Main field of study
Didactics
Course level
Second cycle
Course type
Programme course
Examiner
Anja Thorsten
Course coordinator
Anja Thorsten
Director of studies or equivalent
Margareta Engvall
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Obligatoriska referenser
Carlgren, I., Eriksson, I. & Runesson, U. (2017). Learning study. I: I. Carlgren (Red.), Undervisningsutvecklande forskning – exemplet Learning study (s. 17-30). Malmö: Gleerups. (Finns som pdf i kursrummet)
*Granström, Kjell (2011). Vad är värt att utveckla i skolan vem bestämmer? I Thornberg, Robert & Thelin Katina (Red) (2011). Med ansiktet vänt mot Europa - perspektiv på skolutveckling. Lärarförbundet, Skolverket, Sveriges skolledarförbund. (Finns i kursrummet)
*Håkansson, Jan (2017). Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem – Strategier och metoder. Studentlitteratur, Lund.
*Kornhall, Per. (2014). Alla i mål, Skolutveckling på evidensbaserad grund, en handbok. Natur och kultur. Stockholm.
Nesta (2017). Andreas Schleicher analyses the PISA problem-solving results. Posted 5 december 2017. Hämtad den 19 september 2019. https://www.youtube.com/watch?v=IW1Matzs5B0
OECD (2018). PISA. Programme for International Student Assessment. Hämtad den 13 september 2018. http://www.oecd.org/pisa/
Carlgren, I., Eriksson, I. & Runesson, U. (2017). Learning study. I: I. Carlgren (Red.), Undervisningsutvecklande forskning – exemplet Learning study (s. 17-30). Malmö: Gleerups. (Finns som pdf I kursrummet)
*Sandberg, Bo & Faugert Sven (2016). Perspektiv på utvärdering. Lund: Studentlitteratur.
Kap. 1 och kap 2.
Schleicher, Andreas (2012). Använd data för att bygga bättre skolor. Filmad Jul 2012, Posted Feb 2013, TEDGlobal 2012.Hämtad den 19 september 2019 https://www.google.com/search?q=Anv%C3%A4nd+data+f%C3%B6r+att+bygga+b%C3%A4ttre+skolor.&rlz=1C1GCEB_enSE851SE851&oq=Anv%C3%A4nd+data+f%C3%B6r+att+bygga+b%C3%A4ttre+skolor.&aqs=chrome..69i57j33l2.338j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Skolinspektionen (2013) Navet i skolornas utvecklingsarbete https://www.skolinspektionen.se/globalassets/0-si/08-om-oss/regeringsuppdrag/navet-i-skolornas-utvecklingsarbete-utdrag-arsrapporten-2012.pdf
*Skolverket (2015). Kvalitetsarbete i praktiken, Hämtad den 19 september 2019 https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65b50e/1553965962840/pdf3381.pdf
Skolverket (2019a), Forskningsbaserat arbetssätt några nyckelbegrepp. Hämtad den 10 september, 2019. https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/forskningsbaserat-arbetssatt/forskningsbaserat-arbetssatt-nagra-nyckelbegrepp
Skolverket (2019b), Kollegialt lärande – individutveckling eller skolutveckling. Hämtad den 25 september 2019. https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/forskning/kollegialt-larande---individutveckling-eller-skolutveckling
SOU 2018:19. Forska tillsammans. Samverkan för lärande och förbättring. Hämtad den 19 september 2019 https://www.regeringen.se/4933fc/contentassets/1e0e6381c554497ab51eeeb13d36b1ce/sou-2018_19.pdf (Läs sid 21-32)
Utvidgande referenser Blossing Ulf, Nyen Torgeir, Söderström Åsa & Hagen Tønder Anna (2012). Att kartlägga och förbättra skolor - sex typskolor. Lund: Studentlitteratur.
Hargreaves, Andy, & Shirley, Dennis. (2012). The Global Fourth Way: The Quest for Educational Excellence. Thousand Oaks, CA: Corwin. Reviewed by
Helen Janc Malone, Harvard University i Education Rewiew (open access journal).
Håkansson Jan & Sundberg Daniel (2012). Utmärkt undervisning: Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Stockholm, Natur och kultur.
Kornhall Per (2013). Barnexprimentet. Stockholm: Leopard Förlag.
Kroksmark Tomas (2013). Kollegialt lärande och kollektiv kompetensutveckling. Lärarförbundet webb-tv. Hämtad den 130905;http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/00355ACA?opendocument&re
Problembaserad skolutveckling (PBS). Karlstads universitet - Kau.se.
Skolinspektionen (2013). Skolans kvalitetsarbete ger möjlighet till förändring. Skolinspektionens erfarenheter och resultat från tillsyn och kvalitetsgranskning 2012. Skolinspektionens rapport, Diarienummer 40-2013:2853.
Skolverket (2014). Alla skolor ska bli bra skolor http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf3170.pdf%3Fk%3D3170
Yohalem Nicole, Granger Robert C & Pittman Karen J (2009). The quest for quality: Recent developments and future directions for the out-of-school-time field. New Directions For Youth Development, 2009 (121), 129-140.
Österberg, Jonas. (2014). Resultatanalys i skolan. Lund: Studentlitteratur. Kap 1 – 3, 5 – 6.
Tillkommer gör relevanta referenser för kursen som studenten söker självständigt.
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.