Cell Biology, 6 credits

Cellbiologi, 6 hp

NBIA25

Main field of study

Biology Chemical Biology

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Examiner

Thomas Östholm

Director of studies or equivalent

Agneta Johansson

Education components

Preliminary scheduled hours: 44 h
Recommended self-study hours: 116 h
Course offered for Semester Period Timetable module Language Campus ECV
6KBIO Biology, Bachelor´s Programme 2 (Spring 2017) 1 1+3 Swedish Linköping C
6CKEB Chemical Biology, M Sc in Engineering 2 (Spring 2017) 1 1+3 Swedish Linköping C
6CTBI Engineering Biology, M Sc in Engineering 2 (Spring 2017) 1 1+2 Swedish Linköping C
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary

Main field of study

Biology, Chemical Biology

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Chemical Biology, M Sc in Engineering
  • Engineering Biology, M Sc in Engineering
  • Biology, Bachelor´s Programme

Entry requirements

Note: Admission requirements for non-programme students usually also include admission requirements for the programme and threshold requirements for progression within the programme, or corresponding.

Prerequisites

General Chemistry

Intended learning outcomes

The aim of the course is to give basic knowledge of the structure and function of the cell. Another important aim is to increase the skills in basic, biological methodology.

Course content

Cell biology treats basic structure and function of eukaryotic cells. Cell membranes are studied as well as organelles, cytoskeleton, cell metabolisms, cellular communication and extracellular matrix. The course also gives an introduction into biological laboratory work, where you learn how to handle biological material and apply established methods and instruments, among others the light microscope.

Teaching and working methods

The course includes lectures which give a summary of the subject and to some extent complete and/or explain the course literature. A part of the course is laboratory work which exemplifies the theory and whose results are presented and discussed at seminars. The course includes, furthermore, team work of practical and/or theoretical character, which is to be presented in writing and orally.

Examination

TEN1Written examination4.5 creditsU, 3, 4, 5
LAB1Laboratory work1.5 creditsU, G

Grades

Four-grade scale, LiU, U, 3, 4, 5

Other information

Supplementary courses: Methods in Cellbiology

Department

Institutionen för fysik, kemi och biologi

Director of Studies or equivalent

Agneta Johansson

Examiner

Thomas Östholm

Course website and other links

Education components

Preliminary scheduled hours: 44 h
Recommended self-study hours: 116 h

Course literature

Hardin et al. 2016. Beckers world of the cell Eighth edition. Pearson Education Inc. Rekommenderad: Perry,M 1998 Photoatlas for biology, eller liknande
Code Name Scope Grading scale
TEN1 Written examination 4.5 credits U, 3, 4, 5
LAB1 Laboratory work 1.5 credits U, G

Regulations (apply to LiU in its entirety)

The university is a government agency whose operations are regulated by legislation and ordinances, which include the Higher Education Act and the Higher Education Ordinance. In addition to legislation and ordinances, operations are subject to several policy documents. The Linköping University rule book collects currently valid decisions of a regulatory nature taken by the university board, the vice-chancellor and faculty/department boards.

LiU’s rule book for education at first-cycle and second-cycle levels is available at http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall/Utbildning_pa_grund-_och_avancerad_niva. 

Hardin et al. 2016. Beckers world of the cell Eighth edition. Pearson Education Inc. Rekommenderad: Perry,M 1998 Photoatlas for biology, eller liknande

Note: The course matrix is not fully translated to English.

I U A Modules Comment
1. ÄMNESKUNSKAPER
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen
X
X
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning
X
X
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning
X
X
2.3 Systemtänkande
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande
X
X
Riskanalys
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA
3.1 Arbete i grupp
3.2 Kommunikation
X
X
3.3 Kommunikation på främmande språk
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system
4.4 Att konstruera produkter och system
4.5 Att realisera produkter och system
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.