Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Swedish, 30 credits
Svenska, 30 hp
973G05
Main field of study
No Main Field of StudyCourse level
First cycleCourse type
Programme courseExaminer
Suzanne Parmenius-SwärdCourse coordinator
Suzanne Parmenius-SwärdDirector of studies or equivalent
Lisbeth HurtigECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School | 2 (Spring 2017) | 201704-201737 | Swedish | Linköping, Valla | C |
Main field of study
No Main Field of StudyCourse level
First cycleAdvancement level
G1XCourse offered for
- Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.
Department
Institutionen för kultur och kommunikationNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
Litteratur dk 1
Delkursens litteratur består av fyra böcker och ett antal artiklar. Flertalet artiklar kan laddas ner från internet. Elwér (2009) erhålles via LISAM, Lundberg (2008) samt Lundberg & Herrlin (2005) finns i ett häfte som säljs av LIU-tryck.
Bjar, Louise (red.) (2006). Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur.
Elwér, Åsa (2009). Specifika läsförståelseproblem. I Stefan Samuelsson m fl. Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket. Stockholm: Natur & Kultur.
Liberg, Caroline, af Geijerstam, Åsa & Wiksten Folkeryd, Jenny (2010). Utmana, utforska, utveckla! Om läs- och skrivprocessen i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Myrberg, Mats (2007). Dyslexi, en kunskapsöversikt. Vetenskapsrådets Rapportserie2: 2007. Stockholm: Vetenskapsrådet. www.vr.se
Skolverket (2010). Texters, textuppgifters och undervisningens betydelse för elevers läsförståelse. Fördjupad analys av PIRLS 2006. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2315
Skolverket (2011a). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Skolverket (2011b). Bedömningsstöd i svenska och svenska som andra språk för grundskolans årskurs 1-6 Nya språket lyfter. http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.178923!/Menu/article/attachment/L%C3%A4rarhandledning%20(rev.%202012).pdf
Skolverket (2012). Få syn på språket – ett kommentarmaterial om språk- och kunskapsutveckling i alla skolformer, verksamheter och ämnen. Stockholm: Fritzes http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2843
Taube, Karin (2011). Barns tidiga skrivande. Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag.
Westlund, Barbro (2012). Att undervisa i läsförståelse Lässtrategier och studieteknik. Andra upplagan. Stockholm: Natur och Kultur.
Följande texter finns i kompendium och köps på LIU-tryck:
Lundberg, Ingvar (2008). God skrivutveckling Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur & Kultur.
Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2005). God läsutveckling. Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur och Kultur.
DK 2, litteraturläsning och litteraturdidaktik
Obligatorisk facklitteratur
De som rekommenderas att köpa har*, de som finns på LISAM har***
***Brink, Lars (2005) ”Boksamtal under mellanåren” Kåreland, Lena (red) Modig och stark –
eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola, Stockholm: Natur och kultur,
kap. 7
*Boglind, Ann & Nordenstam, Anna (2015) Från fabler till manga 1. Malmö: Gleerups
***Klementsson (2005) ”Den nya svenska flickboken”
*** Klementson (2006) ”Historiens vingslag i amerikansk barn- och ungdomslitteratur under
1800-talet”
***Klementsson (2010) ”Elsa Beskow – Beatrix Potter’s Swedish counterpart”
*Kåreland, Lena (2015) Skönlitteratur för barn och unga. Historik, genrer, termer,
analyser. Lund: Studentlitteratur.
Körling, Anne-Marie (2013) Hur läser man högt? (http://korlingsord.se/archives/37187)
Kursplaner i Svenska för grundskolan
Langer, Judith, A. (2005) Litterära föreställningsvärldar. Litteraturundervisning och litterär
förståelse. Göteborg: Daidalos, kapitel 2
***Nilsson, Maria (2013) ”Att flicka sig. Hur flickor gör genus i chick lit och teen noir”
Söderberg, E., Österlund, M., Formark, B. (red) Flicktion. Perspektiv på flickan i fiktionen.
Malmö: Universeus Academic Press, S 191-207
***Ramstrand, (2005) ”Vilka äventyr borde få finnas? Bröderna Lejonhjärta och kritiken.”
Stockholm: Barnboken 2005:1
SBI – trender och tendenser år 2015, 2009, 2007 (sbi.kb.se)
***SOU 2012:65 Läsandets kultur. Slutbetänkande av Litteraturutredningen (kapitel 3)
http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2015/08/11/okad-hjarnaktivitet-hos-barn-som-fattmycket-
hoglasning/
Referenslitteratur:
Byréus, Katrin. (2010). Du har huvudrollen i ditt liv: om forumspel som pedagogisk metod för
frigörelse och förändring. Stockholm: Liber.
Chambers, Aidan (1998) Böcker inom oss – om boksamtal (eller Böcker inom och omkring
oss, endast böcker inom oss läses). Stockholm: Rabén & Sjögren
Körling, Anne-Marie (2012) Den meningsfulla högläsningen. Stockholm: Natur & Kultur
Läromedel.
Nikolajeva, Maria. (2004) Barnbokens byggklossar. Lund: Studentlitteratur
***Ommundsen, (2008) ”På vei mot barnelitteraturens grense? Erlend Loes Kurtby”
Schmidt, Catarina (2013) Att bli en sån som läser: barns menings- och identitetsskapande
genom texter. Örebro universitet.
http://www.kulturradet.se/sv/Lasframjande/Lasambassadoren/Podd/ (”Att bli en sån som
läser”)
Textkompendium innehåll
Andersson, Maria (2010) Att bli människa: barn, sedlighet och kön i Amanda Kerfstedts, Helena
Nybloms och Matilda Mallings författarskap, Göteborg: Makadam förlag s 13-27
Andersson, Maria, Druker, Elina (2010) Barnlitteraturanalyser, ”Borta bra men hemma bäst”,
Lund: Studentlitteratur, s. 55-65
Andræ, Marika, (2001) Rött eller grönt? Flicka blir kvinna och pojke blir man i B.
Wahlströms ungdomsböcker 1914-1944, Stockholm: B. Wahlströms, s. 13-17, 243-249*
Bergsten, Staffan & Elleström, Lars (2004) Litteraturhistoriens grundbegrepp, Lund:
Studentlitteratur, s.9-11, 31-43
Hansson, Gunnar (1997) ”Läsarnas litteraturhistoria – när, hur och varför?”, i;
Litteratursociologi. Texter om litteratur och samhälle, red. L. Furuland & J. Svedjedal, Lund:
Studentlitteratur, s. 376-387
Ingemansson, Mary (2010) Det kunde lika gärna ha hänt idag. Maj Bylocks
drakskeppstriologi och historiemedvetande hos barn i mellanåldrarna, Göteborg: Makadam
förlag, s. 286-293
Lundqvist, Ulla (1994) t&f – tradition och förnyelse – svensk ungdomsbok från sextiotal till
nittiotal. Stockholm: Rabén & Sjögren, s. 277-282
Lundqvist, Ulla. (1981) ”Ungdomsboken i skolan – sex konkreta exempel”, i; Kring den
svenska ungdomsboken, red U. Lundqvist & S. Svensson, Stockholm: Natur och Kultur, s.
204-208
Westin, Boel (1998) ”Vad är barnlitteraturforskning? i Litteraturvetenskap – en inledning, red
Staffan Bergsten, Lund: Studentlitteratur, s. 125-137
Wolf, Lars (2003) …och en fräck förgätmigej. Lund: Studentlitteratur, s.191-196
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.