Swedish, 30 credits

Svenska, 30 hp

973G05

Main field of study

No Main Field of Study

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Examiner

Suzanne Parmenius-Swärd

Course coordinator

Suzanne Parmenius-Swärd

Director of studies or equivalent

Lisbeth Hurtig
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1G46 Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School 2 (Spring 2017) 201704-201737 Swedish Linköping, Valla C

Main field of study

No Main Field of Study

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för kultur och kommunikation

No examination details is to be found.

Litteratur dk 1 Delkursens litteratur består av fyra böcker och ett antal artiklar. Flertalet artiklar kan laddas ner från internet. Elwér (2009) erhålles via LISAM, Lundberg (2008) samt Lundberg & Herrlin (2005) finns i ett häfte som säljs av LIU-tryck. Bjar, Louise (red.) (2006). Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur. Elwér, Åsa (2009). Specifika läsförståelseproblem. I Stefan Samuelsson m fl. Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket. Stockholm: Natur & Kultur. Liberg, Caroline, af Geijerstam, Åsa & Wiksten Folkeryd, Jenny (2010). Utmana, utforska, utveckla! Om läs- och skrivprocessen i skolan. Lund: Studentlitteratur. Myrberg, Mats (2007). Dyslexi, en kunskapsöversikt. Vetenskapsrådets Rapportserie2: 2007. Stockholm: Vetenskapsrådet. www.vr.se Skolverket (2010). Texters, textuppgifters och undervisningens betydelse för elevers läsförståelse. Fördjupad analys av PIRLS 2006. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2315 Skolverket (2011a). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575 Skolverket (2011b). Bedömningsstöd i svenska och svenska som andra språk för grundskolans årskurs 1-6 Nya språket lyfter. http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.178923!/Menu/article/attachment/L%C3%A4rarhandledning%20(rev.%202012).pdf Skolverket (2012). Få syn på språket – ett kommentarmaterial om språk- och kunskapsutveckling i alla skolformer, verksamheter och ämnen. Stockholm: Fritzes http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2843 Taube, Karin (2011). Barns tidiga skrivande. Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag. Westlund, Barbro (2012). Att undervisa i läsförståelse Lässtrategier och studieteknik. Andra upplagan. Stockholm: Natur och Kultur. Följande texter finns i kompendium och köps på LIU-tryck: Lundberg, Ingvar (2008). God skrivutveckling Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur & Kultur. Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2005). God läsutveckling. Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur och Kultur. DK 2, litteraturläsning och litteraturdidaktik Obligatorisk facklitteratur De som rekommenderas att köpa har*, de som finns på LISAM har*** ***Brink, Lars (2005) ”Boksamtal under mellanåren” Kåreland, Lena (red) Modig och stark – eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola, Stockholm: Natur och kultur, kap. 7 *Boglind, Ann & Nordenstam, Anna (2015) Från fabler till manga 1. Malmö: Gleerups ***Klementsson (2005) ”Den nya svenska flickboken” *** Klementson (2006) ”Historiens vingslag i amerikansk barn- och ungdomslitteratur under 1800-talet” ***Klementsson (2010) ”Elsa Beskow – Beatrix Potter’s Swedish counterpart” *Kåreland, Lena (2015) Skönlitteratur för barn och unga. Historik, genrer, termer, analyser. Lund: Studentlitteratur. Körling, Anne-Marie (2013) Hur läser man högt? (http://korlingsord.se/archives/37187) Kursplaner i Svenska för grundskolan Langer, Judith, A. (2005) Litterära föreställningsvärldar. Litteraturundervisning och litterär förståelse. Göteborg: Daidalos, kapitel 2 ***Nilsson, Maria (2013) ”Att flicka sig. Hur flickor gör genus i chick lit och teen noir” Söderberg, E., Österlund, M., Formark, B. (red) Flicktion. Perspektiv på flickan i fiktionen. Malmö: Universeus Academic Press, S 191-207 ***Ramstrand, (2005) ”Vilka äventyr borde få finnas? Bröderna Lejonhjärta och kritiken.” Stockholm: Barnboken 2005:1 SBI – trender och tendenser år 2015, 2009, 2007 (sbi.kb.se) ***SOU 2012:65 Läsandets kultur. Slutbetänkande av Litteraturutredningen (kapitel 3) http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2015/08/11/okad-hjarnaktivitet-hos-barn-som-fattmycket- hoglasning/ Referenslitteratur: Byréus, Katrin. (2010). Du har huvudrollen i ditt liv: om forumspel som pedagogisk metod för frigörelse och förändring. Stockholm: Liber. Chambers, Aidan (1998) Böcker inom oss – om boksamtal (eller Böcker inom och omkring oss, endast böcker inom oss läses). Stockholm: Rabén & Sjögren Körling, Anne-Marie (2012) Den meningsfulla högläsningen. Stockholm: Natur & Kultur Läromedel. Nikolajeva, Maria. (2004) Barnbokens byggklossar. Lund: Studentlitteratur ***Ommundsen, (2008) ”På vei mot barnelitteraturens grense? Erlend Loes Kurtby” Schmidt, Catarina (2013) Att bli en sån som läser: barns menings- och identitetsskapande genom texter. Örebro universitet. http://www.kulturradet.se/sv/Lasframjande/Lasambassadoren/Podd/ (”Att bli en sån som läser”) Textkompendium innehåll Andersson, Maria (2010) Att bli människa: barn, sedlighet och kön i Amanda Kerfstedts, Helena Nybloms och Matilda Mallings författarskap, Göteborg: Makadam förlag s 13-27 Andersson, Maria, Druker, Elina (2010) Barnlitteraturanalyser, ”Borta bra men hemma bäst”, Lund: Studentlitteratur, s. 55-65 Andræ, Marika, (2001) Rött eller grönt? Flicka blir kvinna och pojke blir man i B. Wahlströms ungdomsböcker 1914-1944, Stockholm: B. Wahlströms, s. 13-17, 243-249* Bergsten, Staffan & Elleström, Lars (2004) Litteraturhistoriens grundbegrepp, Lund: Studentlitteratur, s.9-11, 31-43 Hansson, Gunnar (1997) ”Läsarnas litteraturhistoria – när, hur och varför?”, i; Litteratursociologi. Texter om litteratur och samhälle, red. L. Furuland & J. Svedjedal, Lund: Studentlitteratur, s. 376-387 Ingemansson, Mary (2010) Det kunde lika gärna ha hänt idag. Maj Bylocks drakskeppstriologi och historiemedvetande hos barn i mellanåldrarna, Göteborg: Makadam förlag, s. 286-293 Lundqvist, Ulla (1994) t&f – tradition och förnyelse – svensk ungdomsbok från sextiotal till nittiotal. Stockholm: Rabén & Sjögren, s. 277-282 Lundqvist, Ulla. (1981) ”Ungdomsboken i skolan – sex konkreta exempel”, i; Kring den svenska ungdomsboken, red U. Lundqvist & S. Svensson, Stockholm: Natur och Kultur, s. 204-208 Westin, Boel (1998) ”Vad är barnlitteraturforskning? i Litteraturvetenskap – en inledning, red Staffan Bergsten, Lund: Studentlitteratur, s. 125-137 Wolf, Lars (2003) …och en fräck förgätmigej. Lund: Studentlitteratur, s.191-196

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.