School in Society; It´s Purpose, Organization and Governance - Secondary School Teacher, 7.5 credits

Skolans samhällsuppdrag och organisation - ämneslärare, 7.5 hp

9FVG01

Main field of study

No main field of study

Course level

First cycle

Course type

Single subject course

Examiner

Tobias Jansson

Course coordinator

Tobias Jansson

Director of studies or equivalent

Åsa Järnvall

Contact

ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
Single subject course (Half-time, Day-time) Spring 2025 202504-202513 Swedish Linköping, Valla

Main field of study

No main field of study

Course level

First cycle

Advancement level

G1N

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Code Name Scope Grading scale
MRE2 Written exam 1 credits U, G
POR1 Portfolio 6.5 credits U, G, VG

Books

Förenta Nationerna, FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna.

https://fn.se/wp-content/uploads/2016/07/Allmanforklaringomdemanskligarattigheterna.pdf

Böhlmark, A. & Lindahl, M., (2012) Har den växande friskolesektorn varit bra för elevernas utbildningsresultat på kort och lång sikt? Rapport 2017:17 Uppsala: IFAU

https://www.ifau.se/globalassets/pdf/se/2012/r-2012-17-har-den-vaxande-friskolesektorn-varit-bra-for-barnen-pa-kort-och-lang-sikt.pdf

Bränberg, Agneta, Holmgren, Ulf, Wester, Maria, (2020) Att undervisa för hållbar utveckling. Upplaga 1 Lund : Studentlitteratur

ISBN: 9789144137438

Colnerud, Gunnel, (2017) Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik. Första upplagan Stockholm : Liber

ISBN: 9789147122462

Dahlstedt, Magnus, Fejes, Andreas, (2018) Skolan, marknaden och framtiden. Upplaga 1 Lund : Studentlitteratur

ISBN: 9789144119960

Ekman, J., (2011) Skolan och medborgarskapandet. Skolverket.

https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a659412/155396377175/pdf2596.pdf

Imsen, Gunn, Almqvist, Inger, Johansson, Jan-Erik, (1999) Lärarens värld : introduktion till allmän didaktik. Lund : Studentlitteratur

ISBN: 9789144005881

Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund, (2001) Lärares yrkesetiska principer

https://lararesyrkesetikhome.files.wordpress.com/2023/01/larares_yrkesetik_fickfolder_2023-01.pdf

Linde, Göran, (2021) Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori! 4., [rev.] uppl. Lund : Studentlitteratur

ISBN: 9789144156637

Lundgren U P. Säljö R. & Liberg C., (2014) Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. Stockholm: Natur och kultur
Lundgren U. P. Säljö R. & Lindberg C., (2020) Lärande, skola, utbildning. Grundbok för lärare Stockholm: Natur & Kultur

ISBN: 9789127827974

Nilsson, Marco, (2023) Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan. 5 uppl. Malmö : Gleerups

ISBN: 9789151102399

Orlenius, Kennert, (2010) Värdegrunden - finns den? 2. uppl. Stockholm : Liber

ISBN: 9789147020904

Quennerstedt, Ann, Thelander, Nina, Hägglund, Solveig, (2023) Barns och ungas rättigheter i utbildning. Tredje upplagan Malmö : Gleerups
Vlachos, J., (2018) Trust-based evaluation in a market-oriented school system. (IFN Working Paper No. 1217, 2018). Stockholm: Research Institute of Industrial Economics.

Websites

Förenta Nationerna, FN:s konvention om barns rättigheter https://unicef.se/barnkonventionen/las-texten#hela-texten

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.