Course literature is preliminary.
Huvudböcker
Lindström, Lars, Lindberg, Viveca & Pettersson, Astrid (red.) (2013). Pedagogisk
bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. 3. uppl. Stockholm: Liber. [270]
Slemmen, Trude (2013). Bedömning för lärande i klassrummet. 1. uppl. Malmö: Gleerup. [183]
Woolfolk, Anita & Karlberg, Martin. (2015). Pedagogisk psykologi. (s. 552-599)
Harlow: Pearson. [48]
Artiklar, rapporter och e-böcker som kan hämta via bibliotekets hemsida
Annerstedt, Claes & Larsson, Staffan (2010). Grading in Swedish Physical Education –
problematic and hardly fair. European Physical Education Review, 16, 97-115. [19]
Andersson, Birgit (2010). Introducing assessment into Swedish leisure-time centres–
pedagogues’ attitudes and practices. Education Inquiry, 1(3) 197-209. [13]
Andersson, Birgit (2012). Bedömning av barn på fritidshem. Forskning om undervisning och
lärande, 9, 49-55. [6]
Andersson, Håkan (2010). Skriftliga omdömen – klara besked? Pedagogiska rapporter från Pedagogiska institutionen Umeå universitet 2010, Nr 81
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:290722/FULLTEXT01.pdf [34]
Carr, Sonya. C (2008). Student and peer evaluation: Feedback for all learners. Teaching
exceptional children, 40, 24-30 [7]
Green, Susan Johnson, Robert L., Do-Hong, Kim & Pope, Nakia S. (2007). Ethics in class-room assessment practices: Issues and attitudes. Teaching and Teacher Education, 23, 999-1011. [10]
Hirsh, Åsa. (2012). IUP – Verktyg för lärande? Forskning om undervisning och lärande, 9,
33-41. [9]
Klapp Lekholm, Alli (2010). Lärares betygsättningspraktik. I S. Eklund (red.), Bedömning för lärande – en grund för ökat kunnande, (s. 21-29). Stockholm: Stiftelsen SAF. [10]
Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning – vad, hur och varför, (s. 39-122). Stockholm: Skolverket. [84]
Olsson, Bengt (2010). Bedömning i estetiska ämnen – mer än bra eller dålig konst eller
musik. Forskning om undervisning och lärande, 3, 45-54. [10]
Vallberg Roth, Ann-Christine. (2010). Att stödja och styra barns lärande – tidig bedömning
och dokumentation. I Skolverket, Perspektiv på barndom och barns lärande – En kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidigare år (s. 175-234). Stock¬holm: Fritzes. [60] http://www.skolverket.se/publikationer?id=2393
Artikelsamlingen som kan köpas från LiU-tryck:
Gustavsson, Bernt (2002). Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap (s. 13-17, 39-49) Stockholm: Skolverket. [15]
Grettve, Anna., Israelsson, Marie. & Jönsson, Anders. (2014). Betygsättningen. I A. Grettve, M. Israelsson & A. Jönsson, Att bedöma och sätta betyg: Tio utmaningar i lärares vardag (s. 191-205). Stockholm: Natur & Kultur. [15]
Knubb-Mannien Gunnel., Wikman, Tom & Sven-Erik Hansen (2011). Att utvärdera Lärande.
I S-E. Hansén & L. Forsman. (red.), Allmändidaktik vetenskap för lärare (s. 303-314) Lund: Studentlitteratur. [12]
Norberg, Katarina. (2010). Bedömning i en mångkulturell skola. I A Hult & A Olofsson
(red.), Utvärdering och bedömning i skolan (s. 105-119). Stockholm: Natur & Kultur. [15]
Selghed, Bengt. (2011). Nya läroplaner och ny betygsskala. I B. Selghed, Betygen i skolan (s. 27-36). Stockholm: Liber.
Myndighetstexter för blivande 1-6-lärare och lärare i fritidshem:
Lgr (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm:
Skolverket. <http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575>
Skolverket (2014a). Skolverkets allmänna råd med kommentarer: Fritidshem. Stockholm: Skolverket. <http://www.skolverket.se/publikationer?id=3301>.
Skolverket (2014b). Skolverkets allmänna råd med kommentarer: arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3299 [80]
Skolverket (2013a). Betygskalan och betygen B och D – en handledning. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2953
Skolverket (2013b). Skolverkets allmänna råd med kommentarer: Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen http://www.skolverket.se/publikationer?id=3133 [32]
Skolverket (2013c). Den skriftliga individuella utvecklingsplanen. Stockholm: Skolverket.
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3134 [22]
Skolverket (2011a). Fritidshemmet – en samtalsguide om uppdrag, kvalitet och utveckling.
Stödmaterial. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2623
Skolverket (2011b). Planering och genomförande av undervisning - för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Skolverket. <http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698>
Skolverket (2011c). Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket. <http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660>
Skolverket (2011d). Fritidshemmet – lärande i samspel med skolan. Stockholm: Skolverket. < http://www.skolverket.se/publikationer?id=2729>