Main field of study
No Main Field of Study
Course level
Second cycle
Course type
Programme course
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for |
Semester |
Weeks |
Language |
Campus |
ECV
|
L7ULV |
Foreign teacher training, ULV
|
4 (Autumn 2017) |
201744-201803 |
Swedish |
Linköping, Valla |
E
|
No examination details is to be found.
Obligatorisk litteratur
Tryckta källor:
*Blossing, U. (2008) Kompetens för samspelande skolor – Om skolorganisationer och skolförbättring Lund: Studentlitteratur (150 s.)
*Carlström, I. & Carlström Hagman, L-P. (2006). Metodik för utvecklingsarbete och utvärdering. Lund: Studentlitteratur.
*Håkansson, J. & Sundberg, D. (2012). Utmärkt undervisning Stockholm: Natur och Kultur (306 s.)
Elektroniska resurser:
Blossing, U. (2013) Förändringsagenter för skolutveckling: Roller och implementeringsprocess Pedagogisk forskning i Sverige 18:3 – 4, 153 - 174
Carlgren, I. (2012) The learning study as an approach for ”clinical” subject matter didactic research, International Journal for Lesson and Learning Studies, Vol. 1 No. 2, 126 – 139 (13 s.)
Carlgren, I. Lärarna i kunskapssamhället (artikel publicerad på Lärarnas historias hemsida, okänt årtal). (13 s.) http://www.lararnashistoria.se/sites/www.lararnashistoria.se/files/artiklar/L%C3%A4rarna%20i%20kunskapssamh%C3%A4llet_0.pdf
Eklund, S. (red.) (2011) Lärare som praktiker och forskare Stockholm: Stiftelsen SAF och Lärarförbundet (79 s) http://www.forskul.se/ffiles/0040C3F0/Ful5.pdf
Giota, J. (2002) Skoleffekter på elevers motivation och utveckling Pedagogisk forskning i Sverige 7:4, s. 279 – 305
Karlsson, O. (1999) Utvärdering – mer än metod À jour – en serie kunskapsöversikter från Svenska Kommunförbundet Nr 3 https://www.mah.se/upload/Samverkan/Karlsson%20-%20Utv%C3%A4rdering%20mer%20%C3%A4n%20metod_1999.pdf
* RFR10 (2012/13). Hur kan ny kunskap komma till bättre användning i skolan. Rapport från riksdagen del 1. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utredningar/Rapporter-fran-riksdagen/Hur-kan-ny-kunskap-komma-till-_H00WRFR10/ (97 s.)
Roth, W-M. & Tobin, K. (2004) Coteaching: From praxis to theory. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 10:2, 161 – 179 ( 18 s.)
Skolinspektionen (2010). Framgång i undervisningen
http://www.skolinspektionen.se/Documents/Om-oss/sammanfattning-forskningsoversikten.pdf (17 s.)
Skolinspektionen (2013). Navet i skolors utvecklingsarbete (17 s.)
http://www.skolinspektionen.se/Documents/Om-oss/regeringsuppdrag/navet-i-skolornas-utvecklingsarbete-utdrag-arsrapporten-2012.pdf
Skolinspektionen (2013). Skolans kvalitetsarbete ger möjlighet till förändring (66 s.)
http://www.skolinspektionen.se/Documents/Om-oss/regeringsuppdrag/01-slutrapport-regeringsrapporten.pdf
Skolinspektionen (2014). Undervisning på yrkesprogram (42 s.) http://www.skolinspektionen.se/Documents/Kvalitetsgranskning/yrkesprogram/05-yrkesprogram-rapport.pdf
* Skolverket (2015). Kvalitetsarbete i praktiken (22 s.) http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3381
Referenslitteratur
Dessa böcker erbjuder valfri fördjupning till ovanstående litteratur.
Scherp, H-Å. (2014). Lärandebaserad skolutveckling Lund: Studentlitteratur (287 s.)
Björndal, C. R. P., (2013) Det värderande ögat Stockholm: Liber
Folkesson, L., Lendahls Rosendahl, B., Längsjö, E. & Rönnerman K. (2004). Perspektiv på skolutveckling Lund: Studentlitteratur
Langelotz, L. (2014) Vad gör en skicklig lärare? En studie om kollegial handledning som utvecklingspraktik Doktorsavhandling, Göteborgs universitet,
Gothenborg studies in educational sciences 348
Pihlgren, S. A., (2013) Det tänkande klassrummet Stockholm: Liber
Sandström, B. (2014) Praktiknära skolutveckling Malmö: Gleerups
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.