in education. London : Taylor & Francis, 2018

ISBN: 9781138500600

Biesta, Gert What if? Art education beyond expression and creativity

Säljö, Roger, (2015) Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer. Första upplagan Malmö : Gleerups, 2015

ISBN: 9789140688262

Articles

Hansen, David T. , The moral is in the practice Teaching and Teacher Education, 14, 643-655 1998
Johan Öhman, Om didaktikens möjligheter - ett pragmatiskt perspektiv Utbildning och demokrati, 23(3)
Kumashiro, Kevin K. , Postperspektiv på antidiskriminerande undervisning i engelska, matematik och samhälls- och naturorienterande ämnen Tidskrift för Genusvetenskap, Nr 1. Tema pedagogik 2009
Pace, Judith. L., & Hemmings, Annette, Understanding Authority in Classrooms: A Review of Theory, Ideology, and Research Review of Educational Research, 77, 4-27
Sjöstrand, Erik & Svedberg, Lars , Ett engagerande mikrokosmos: folkhögskoledeltagarna och deras samhällsengagemang. Folkbildningsrådet 2021

https://www.folkbildningsradet.se/om-folkbildningsradet/publikationer-och-remissvar/rapporter/rapporter-2021/ett-engagerande-mikrokosmos-folkhogskoledeltagarna-och-deras-samhallsengagemang/

Websites

Kursen förutsätter också att ni orienterar er i följande så kallade styrdokument (texterna går att hitta på nätet och under fliken ”E-litteratur” på Lisam)
Folkbildningsrådet (2023). Folkbildningens betydelse för samhället 2022: Folkbildningsrådets samlade bedömning. Folkbildningsrådet. https://www.folkbildningsradet.se/media/otcnp23r/fbr_sb2023_webb.pdf
Prop 2013/14:172, Allas kunskap – allas bildning https://data.riksdagen.se/fil/EEC16A17-3600-49FE-A33E-5F3A9C41B0B2
Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (2021). RIO rapporterar nr 1, 2021. Folkhögskolans betydelse för individer och för samhället i stort. En kunskapsöversikt. https://www.sverigesfolkhogskolor.se/globalassets/dokument_rio/riokongress2021/5.-fhsk-betydelse-for-individer-o-for-samallet-i-stort---en-kunskapsoversikt.pdf
Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO) (2019), Idégrund https://www.sverigesfolkhogskolor.se/globalassets/dokument_rio/rorelsefolkhogskolornas-idegrund.pdf
Sverige. Statskontoret (2018). En folkbildning i tiden: en utvärdering utifrån syftena med statsbidraget ; slutrapport. Stockholm: Statskontoret http://www.statskontoret.se/globalassets/publikationer/2018/201810.pdf

Additional literature

Other

Abrahamsson, Kenneth (2016). Folkbildningens frihet och värde: metaperspektiv på folkhögskolor och studieförbund, Folkbildningsrådet, Stockholm.
Biesta, Gert. (2015). What is Education For? On Good Education, Teacher Judgement, and Educational Professionalism. European Journal of Education, 50, s 75-87.
Byréus, Katrin (1996). Du har huvudrollen i ditt liv. Stockholm: Liber. Valda delar.
Fries, Julia (2016) ”Att bli skapande av det nya": Fem dramapedagogers uppfattningar av drama som verktyg i vuxnas lärande för hållbar utveckling (), Stockholms universitet, Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik.
Gustavsson, Bernt & Wiklund, Matilda (red.) (2013). Nyttan med folklig bildning: en studie av kapitalformer i folkbildande verksamhet. Lund: Nordic Academic Press.
Harlin, E.-M., Malmström, L. (2020) Den bortglömda folkhögskolans potential. I A. Fejes & M. Dahlstedt (red.) Perspektiv på skolans problem: vad säger forskningen? (s. 333-347), Studentlitteratur AB. Finns på Lisam.
Hjort, Madeleine (2011). Konstens betydelse Om konstarter och litteratur i skola och samhälle. Stockholm: Carlsson bokförlag.
Hyldgaard, Nankler, C. (2018). Folkbildning och solidaritet: om uppkomsten av folkhögskolans globala engagemang. Books on demand
Jonsson, Stefan (2011). Apans bildningsresa. Om förhållandet mellan europeiska bildningsidéer och postkolonial teori. I S. Boozon, L. Eriksson, A. Lundin & A. Svensson (red.) Att bilda ett samhälle – texter kring mångkultur och folkbildning. Stockholm: Föreningen för folkbildningsforskning.
Laginder, Ann-Marie, Nordvall, Henrik, Crowther, Jim, (2013) Popular education, power and democracy : Swedish experiences and contributions Leicester : Niace, cop. 2013. Finns online
Liedman, Sven-Eric (2002). Ett oändligt äventyr: om människans kunskaper. [Ny utg.] Stockholm: Bonnier Molander, Bengt (1996). Kunskap i handling. Daidalos AB.
Molander, Bengt (1996). Kunskap i handling. Daidalos AB.
Tösse, Sigvart (2009). Folkbildning som universellt fenomen. Om betydelser och motsvarigheter i historiskt och internationellt perspektiv. Finns online.
Valbar litteratur

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.