Theory and Method in Scientific Work, 7.5 credits

Vetenskapsteori och forskningmetod. Kvalitativ analys, 7.5 hp

949A11

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

Second cycle

Course type

Programme course
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L7MPS Masterprogramme in Special Education (Special Education) 1 (Autumn 2012) Swedish C/E
L7MPS Masterprogramme in Special Education (Special Education) 1 (Autumn 2012) Swedish C/E

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

Second cycle

Advancement level

A1X

Course offered for

  • Master´s programme in Pedagogical Practices/Education with emphasis in Outdoor Didactics/Special Education

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

No examination details is to be found.

Läsanvisningar Välkomna till kursen där kvalitativ analys står i fokus! För att underlätta er planering av inköp, läsning och bearbetning av kurslitteraturen följer såväl en litteraturlista som en vägledning baserad på upplägget av kursens tre schemalagda seminarier. KURSLITTERATUR Börjesson, M. (2003). Diskurser och konstruktioner: En sorts metodbok. Lund: Studentlitteratur. Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. London: Sage. Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (2009). Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber. Hartman, Jan (2001). Grundad teori: Teorigenerering på empirisk grund. Lund: Studentlitteratur. Marton, Ference & Booth, Shirley (2000). Om lärande. Lund: Studentlitteratur. Starrin, Bengt & Svensson, Per-Gunnar (1994) (red). Kvalitativ metod och vetenskapsteori. Lund: Studentlitteratur. (Utvalda delar: tre kapitel) Winther Jørgensen, Marianne & Phillips, Louise (2000). Diskursanalys som teori och metod. Lund: Studentlitteratur. Kompendiet (Corbin & Strauss, 2008; Sohlberg & Sohlberg, 2008; Thornberg & Charmaz, 2012; Uljens, 1989), vilket är bifogat i detta brev. Artiklar som kan tankas hem kostnadsfritt på universitetsbibliotekets hemsida (http://www.bibl.liu.se/?l=sv) under fliken ”Tidskrifter” (för att ha tillgång till tidskrifterna behöver du dock vara registrerad, se bifogad information): Collier-Reed, Brandon I., Ingerman, Åke & Berglund, Anders (2009). Reflections on trustworthiness in phenomenographic research: Recognising purpose, context and change in the process of research. Education As Change, 13(2), 339-355. Morgan, D. L. (2007). Paradigms lost and pragmatism regained: Methodological implications of combining qualitative and quantitative methods. Journal of Mixed Methods Research, 1(1), 48–76. Nixon, Anne & Power, Charmaine (2007). Towards a framework for establishing rigour in a discourse analysis of midwifery professionalisation. Nursing Inquiry, 14(1), 71-79.   FREDAGEN DEN 14 SEPTEMBER (INTRODUKTION OCH FENOMENOGRAFI) Ett av skälen till varför första tillfället ligger så sent på höstterminen är att du som kursdeltagare ska ges tid till självstudier innan vi ses. Det första tillfället kommer att uppehålla sig kring en introduktion till kvalitativ analys samt fenomenografi som kvalitativ forskningsansats. Rekommenderad läsning inför detta tillfälle är: Introduktion: Vetenskapsteori, kvalitativ forskning och kvalitativ analys 1.Da Silva, António Barbosa & Wahlberg, Vivian (1994). Vetenskapsteoretisk grund for kvalitativ metod. I B. Starrin & P-G Svensson (red), Kvalitativ metod och vetenskapsteori (s. 41-70). Lund: Studentlitteratur. 2.Sohlberg, Peter & Sohlberg, Britt-Marie (2008). Paradigm och vetenskapstraditioner. I Kompendiet. 3.Morgan, D. L. (2007). Paradigms lost and pragmatism regained: Methodological implications of combining qualitative and quantitative methods. Journal of Mixed Methods Research, 1(1), 48–76. 4.Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (red) (2009). Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber. (Kap. 1-10) Fenomenografi 1.Dahlgren, Lars Owe & Johansson, Kristina (2009). Fenomenografi. I A. Fejes & R. Thornberg (red), Handbok i kvalitativ analys (s. 122-135). Stockholm: Liber. 2.Alexandersson, Mikael (1994). Den fenomenografiska forskningsansatsens fokus. I B. Starrin & P-G Svensson (red), Kvalitativ metod och vetenskapsteori (s. 111-136). Lund: Studentlitteratur. 3.Uljens, Michael (1989). Att uppfatta. I Kompendiet. 4.Marton, Ference & Booth, Shirley (2000). Om lärande. Lund: Studentlitteratur. FREDAGEN DEN 9 NOVEMBER (DISKURSANALYS) Vid det andra tillfället behandlas diskursanalys. Rekommenderad läsning inför detta tillfälle är: 1.Bolander, Eva & Fejes, Andreas (2009). Diskursanalys. I A. Fejes & R. Thornberg (red), Handbok i kvalitativ analys (s. 81-105). Stockholm: Liber. 2.Winther Jørgensen, Marianne & Phillips, Louise (2000). Diskursanalys som teori och metod. Lund: Studentlitteratur. 3.Börjesson, M. (2003). Diskurser och konstruktioner: En sorts metodbok. Lund: Studentlitteratur.   FREDAGEN DEN 14 DECEMEBER (GRUNDAD TEORI) Vid det tredje tillfället behandlas grundad teori. Rekommenderad läsning inför detta tillfälle är: 1.Thornberg, Robert & Forslund Frykedal, Karin (2009). Grundad teori. I A. Fejes & R. Thornberg (red), Handbok i kvalitativ analys (s. 38-61). Stockholm: Liber. 2.Hartman, Jan (2001). Grundad teori: Teorigenerering på empirisk grund. Lund: Studentlitteratur. 3.Thornberg, Robert & Charmaz, Kathy (2012). Grounded theory. I Kompendiet. 4.Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. London: Sage. EXAMINATIONSUPPGIFT Under kursens gång genomför varje kursdeltagare sparsam datainsamling och analys vid tre tillfällen som passar honom eller henne själv. De tre tillfällena ska representera de tre olika kvalitativa metodansatserna som kursen behandlar (fenomenografi, diskursanalys och grundad teori). I rapporteringen för varje mindre ”studie” ska adekvat kurslitteratur användas. I en avslutande del av examinationen skall den studerande även diskutera de tre mindre ”studierna” i relation till kvalitet och generaliserbarhet. I tillägg till ovan angiven litteratur utgör följande läsning en viktig grund: Kvalitet och generaliserbarhet i kvalitativ forskning 1.Larsson, Staffan (1994). Om kvalitetskriterier i kvalitativa studier. I B. Starrin & P-G Svensson (red), Kvalitativ metod och vetenskapsteori (s. 163-189). Lund: Studentlitteratur. 2.Thornberg, Robert & Fejes, Andreas (2009). Kvalitet och generaliserbarhet i kvalitativa studier. I A. Fejes & R. Thornberg (red), Handbok i kvalitativ analys (s. 216-235). Stockholm: Liber. 3.Collier-Reed, Brandon I., Ingerman, Åke & Berglund, Anders (2009). Reflections on trustworthiness in phenomenographic research: Recognising purpose, context and change in the process of research. Education As Change, 13(2), 339-355. 4.Nixon, Anne & Power, Charmaine (2007). Towards a framework for establishing rigour in a discourse analysis of midwifery professionalisation. Nursing Inquiry, 14(1), 71-79. 5.Corbin, Juliet & Strauss, Anselm (2008). Criteria for evaluation. I Kompendiet. Mer detaljerad information om examinationsuppgiften kommer vid det första seminarietillfället.

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.