Educational Sciences: Documentation, monitoring and evaluation in preschool practice, 7.5 credits

Utbildningsvetenskaplig kärna: Dokumentation, uppföljning och utvärdering i förskolans praktik, 7.5 hp

970G35

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Examiner

Katarina Elfström Pettersson

Course coordinator

Katarina Elfström Pettersson

Director of studies or equivalent

Birgitta Plymoth
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1FOR Pre-school Teacher Programme 1 (Autumn 2019) 201949-202003 Swedish Norrköping, Norrköping C
L1FOR Pre-school Teacher Programme 1 (Autumn 2019) 201949-202003 Swedish Västervik C
L1FOR Pre-school Teacher Programme 1 (Autumn 2019) 201949-202003 Swedish Vimmerby C
L1FOR Pre-school Teacher Programme 1 (Autumn 2019) 201949-202003 Swedish Hultsfred C

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Pre-school Teacher Programme

Examination

Applies to all courses regardless of grading scale.

  • Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.

If the course has a three-graded grading scale (U - VG), following applies:

  • Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.

If the course is a VfU course, the following applies:

  • Examination of applied social and didactic abilities is limited to three (3) occasions.

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus.

The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Code Name Scope Grading scale
SRE1 Exercises 5.5 credits U, G, VG
SME1 Exercises 1 credits U, G
MRE1 Exercises 1 credits U, G
Obligatorisk litteratur Bendroth Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (2014) Bild, konst och medier för yngre barn. (s. 119-134). Lund: Studentlitteratur. kapitel 6 Eidevald, Christian & Engdahl, Ingrid. (2018). Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling. Stockholm. Liber. s. 186-188 Eidevald, Christian. (2017). Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man?. (2 uppl.) Stockholm: Liber. Lindgren, Anne-Li (2016). Etik, integritet och dokumentation i förskolan. Malmö: Gleerups. Lindgren, Anne-Li; Pramling, Niklas & Säljö, Roger (2017) Förskolan och barns utveckling. Malmö: Gleerups sektion 4 Uppföljning och utveckling i förskolan Löfgren, Håkan (2015). A noisy silence about care: Swedish preschool teachers’ talk about documentation. Early Years, 36(1), 4-16. Riddersporre, Bim & Bruce, Barbro (red) (2014). Berättande i förskolan. Stockholm: Natur och kultur. kapitel 10, 11 och 13 Svenning, Bente (2011). Vad berättas om mig: Barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation. Lund: Studentlitteratur. Åsén, Gunnar (red.) (2015). Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan. Stockholm: Liber. + egenvald vetenskaplig artikel. Obligatorisk litteratur, Styrdokument Skolverket (2017). Allmänna råd om måluppfyllelse i förskolan. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig på Internet) Skolverket. (2017). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (rev 2017). Stockholm: Skolverket. Skolverket (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö 18. Stockholm: Skolverket. Valbar litteratur Alnervik, Karin (2013). "Men så kan man ju också tänka!": pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan. Doktorsavhandling, Jönköping: Högskolan i Jönköping, 2013. Jönköping. Barsotti, Anna, Dahlberg, Gunilla, Göthson, Harold & Jonstoij Tove (2015). Hundra sätt att förundras: pedagogik i en föränderlig omvärld. Stockholm: Liber. Bjervås, Lise-Lotte (2011). Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan: en diskursanalys. Doktorsavhandling, Göteborg: Göteborgs universitet. Bjørndal, Cato R. P. (2005). Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Stockholm: Liber. Bjurwill, Christer (2001). ABC och D: Vägledning som skriver akademiska uppsatser. Lund Studentlitteratur. Colliander, Marie-Anne, Stråhle, Lena & Wehner-Godée, Christina (red.) (2010). Om värden och omvärlden: pedagogik i praktik och teori med inspiration från Reggio Emilia. Stockholm: Stockholms universitets förlag. Emmoth, Katarina (2014). Grunden läggs i förskolan: Förskolepedagogers tankar om utveckling, lärande och dokumentation. Lic.-avhandling, Umeå : Umeå universitet, 2014. Umeå. Fennefoss, Anne Tove & Jansen, Kirsten E. (2009). Småbarnspedagogik och praktikberättelser: Pedagogisk dokumentation i förskolan. Malmö: Gleerup. Holmberg, Charlotte (2015) Så är det ju: den blir aldrig färdig!: En etnografisk studie om förskolepedagogers arbete med pedagogisk dokumentation. Licentiatavhandling, Stockholms universitet, 2015. Stockholm. Johansson, Eva M. (2016). Det motsägelsefulla bedömningsuppdraget [Elektronisk resurs] : en etnografisk studie om bedömning i förskolekontext. Diss. Göteborg : Göteborgs universitet, 2016. Göteborg. Lenz Taguchi, Hillevi (2012). Pedagogisk dokumentation som aktiv agent: introduktion till intra-aktiv pedagogik. Malmö: Gleerups utbildning. Rapp, Stephan (red.) (2011). Dokumentationshandboken. Handbok i dokumentation inom förskola och skola. Stockholm: Nordstedts Juridik i samarbete med Jönköpings kommun. Sandberg, Gunilla (2012). På väg in i skolan: om villkor för olika barns delaktighet och skriftspråkslärande. Doktorsavhandling. Uppsala: Uppsala universitet. kapitel 7 och 9, tillgänglig på Internet Sheridan, Sonja & Pramling Samuelsson, Ingrid (2009). Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetet. Stockholm: Liber. Svenska Skrivregler (2008). Språkrådet, Stockholm: Liber Utbildningsdepartementet (2010). Förskola i utveckling: Bakgrund till ändringar i förskolans läroplan. Stockholm: Utbildningsdepartementet. Vetenskapsrådet. (2017). God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet. Wehner-Godée, Christina (2010). Att fånga lärandet: pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier. Stockholm: Liber. Wehner-Godée, Christina (2011). Lyssnandets och seendets villkor: pedagogisk dokumentation - DVD, bok. Stockholm: Stockholms universitets förlag. Åberg, Ann & Lenz Taguchi, Hillevi (2018). Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete. Stockholm: Liber

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page. Click on a file to download and open it.