Baskunnande i matematik. (2003). Stockholm: Myndigheten förskolutveckling
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1857
Bergius, B., & Emanuelsson, L. (2008). Hur många prickar har en gepard? : unga elever upptäcker matematik. Göteborg: NCM, Nationellt Centrum för Matematikutbildning, Göteborgs universitet
Boaler, J. (2011). Elefanten i klassrummet: att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik. (1. uppl.) Stockholm: Liber..
Diamant. Diagnoser i matematik. http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.218295!/Menu/article/attachment/mans_mia.pdf
Engvall, M. (2013). Handlingar i matematikklassrummet. En studie av undervisningsverksamheter på lågstadiet då räknemetoder för addition och subtraktion är i fokus. (Doctoral dissertation). Linköpings universitet: Institutionen för beteendevetenskap. (kap.2). Tillgänglig på Internet: http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:660675/FULLTEXT01.pdf
Grevholm, B. (red) (2014). Lära och undervisa matematik från försdkoleklass till år 6. Lun: Studentlitteratur.
Johnsen Høines, M. (2000). Matematik som språk: verksamhetsteoretiska perspektiv. Malmö: Liber Ekonomi.
Lgr11. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Lundberg, I. & Sterner, G. (2009). Dyskalkyli - finns det?: aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet.
Löwing, M. (2008). Grundläggande aritmetik: matematikdidaktik för lärare. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.
McIntosh, Alistair (2008). Förstå och använda tal: en handbok. Göteborg: Nationellt Centrum för Matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet. Göteborg
*Persson, A, (2006). Rumsuppfattning och bygglek. I E. Doverborg, & G. Emanuelsson (red.). Små barns matematik (s.89-101). Göteborg: Göteborgs universitet, NCM.
Reynolds, D., & Muijs, D. (1999). The Effective Teaching of Mathematics: A review of research. School Leadership & Management, 19(3), 273–288. doi:10.1080/13632439969032
Ryve, A. (2006). Vad är kunskap i matematik? Nämnaren, 2, sid. 7-9. Tillgänglig på Internet: http://ncm.gu.se/pdf/namnaren/0709_06_2.pdf
Samuelsson, J. (2013). Den skickliga matematikläraren håller i taktpinnen. Venue:http://www.liu.se/uv/lararrummet/venue/den-skickliga-matematiklararen?l=sv
Skolverket. Forskning för skolan. http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/forskning-lyfter-skolvardagen-1.189571
Skolverket. (2010). Diagnostiska uppgifter i matematik för användning i de tidiga skolåren. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2322
Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i matematik [Elektronisk resurs]. Stockholm: Skolverket.
*Skott, J., Jess, K., Hansen, H.C. & Lundin, S. (2010). Matematik för lärare. Delta, Didaktik (s. 276-285). Malmö: Gleerups Utbildning
Solem, I.H., Alseth, B. & Nordberg, G. (2011). Tal och tanke: matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur
Dessutom nationella och internationella artiklar som den studerande väljer för examinationsuppgift SRE1.
*Innebär att dokumentet finns tillgängligt på Lisam.
Övrig litteratur (ej obligatorisk men användbar både i kursen och yrkeslivet)
Bjerneby Häll, M. (2006). Allt har förändrats och allt är sig likt: En longitudinell studie av argument för grundskolans matematikundervisning. (Doctoral dissertation). Linköpings universitet: Institutionen för beteendevetenskap. (s. 15-25). Tillgänglig på Internet: http://www.avhandlingar.se/avhandling/6d4432ef51/
Bråting, K., Sollervall, H. & Stadler, E. (2013). Geometri för lärare. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur
Dahl, K., & Rundgren, H. (2004). På tal om matte. I förskoleklassens vardag. Stockholm: UR.
Löwing, Madeleine (2011). Grundläggande geometri: matematikdidaktik för lärare. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur.
Molander, Kajsa (2005). Att lära in matematik ute. Halmstad: Naturskoleföreningen.
Molander, Kajsa (2012). Att lära in matematik ute: 2. 1. uppl. Vimmerby: Outdoor teaching.
Sveider, C. (2013). Lärares intentioner med laborativ matematikundervisning. Venue. http://www.liu.se/uv/lararrummet/venue/larares-intentioner-med-laborativ-matematikundervisning?l=sv