Teaching Special Education Dimensions, 7.5 credits

Undervisningens specialpedagogiska dimensioner, 7.5 hp

9KPA07

Main field of study

Didactics

Course level

Second cycle

Course type

Programme course
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1GYK Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Upper Secondary, Full-Time Studies 4 (Spring 2017) 201704-201713 Swedish Linköping, Valla C
L1GRK Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Years 7-9, Part Time Studies 4 (Spring 2017) 201704-201713 Swedish Linköping, Valla C
L7ULV Foreign teacher training, ULV 3 (Spring 2017) 201704-201713 Swedish Linköping, Valla E
L7ULV Foreign teacher training, ULV 4 (Spring 2017) 201704-201713 Swedish Linköping, Valla E

Main field of study

Didactics

Course level

Second cycle

Advancement level

A1X

Course offered for

  • Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Years 7-9
  • Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Upper Secondary
  • Foreign teacher training, ULV

Examination

Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.

Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

No examination details is to be found.

Böcker Asp Onsjö, Lisa (2008). Åtgärdsprogram i praktiken: att arbeta med elevdokumentation i skolan. Lund: Studentlitteratur. (155s) (Kan bytas ut mot hennes avhandling som går att ladda ner på nätet, se nedan) Hjörne, Eva & Säljö, Roger (2009). Att platsa i en skola för alla. Stockholm: Norstedts. (182 s) Jakobsson, Inga-Lill & Nilsson, Inger (2011). Specialpedagogik och funktionshinder. Stockholm: Natur och Kultur. (334 s) Nilholm, Claes (2012). Barn och elever i svårigheter – en pedagogisk utmaning. Lund: Studentlitteratur. (152 s) Persson, Bengt (2013). Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap. Stockholm: Liber. (179 s) Rapporter, avhandlingar och styrdokument som kan laddas ner på nätet (OBS! Det bästa sättet att få tillgång till samtliga dessa texter är att skriva in namn och titel på Google, eftersom direktlänkarna fungerar olika på olika datorer. Detta gäller även Skolverkets rapporter.) Asp Onsjö, Lisa (2006). Åtgärdsprogram – dokument eller verktyg? En fallstudie i en kommun. Avhandling, Göteborgs universitet (valda delar). (Laddas ner via biblioteket eller direkt via Google.) (Direkt via Google enklast) FN:s konvention om barnets rättigheter www.barnombudsmannen.se/barnkonventionen Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2011). Stockholm: Utbildningsdepartementet. (www.skolverket.se) Läroplan för grundsärskolan (2011). Stockholm: Utbildningsdepartementet. (www.skolverket.se) Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan (2011). Stockholm: Utbildningsdepartementet. (www.skolverket.se) Nilholm, Claes & Göransson, Kerstin (2013). Inkluderande undervisning – vad kan man lära av forskningen? FoU Skriftserie nr 3. Specialpedagogiska Skolmyndigheten. (www.butiken.spsm.se) Skollag 2010:800. (www.skolverket.se) Skolverket (2009). Skolan och Aspergers syndrom. Erfarenheter från skolpersonal och forskare. Rapport 334. Stockholm: Fritzes. (www.skolverket.se/statistik-och-utvardering/utvarderingar/funktionshinder/) Skolverket (2014). Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. SKOLFS 2014:40. Stockholm: Fritzes. (www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/särskilt-stöd) Svenska Unescorådet (2006). Salamancadeklarationen och Salamanca + 10. Stockholm: Svenska Unescorådets skriftserie 2/2006. E-bok (libris.kb.se/bib/10317376) Tinglev, Inger (uå). En specialpedagogisk överblick. Elevhälsan. Stockholm: Skolverket. (tillgänglig direkt via Google) Tidskriftsartiklar De Boer, Anke, Pijl, Sip Jan, & Minnaert, Alexander (2012). Students’ Attitudes towards Peers with Disabilities: A Review of the Literature. International Journal of Disability, Development and Education, 59 (4), 379-392. (nerladdningsbar via Google) Nilholm, Claes (2005). Specialpedagogik – vilka är de grundläggande perspektiven? Pedagogisk Forskning i Sverige 10:2, 124-138. (www.ped.gu.se/pedfo/pdf-filer/nilholm2_10-pdf)

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.