Sjukgymnastik inriktning Ortopedisk Manuell Terapi, credits
Sjukgymnastik inriktning Ortopedisk Manuell Terapi, hp
OFK131
Main field of study
No main field of studyCourse level
First cycleCourse type
Single subject courseExaminer
Görel KjellmanDirector of studies or equivalent
Elisabeth SkargrenCourse offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
Single subject course (Half-time, Day-time) | Autumn 2005 | 200538-200602 | Swedish | Linköping |
Main field of study
No main field of studyCourse level
First cycleEntry requirements
1. Sjukgymnastexamen, 120p-utbildning. 2 Äldre sjukgymnastutbildning och dokumenterad fortbildning relevant för ämnet sjukgymnastik, samt 2 års yrkeserfarenhet motsvarande minst 75% tjänstgöring.Prerequisites
1. Sjukgymnastexamen, 120p-utbildning. 2 Äldre sjukgymnastutbildning och dokumenterad fortbildning relevant för ämnet sjukgymnastik, samt 2 års yrkeserfarenhet motsvarande minst 75% tjänstgöring.Intended learning outcomes
Den studerande skall tillägna sig fördjupade kunskaper i sjukgymnastik med inriktning ortopedisk manuell terapi. Studenten ska vidare inhämta kunskaper om den teoribildning som ligger till grund för ämnesområdet.
Course content
Kursen innehåller fördjupning i funktionell anatomi och biomekanik, teorier om smärta/smärtbehandling och teorier samt praktisk tillämpning under handledning av undersöknings- och behandlingsmetodik av dysfunktion i extremitetsleder och columna samt medicinsk funktionsträning.
Teaching and working methods
Problembaserat lärande är den pedagogiska filosofi och metod som används vid Hälsouniversitetet. I undervisningen utnyttjas olika metoder såsom arbete i basgrupper, föreläsningar, litteraturstudier, artikelgranskning, seminarier och fältstudier. I problembaserat lärande betonas den studerandes utveckling av ett självständigt, livslångt lärande som är en förutsättning för ett undersökande förhållningssätt. De egna frågorna och problemformuleringarna utgör därför grunden för lärandet i problembaserat lärande. Centralt i problembaserat lärande är också att ta ansvar i lärandet, att söka och värdera kunskap, träna samarbete och att kunna möta förändringar.
Examination
Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare fyra extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Grades
,Department
SGNo examination details is to be found.
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.