Methods for Research and Development in Educational Institutions, 15 credits

Forskning och utvecklingsarbete i utbildning och skola, 15 hp

942A07

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

Second cycle

Course type

Programme course
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L7MPD Masterprogramme in Pedagogic Practices (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 3 (Autumn 2015) 201534-201623 Swedish Linköping, Valla C/E
L7MPD Masterprogramme in Pedagogic Practices (Pedagogical Practices) 1 (Autumn 2015) Swedish Linköping C
L7MPS Masterprogramme in Pedagogic Practices (Pedagogical Practices) 5 (Autumn 2015) 201534-201623 Swedish Linköping, Valla E
L7MPD Masterprogramme in Pedagogy with an Emphasis on Outdoor Education (Halvfart, Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning) 1 (Autumn 2015) Swedish Linköping, Valla C
L7MPD Masterprogramme in Pedagogy with an Emphasis on Outdoor Education (Kvartsfart, Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning) 3 (Autumn 2015) 201534-201623 Swedish Linköping, Valla C/E

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

Second cycle

Advancement level

A1X

Course offered for

  • Master´s programme in Pedagogical Practices/Education with emphasis in Outdoor Didactics/Special Education
  • Master´s programme in Pedagogical Practices/Education with Emphasis in Outdoor Didactics/Special Education

Examination

Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.

Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

No examination details is to be found.

Forskning och utvecklingsarbete i utbildning och skola (FUIS) Kurslitteratur ht2015-vt2016 Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. eller: Bryman, Alan (2012). Social Research Methods. Oxford, New York: Oxford University Press, 4th edition. Carlström, Inge & Carlström Hagman, Lena-Pia (2006). Metodik för utvecklingsarbete och utvärdering. Lund: Studentlitteratur (Kap. 17 Kvantitativ bearbetning). Einarsson, Charlotte & Hammar Chiriac, Eva (2013). Gruppobservationer. Teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Eriksson Barajas, Katarina, Christina Forsberg och Yvonne Wengström (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap. Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Stockholm: Natur & Kultur, valda delar. Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (2015). Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber, 2. utök. uppl. (Kap. 1). Granström, Kjell (2004). Om tillförlitlighet i observationer inom forskning och psykologisk praktik. Nordisk psykologi, 56, 289-303. Kvale, Steiner & Brinkman, Svend (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. 3. rev. upplag, Lund: Studentlitteratur. eller motsvariga publikation på engelska Larsson, Staffan (2005). Om kvalitet i kvalitativa studier. Nordisk pedagogik, 25, 16-36. http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:24508 eller: Larsson, Staffan (2009). A pluralist view of generalization in qualitative research. International journal of research & method in education. 32, 25-38. Hämtas på http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17437270902759931#preview Quennerstedt, Ann, Harcourt, Deborah & Sargeant, Jonathon (2014). ”Forskningsetik i forskning som involverar barn: Etik som riskhantering och etik som forskningspraktik.” Nordic Studies in Education, Vol. 34, nr 2, 77-93. Trost, Jan (2012). Enkätboken. Lund: Studentlitteratur, 4:e upplag. Vetenskapsrådet (utan år). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning (2007). Stockholm: Vetenskapsrådet. http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf (2015-03-03). Vetenskapsrådet, Codex – regler och riktlinjer för forskning, codex.vr.se, särskilt Forskning som involverar barn http://codex.vr.se/manniska1.shtml (2015-03-03) Åsberg, Rodney (2001). Det finns inga kvalitativa metoder och inga kvantitativa heller för den delen. Pedagogisk forskning i Sverige, 6, 270-292. Tillkommer vetenskapliga uppsatser eller artiklar (ca. 90 sidor). Referenslitteratur (valbar) Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj (2007). Tolkning och reflek¬tion i vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Lund: Student¬litteratur. eller Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj (2009). Reflexive Methodology: New Vistas for Qualitative Research. London: Sage, 2nd edition. Braun, Virginia, & Clarke, Victoria (2006). Using thematic analysis i psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101. Dalen, Monica (2015). Intervju som metod. Malmö: Gleerup. Fangen, Karin (2005). Deltagande observation. Malmö: Liber Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (2014). Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber Guvå, Gunilla & Hylander, Ingrid (2003). Grundad teori - ett teorigenererande forskningsperspektiv. Stockholm: Liber. Hylander, Ingrid (2001). Fokusgrupper som kvalitativ datainsamlingsmetod. (FOG-rapport nr 42 by the forum: Field research in organizations and groups), available via www.ibl.liu.se/fog/rapportlista?l=sv. Johannessen, Asbjørn & Per Arne Tufte (2003). Introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Stockholm: Liber (kap 9: kvalitativ dataanalys). Kjellberg, Anders och Sörqvist, Patrick (2011). Experimentell metodik för beteendevetare. Lund: Studentlitteratur. Merriam, Sharan B. (1994). Fallstudien som forskningsmetod. Lund: Studentlitteratur. Rudberg, Birgitta (1998). Statistik: att beskriva och analysera statistiska data. Lund: Studentlitteratur. Ryen, Anne (2004). Kvalitativ intervju. Malmö: Liber. eller: Ryen, Anne (2014). Doing Interviews in Social Research. London: Sage Publication. Starrin, Bengt & Svensson, Per-Gunnar (1996). Kvalitativ metod och vetenskapsteori. Lund: Studentlitteratur. Starrin, Bengt, Larsson, Gerry, Dahlgren, Lars & Styrborn, Sven (1995) Från upptäckt till presentation. Om kvalitativ metod och teorigenerering på empirisk grund. Lund: Studentlitteratur Tornberg, Robert & Thelin Katina (Red) (2011). Med ansiktet vänt mot Europa - perspektiv på skolutveckling. Lärarförbundet, Skolverket, Sveriges skolledarförbund. https://www.yumpu.com/sv/document/view/20218649/med-ansiktet-vant-mot-europa-lararforbundet Trost, Jan (2010). Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur Åsberg, R. (2000). Ontologi, epistemologi och metodologi. En kritisk genomgång av vissa grundläggande vetenskapliga begrepp och ansatser. IPD-rapport Nr 2000:13. Göteborgs Universitet: Institutionen för pedagogik och didaktik. Skrivhandledningar (välj en som passar dig) Hartman, Sven (2003). Skrivhandledning. Stockholm: Natur och Kultur. Hoel, Torlaug Løkensgard (2010). Skriva på universitet och högskolor. En bok för lärare och studenter. Lund: Studentlitteratur. Strömqvist, Siv (2010). Skrivboken. Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Malmö: Gleerups.

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.