Sjukgymnastik inriktning Ortopedisk Manuell Terapi, credits

Sjukgymnastik inriktning Ortopedisk Manuell Terapi, hp

OFK131

The course is disused.

Main field of study

No main field of study

Course level

First cycle

Course type

Single subject course

Examiner

Görel Kjellman

Director of studies or equivalent

Elisabeth Skargren
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
Single subject course (Half-time, Day-time) Autumn 2005 200538-200602 Swedish Linköping

Main field of study

No main field of study

Course level

First cycle

Entry requirements

1. Sjukgymnastexamen, 120p-utbildning. 2 Äldre sjukgymnastutbildning och dokumenterad fortbildning relevant för ämnet sjukgymnastik, samt 2 års yrkeserfarenhet motsvarande minst 75% tjänstgöring.

Prerequisites

1. Sjukgymnastexamen, 120p-utbildning. 2 Äldre sjukgymnastutbildning och dokumenterad fortbildning relevant för ämnet sjukgymnastik, samt 2 års yrkeserfarenhet motsvarande minst 75% tjänstgöring.

Intended learning outcomes

Den studerande skall tillägna sig fördjupade kunskaper i sjukgymnastik med inriktning ortopedisk manuell terapi. Studenten ska vidare inhämta kunskaper om den teoribildning som ligger till grund för ämnesområdet.

Course content

Kursen innehåller fördjupning i funktionell anatomi och biomekanik, teorier om smärta/smärtbehandling och teorier samt praktisk tillämpning under handledning av undersöknings- och behandlingsmetodik av dysfunktion i extremitetsleder och columna samt medicinsk funktionsträning.

Teaching and working methods

Problembaserat lärande är den pedagogiska filosofi och metod som används vid Hälsouniversitetet. I undervisningen utnyttjas olika metoder såsom arbete i basgrupper, föreläsningar, litteraturstudier, artikelgranskning, seminarier och fältstudier. I problembaserat lärande betonas den studerandes utveckling av ett självständigt, livslångt lärande som är en förutsättning för ett undersökande förhållningssätt. De egna frågorna och problemformuleringarna utgör därför grunden för lärandet i problembaserat lärande. Centralt i problembaserat lärande är också att ta ansvar i lärandet, att söka och värdera kunskap, träna samarbete och att kunna möta förändringar.

Examination

Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare fyra extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Grades

,

Department

SG

No examination details is to be found.

There is no course literature available for this course in studieinfo.

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.