Educational Sciences 5, Educational Assessment and Evaluation, 7.5 credits

Utbildningsvetenskaplig kärna 5, Bedömning och uppföljning för utveckling och lärande, 7.5 hp

971G18

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Course type

Programme course
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1FRI Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching 1 (Autumn 2016) Swedish

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Advancement level

G2X

Course offered for

  • Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

No examination details is to be found.

Huvudböcker Andersson, Birgit (2013). Nya fritidspedagoger – i spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer. Doktorsavhandling. Umeå: Umeå universitet. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:603114/FULLTEXT02 (valda delar) [170] Lindström, Lars, Lindberg, Viveca & Pettersson, Astrid (red.) (2013). Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. 3. uppl. Stockholm: Liber. [270] Slemmen, Trude (2013). Bedömning för lärande i klassrummet. 1. uppl. Malmö: Gleerup. [183] Artiklar, rapporter och e-böcker som kan hämtas via bibliotekets hemsida Annerstedt, Claes & Larsson, Staffan (2010). Grading in Swedish Physical Education – problematic and hardly fair. European Physical Education Review, 16, 97-115. [19] Andersson, Håkan (2010). Skriftliga omdömen – klara besked? Pedagogiska rapporter från Pedagogiska institutionen Umeå universitet 2010, Nr 81 http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:290722/FULLTEXT01.pdf [17] Carr, Sonya C. (2008). Student and peer evaluation: Feedback for all learners. Teaching exceptional children, 40, 24-30 [7] Green, Susan Johnson, Robert L., Do-Hong, Kim & Pope, Nakia S. (2007). Ethics in classroom assessment practices: Issues and attitudes. Teaching and Teacher Education, 23, 999-1011. [10] Hirsh, Åsa. (2012). IUP – verktyg för lärande? Forskning om undervisning och lärande, 9, 33-41. http://www.forskul.se/ffiles/0041617A/Ful9.pdf [9] Klapp Lekholm, Alli (2010). Lärares betygsättningspraktik. Forskning om undervisning och lärande, 3, 21-29. http://www.forskul.se/ffiles/0040a39b/ful3.pdf [10] Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning – vad, hur och varför, (s. 39-122). Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2666 [84] Olsson, Bengt (2010). Bedömning i estetiska ämnen – mer än bra eller dålig konst eller musik. Forskning om undervisning och lärande, 3, 45-54. http://www.forskul.se/ffiles/0040a39b/ful3.pdf [10] Svennberg, L., Meckbach, J., & Redelius, K. (2014). Exploring PE teachers’ ‘gut feelings’: An attempt to verbalise and discuss teachers’ internalised grading criteria. European Physical Education Review, 20(2), 199-214. [14] Vallberg Roth, Ann-Christine. (2010). Att stödja och styra barns lärande – tidig bedömning och dokumentation. I Skolverket, Perspektiv på barndom och barns lärande – En kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidigare år (s. 175-234). Stock-holm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2393 [60] Artikelsamlingen som kan köpas från LiU-tryck Gustavsson, Bernt (2002). Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap (s. 13-17, 39-49) Stockholm: Skolverket. [15] Grettve, Anna., Israelsson, Marie. & Jönsson, Anders. (2014). Betygsättningen. I A. Grettve, M. Israelsson & A. Jönsson, Att bedöma och sätta betyg: Tio utmaningar i lärares vardag (s. 191-205). Stockholm: Natur & Kultur. [15] Knubb-Manninen Gunnel., Wikman, Tom & Sven-Erik Hansen (2011). Att utvärdera Lärande. I S-E. Hansén & L. Forsman. (red.), Allmändidaktik – vetenskap för lärare (s. 303-314) Lund: Studentlitteratur. [12] Norberg, Katarina. (2010). Bedömning i en mångkulturell skola. I A. Hult & A. Olofsson (red.), Utvärdering och bedömning i skolan (s. 105-119). Stockholm: Natur & Kultur. [15] Selghed, Bengt. (2011). Nya läroplaner och ny betygsskala. I B. Selghed, Betygen i skolan (s. 27-36). Stockholm: Liber. [10] Myndighetstexter för blivande 1-6-lärare och lärare i fritidshem Skolverket (2011a). Fritidshemmet – en samtalsguide om uppdrag, kvalitet och utveckling. Stödmaterial. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2623 [42] Skolverket (2011b). Fritidshemmet – lärande i samspel med skolan. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2729 (s. 60-64) [5] Skolverket (2011c). Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660 [63] Skolverket (2011d). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575 Skolverket (2011e). Skolverkets allmänna råd: Planering och genomförande av undervisning - för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698 [30] Skolverket (2013a). Betygsskalan och betygen B och D – en handledning. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2953 [13] Skolverket (2013b). Skolverkets allmänna råd med kommentarer: Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen http://www.skolverket.se/publikationer?id=3133 [32] REFERENSLITTERATUR Pihlgren, Ann, S. (2015). Samverkan för elevens lärande. I A. S. Pihlgren (Red.), Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget (s. 101-130). Lund: Studentlitteratur. [30] Pihlgren, Ann, S. (2015). Att bedöma tillsammans. I A. S. Pihlgren (Red.), Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget (s. 71-97). Lund: Studentlitteratur. [27] Sjöblom, Jessica (2015) Förmågorna – the big 6. I A. S. Pihlgren (Red.), Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget (s. 263-268). Lund: Studentlitteratur. [6] Skolverket (2013c). Den skriftliga individuella utvecklingsplanen. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3134 [19]

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.