Educational Sciences 5, Educational Assessment and Evaluation, 7.5 credits

Utbildningsvetenskaplig kärna 5, Bedömning och uppföljning för utveckling och lärande, 7.5 hp

971G18

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Course type

Programme course
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1FRI Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching 1 (Autumn 2015) Swedish

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Advancement level

G2X

Course offered for

  • Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

No examination details is to be found.

Huvudböcker Lindström, Lars, Lindberg, Viveca & Pettersson, Astrid (red.) (2013). Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. 3. uppl. Stockholm: Liber. [270] Slemmen, Trude (2013). Bedömning för lärande i klassrummet. 1. uppl. Malmö: Gleerup. [183] Woolfolk, Anita & Karlberg, Martin. (2015). Pedagogisk psykologi. (s. 552-599) Harlow: Pearson. [48] Artiklar, rapporter och e-böcker som kan hämta via bibliotekets hemsida Annerstedt, Claes & Larsson, Staffan (2010). Grading in Swedish Physical Education – problematic and hardly fair. European Physical Education Review, 16, 97-115. [19] Andersson, Birgit (2010). Introducing assessment into Swedish leisure-time centres– pedagogues’ attitudes and practices. Education Inquiry, 1(3) 197-209. [13] Andersson, Birgit (2012). Bedömning av barn på fritidshem. Forskning om undervisning och lärande, 9, 49-55. [6] Andersson, Håkan (2010). Skriftliga omdömen – klara besked? Pedagogiska rapporter från Pedagogiska institutionen Umeå universitet 2010, Nr 81 http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:290722/FULLTEXT01.pdf [34] Carr, Sonya. C (2008). Student and peer evaluation: Feedback for all learners. Teaching exceptional children, 40, 24-30 [7] Green, Susan Johnson, Robert L., Do-Hong, Kim & Pope, Nakia S. (2007). Ethics in class-room assessment practices: Issues and attitudes. Teaching and Teacher Education, 23, 999-1011. [10] Hirsh, Åsa. (2012). IUP – Verktyg för lärande? Forskning om undervisning och lärande, 9, 33-41. [9] Klapp Lekholm, Alli (2010). Lärares betygsättningspraktik. I S. Eklund (red.), Bedömning för lärande – en grund för ökat kunnande, (s. 21-29). Stockholm: Stiftelsen SAF. [10] Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning – vad, hur och varför, (s. 39-122). Stockholm: Skolverket. [84] Olsson, Bengt (2010). Bedömning i estetiska ämnen – mer än bra eller dålig konst eller musik. Forskning om undervisning och lärande, 3, 45-54. [10] Vallberg Roth, Ann-Christine. (2010). Att stödja och styra barns lärande – tidig bedömning och dokumentation. I Skolverket, Perspektiv på barndom och barns lärande – En kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidigare år (s. 175-234). Stock¬holm: Fritzes. [60] http://www.skolverket.se/publikationer?id=2393 Artikelsamlingen som kan köpas från LiU-tryck: Gustavsson, Bernt (2002). Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap (s. 13-17, 39-49) Stockholm: Skolverket. [15] Grettve, Anna., Israelsson, Marie. & Jönsson, Anders. (2014). Betygsättningen. I A. Grettve, M. Israelsson & A. Jönsson, Att bedöma och sätta betyg: Tio utmaningar i lärares vardag (s. 191-205). Stockholm: Natur & Kultur. [15] Knubb-Mannien Gunnel., Wikman, Tom & Sven-Erik Hansen (2011). Att utvärdera Lärande. I S-E. Hansén & L. Forsman. (red.), Allmändidaktik vetenskap för lärare (s. 303-314) Lund: Studentlitteratur. [12] Norberg, Katarina. (2010). Bedömning i en mångkulturell skola. I A Hult & A Olofsson (red.), Utvärdering och bedömning i skolan (s. 105-119). Stockholm: Natur & Kultur. [15] Selghed, Bengt. (2011). Nya läroplaner och ny betygsskala. I B. Selghed, Betygen i skolan (s. 27-36). Stockholm: Liber. Myndighetstexter för blivande 1-6-lärare och lärare i fritidshem: Lgr (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket. <http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575> Skolverket (2014a). Skolverkets allmänna råd med kommentarer: Fritidshem. Stockholm: Skolverket. <http://www.skolverket.se/publikationer?id=3301>. Skolverket (2014b). Skolverkets allmänna råd med kommentarer: arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3299 [80] Skolverket (2013a). Betygskalan och betygen B och D – en handledning. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2953 Skolverket (2013b). Skolverkets allmänna råd med kommentarer: Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen http://www.skolverket.se/publikationer?id=3133 [32] Skolverket (2013c). Den skriftliga individuella utvecklingsplanen. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3134 [22] Skolverket (2011a). Fritidshemmet – en samtalsguide om uppdrag, kvalitet och utveckling. Stödmaterial. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2623 Skolverket (2011b). Planering och genomförande av undervisning - för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Skolverket. <http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698> Skolverket (2011c). Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket. <http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660> Skolverket (2011d). Fritidshemmet – lärande i samspel med skolan. Stockholm: Skolverket. < http://www.skolverket.se/publikationer?id=2729>

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.