Educational Sciences 8, Theory and Method, 9 credits

Utbildningsvetenskaplig kärna 8, Teori och metod, 9 hp

971G23

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

First cycle

Course type

Programme course
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1FRI Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching 5 (Autumn 2017) Swedish Norrköping, Norrköping C
L1FRI Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching 7 (Autumn 2017) 201649-201704 Swedish Norrköping, Norrköping C

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

First cycle

Advancement level

G2X

Course offered for

  • Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

No examination details is to be found.

Litteraturlista, obligatorisk litteratur Bryman, Alan (2011) Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (2009) Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber. Gruber, Sabine (2007) Skolan gör skillnad. Etnicitet och institutionell praktik. (diss.)Norrköping: Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet. Molander, Bengt (2003) Vetenskapsfilosofi. En bok om vetenskapen och den vetenskapande människan. Stockholm: Thales. Puskás, Tünde & Ålund, Aleksandra (2013) ”Etnicitet – gränsdragningens och skillnadskapandets komplexitet”, i Dahlstedt Magnus & Neergaard, Anders (red.) Migrationens och etnicitetens epok: Kritiska perspektiv i etnicitets- och migrationsstudier. Malmö: Liber. Dessutom tillkommer någon av nedanstående avhandlingar samt valfri litteratur som ni väljer utifrån ämne för PM Andersson, Birgit (2013) Nya fritidspedagoger - i spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer. (Diss.) Umeå: Umeå universitet. Bengtsson, Jenny (2013) Jag sa att jag älskade han men jag har redan sagt förlåt för det: ålder, genus och sexualitet i skolans tidigare år. (Diss.) Linköping: Linköpings universitet. Dahl, Marianne (2014) Fritidspedagogers handlingsrepertoar. Pedagogiskt arbete med barns olika relationer. (Diss) Växjö: Linnéuniversitetet Lilja, Annika (2013) Förtroendefulla relationer mellan lärare och elev. (Diss.) Göteborg: Göteborgs universitet. Litteraturlista, förslag på valfri litteratur Ahrne, Göran & Svensson, Peter (2011) Handbok i kvalitativa metoder. Malmö: Liber. Berg, Gunnar (2003) “Dokumentanalys – metod för analys av skolan som institution” i Berg, Gunnar Att förstå skolan. Lund: Studentlitteratur. Bergström, Göran & Boréus, Kristina (2012) Textens mening och makt. Metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys, Lund: Studentlitteratur. Charmaz, Kathy (2006) Constructing grounded theory: a practical guide through qualitative analysis. London: Sage. Fangen, Katrine (2005) Deltagande observation. Malmö: Liber. Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (2009) Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber. Gilje, Nils & Grimen, Harald (2007) Samhällsvetenskapernas förutsättningar. Göteborg: Daidalos. Jarrick, Arne & Josephson, Olle (1996) Från tanke till text: en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. Studentlitteratur: Lund. Kvale, Steinar & Brinkmann, Svend (2009) Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. Stukát, Staffan (2011) Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Lund: Studentlitteratur. Wibeck, Victoria (2010) Fokusgrupper. Om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod, Lund: Studentlitteratur. Winter Jørgensen, Marianne & Phillips, Louise (2000) Diskursanalys som teori och metod. Lund: Studentlitteratur.

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.