Course literature is preliminary.
Huvudböcker
Andersson, Birgit (2013). Nya fritidspedagoger – i spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer. Doktorsavhandling. Umeå: Umeå universitet. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:603114/FULLTEXT02 (valda delar) [170]
Lindström, Lars, Lindberg, Viveca & Pettersson, Astrid (red.) (2013). Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. 3. uppl. Stockholm: Liber. [270]
Slemmen, Trude (2013). Bedömning för lärande i klassrummet. 1. uppl. Malmö: Gleerup. [183]
Artiklar, rapporter och e-böcker som kan hämtas via bibliotekets hemsida
Annerstedt, Claes & Larsson, Staffan (2010). Grading in Swedish Physical Education – problematic and hardly fair. European Physical Education Review, 16, 97-115. [19]
Andersson, Håkan (2010). Skriftliga omdömen – klara besked? Pedagogiska rapporter från Pedagogiska institutionen Umeå universitet 2010, Nr 81
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:290722/FULLTEXT01.pdf [17]
Carr, Sonya C. (2008). Student and peer evaluation: Feedback for all learners. Teaching exceptional children, 40, 24-30 [7]
Green, Susan Johnson, Robert L., Do-Hong, Kim & Pope, Nakia S. (2007). Ethics in classroom assessment practices: Issues and attitudes. Teaching and Teacher Education, 23, 999-1011. [10]
Hirsh, Åsa. (2012). IUP – verktyg för lärande? Forskning om undervisning och lärande, 9, 33-41. http://www.forskul.se/ffiles/0041617A/Ful9.pdf [9]
Klapp Lekholm, Alli (2010). Lärares betygsättningspraktik. Forskning om undervisning och lärande, 3, 21-29. http://www.forskul.se/ffiles/0040a39b/ful3.pdf [10]
Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning – vad, hur och varför, (s. 39-122). Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2666 [84]
Olsson, Bengt (2010). Bedömning i estetiska ämnen – mer än bra eller dålig konst eller musik. Forskning om undervisning och lärande, 3, 45-54. http://www.forskul.se/ffiles/0040a39b/ful3.pdf [10]
Svennberg, L., Meckbach, J., & Redelius, K. (2014). Exploring PE teachers’ ‘gut feelings’: An attempt to verbalise and discuss teachers’ internalised grading criteria. European Physical Education Review, 20(2), 199-214. [14]
Vallberg Roth, Ann-Christine. (2010). Att stödja och styra barns lärande – tidig bedömning och dokumentation. I Skolverket, Perspektiv på barndom och barns lärande – En kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidigare år (s. 175-234). Stock-holm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2393 [60]
Artikelsamlingen som kan köpas från LiU-tryck
Gustavsson, Bernt (2002). Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap (s. 13-17, 39-49) Stockholm: Skolverket. [15]
Grettve, Anna., Israelsson, Marie. & Jönsson, Anders. (2014). Betygsättningen. I A. Grettve, M. Israelsson & A. Jönsson, Att bedöma och sätta betyg: Tio utmaningar i lärares vardag (s. 191-205). Stockholm: Natur & Kultur. [15]
Knubb-Manninen Gunnel., Wikman, Tom & Sven-Erik Hansen (2011). Att utvärdera Lärande. I S-E. Hansén & L. Forsman. (red.), Allmändidaktik – vetenskap för lärare (s. 303-314) Lund: Studentlitteratur. [12]
Norberg, Katarina. (2010). Bedömning i en mångkulturell skola. I A. Hult & A. Olofsson (red.), Utvärdering och bedömning i skolan (s. 105-119). Stockholm: Natur & Kultur. [15]
Selghed, Bengt. (2011). Nya läroplaner och ny betygsskala. I B. Selghed, Betygen i skolan (s. 27-36). Stockholm: Liber. [10]
Myndighetstexter för blivande 1-6-lärare och lärare i fritidshem
Skolverket (2011a). Fritidshemmet – en samtalsguide om uppdrag, kvalitet och utveckling. Stödmaterial. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2623 [42]
Skolverket (2011b). Fritidshemmet – lärande i samspel med skolan. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2729 (s. 60-64) [5]
Skolverket (2011c). Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660 [63]
Skolverket (2011d). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Skolverket (2011e). Skolverkets allmänna råd: Planering och genomförande av undervisning - för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698 [30]
Skolverket (2013a). Betygsskalan och betygen B och D – en handledning. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2953 [13]
Skolverket (2013b). Skolverkets allmänna råd med kommentarer: Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen http://www.skolverket.se/publikationer?id=3133 [32]
REFERENSLITTERATUR
Pihlgren, Ann, S. (2015). Samverkan för elevens lärande. I A. S. Pihlgren (Red.), Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget (s. 101-130). Lund: Studentlitteratur. [30]
Pihlgren, Ann, S. (2015). Att bedöma tillsammans. I A. S. Pihlgren (Red.), Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget (s. 71-97). Lund: Studentlitteratur. [27]
Sjöblom, Jessica (2015) Förmågorna – the big 6. I A. S. Pihlgren (Red.), Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget (s. 263-268). Lund: Studentlitteratur. [6]
Skolverket (2013c). Den skriftliga individuella utvecklingsplanen. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3134 [19]