Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Educational Sciences 1, Didactics, 5 credits
Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik, 5 hp
975G01
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleCourse type
Programme courseECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GBI | Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Biology | 1 (Autumn 2014) | Swedish | |||
L1GEN | Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject English | 1 (Autumn 2014) | Swedish | |||
L1GHI | Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject History | 1 (Autumn 2014) | Swedish | |||
L1GMA | Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Mathematics | 1 (Autumn 2014) | Swedish | |||
L1GSA | Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Social Studies | 1 (Autumn 2014) | Swedish | |||
L1GSV | Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Swedish | 1 (Autumn 2014) | Swedish |
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleAdvancement level
G1XCourse offered for
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Biology
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject English
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject History
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Mathematics
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Social Studies
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Swedish
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.Department
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselotte (2011). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. Kap 1-2, 6-9, 12-13, 16. (150 sidor)
Kroksmark, Tomas (2013). Invitation till skolan och läraryrket. Ingår i Tomas Kroksmark (2013). De stora frågorna om skolan. Lund: Studentlitteratur. Tillhandahålles av institutionen, delas ut vid seminarium 1. (12 sidor)
Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars Åke (2012). Undervisning i teori och praktik: En
introduktion i didaktik. Umeå: Fundo Förlag. (70 sidor)
Linde, Göran (2012). Det ska ni veta! En introduktion till läroplansteori. Lund: Studentlitteratur,
kap. 1-4, 6-7. (85 sidor)
Selander, Staffan (2012). Didaktik – undervisning och lärande. Ingår i Ulf P. Lundgren, Roger Säljö & Caroline Liberg (red.), Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. 2:a uppl. Stockholm: Natur & kultur. (15 sidor)
Elektroniska källor
Didaktikens verktyg: om att lära och undervisa multimodalt. Utbildningsradion. Avsnitten Didaktisk design och Teknik och lärande. (ca 35 sidor)
http://www.ur.se/didaktikensverktyg
SOU 2007:28, Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan, bilaga 6: Läroplaner och kursplaner
i Sverige under 1900-talet – en sammanfattning,
http://www.regeringen.se/content/1/c6/08/14/28/97a52460.pdf (20 s)
För grundskolan
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket. Kap 1 och 2
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
För gymnasieskolan
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011.
Stockholm: Skolverket. Kap 1 och 2.
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2705
Kompendium I
Comenius, Johan Amos (1989). Didactica Magna. Göteborg: Daidalos. (12 s)
Dewey, John (2008). Individ, skola och samhälle. Utbildningsfilosofiska texter. Stockholm: Natur och Kultur. (11 s)
Herbart, Johann Friedrich (1993). Konturer till föreläsningar i pedagogik. Stockholm: Ordmånen bokförlag. (14 s)
Håkansson, Jan & Sundberg, Daniel (2012). Utmärkt undervisning: framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Stockholm: Natur & Kultur. Del av kap 7. (12 s).
Key, Ellen (1976). Barnets århundrade. Lund: Aldus (12 s)
Lindberg, Leif (1994). Akademiska studier och akademisk undervisning – kännetecknande drag, i S. Franke-Wikberg, L. Lindberg, B. Lundgren, B. Mårtensson, B. Sundin, T. Sundström & S. Sörlin (red.), Vetandets vägar. Lund: Studentlitteratur. (11 s)
Rousseau, Jean Jacques (1985). Emile eller om uppfostran, i Idéhistorisk läsebok, band II. Göteborg: Gidlunds. (3 s)
Stensmo, Christer (2007). Pedagogisk filosofi. Lund: Studentlitteratur. (15 s)
PiUS (2006). Skrivråd. Linköping: Linköpings Universitet, Institutionen för beteendevetenskap. (15 s)
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.