Swedish, Teaching Practise, 4.5 credits

Svenska, verksamhetsförlagd utbildning, 4.5 hp

972G37

Main field of study

Swedish Language

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Examiner

Christina Aminoff

Course coordinator

Christina Aminoff

Director of studies or equivalent

Margareta Engvall
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary

Main field of study

Swedish Language

Course level

First cycle

Advancement level

G2X

Course offered for

  • Primary School Teacher Programme with a specialisation in Teaching in Early Years Classes and Grades 1-3 of the Compulsory School

Entry requirements

-

Examination

Applies to all courses regardless of grading scale.

  • Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.

If the course has a three-graded grading scale (U - VG), following applies:

  • Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.

If the course is a VfU course, the following applies:

  • Examination of applied social and didactic abilities is limited to three (3) occasions.

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus.

The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

No examination details is to be found.

Alatalo, T. (red.) (2016). Läsundervisningens grunder. Malmö: Gleerups. Alatalo, T. (2017). "Kalle, du kan ju läsa!" Förskoleklasslärare synliggör förskoleklasselevers skriftspråksutveckling. Nordic Journal of Literacy Research, Vol 3 No 2, pp 1-18. (tillhandahålles via Lisam) Bjar, L. & Liberg, C. (red) (2010). Barn utvecklar sitt språk. Lund: Studentlitteratur (s.101-109). . (tillhandahålles via Lisam) Boglind, A. & Nordenstam, A. (2015). Från fabler till manga 1. Malmö:Gleerups. Druid-Glentow, B. (2006). Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter: metodisk handbok. Stockholm: Natur & Kultur. Frank, E. & Herrlin, K. (2018). Stavning – bokstavlig begrundan. Stockholm: Skolverket. https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/F%C3%B6rskoleklass/036_tidig-skrivundervisning/del_02/ (tillhandahålles via Lisam) Gibbons, P. (2016). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. (4., uppdaterade uppl.) Stockholm: Hallgren & Fallgren Hammar Chiriac, E. & Einarsson, C. (2014). Gruppobservationer: teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Hedman, C. (2017). Läsförståelse med flera språk som resurs. Stockholm: Skolverket. https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/F%C3%B6rskoleklass/030_tidig-lasundervisning/del_06/ . (tillhandahålles via Lisam) Johansson, M. (2015). Att bygga upp en förståelse – några aspekter på meningsskapande i svenska och franska gymnasieelevers läsning av en skönlitterär text. I M. Tengberg & C. Olin-Scheller (red.). Svensk forskning om läsning och läsundervisning (s.157-168), Malmö: Gleerups. (tillhandahålles via Lisam) Jönsson, K. (red.) (2016). Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola. Stockholm: Liber. Langer, J. A. (2017). Litterära föreställningsvärldar. Göteborg: Daidalos. Kap. 2 och 3 (tillhandahålles via Lisam) Myndigheten för skolutveckling (2007). Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:349643/FULLTEXT02.pdf Liberg, C. (2008). Läs- och skrivutveckling och ett utökat läraruppdrag. http://www.ep.liu.se/ecp/032/004/ecp0832004.pdf . (tillhandahålles via Lisam) Lundberg, I. (2010). God skrivutveckling. Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur & Kultur. Lundberg, I. & Herrlin, K. (2014). God läsutveckling. Kartläggning och övningar. Stockholm: Natur & Kultur. Riley, J. & Reedy, D. (2005) Developing young children´s thinking through learning to write argument. Journal of early childhood literacy Vol. 5 No 1, pp 29-51. Schött, K. (red.) (2015). Studentens skrivhandbok. Stockholm: Liber. Skolverket (2011). Allmänna råd för planering och genomförande av undervisning. https://www.skolverket.se/publikationer?id=2698 . (tillhandahålles via Lisam) Skolverket (2012). Få syn på språket. https://www.skolverket.se/publikationer?id=2843 . (tillhandahålles via Lisam) Skolverket (2014). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3299 Skolverket (2016). Nya språket lyfter, lärarhandledning https://www.skolverket.se/publikationer?id=2474 Skolverket (2018). Lgr 11 (rev. 2018). https://www.skolverket.se/publikationer?id=3975. Svensson, A-K. (2009). Barnet, språket och miljön: från ord till mening. Lund: Studentlitteratur. Taube, K. (2011). Barns tidiga skrivande. Stockholm: Norstedt. Tjernberg, C. & Heimdahl Matsson, E. (2014). Inclusion in practice: a matter of school culture. European Journal of Special Needs Education Vol. 29, No 2, pp 247-256. Topping, K. & Ferguson, N. (2005). Effective literacy teaching behaviours. Journal of Research in Reading Vol 28 No 2, pp 125-143. UKLA/Blackwell Publishing. Svenska dyslexiföreningen (2012). Dyslexi: aktuellt om läs- och skrivsvårigheter. Bok 2. Stockholm: Svenska dyslexiföreningen. (Beställs från https://www.dyslexiforeningen.se/boken-aktuellt-om-dyslexi/) Vetenskapsrådet (2002). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet. http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf Westlund, B. (2017). Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse FK-årskurs 3. Stockholm: Natur & Kultur. Öhman, A. (2017). ”Att skugga intrigen”. Stockholm: Skolverket. https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/5-las-skriv/Gymnasieskola/011-perspektiv_litteraturundervisning/del_06/Material/Flik/Del_06_MomentA/Artiklar/M11_gym_06A_01_skugga_intrigen.docx Filmer Att skugga intrigen https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Gymnasieskola/011-perspektiv_litteraturundervisning/del_06/ Skönlitteratur enligt separat lista på Lisam. Ytterligare litteratur/artiklar/filmer tillkommer.

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page. Click on a file to download and open it.