Ecology, 6 credits

Ekologi, 6 hp

NBIB41

Main field of study

Biology

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Examiner

Kjell Carlsson

Director of studies or equivalent

Agneta Johansson

Education components

Preliminary scheduled hours: 68 h
Recommended self-study hours: 92 h
Course offered for Semester Period Timetable module Language Campus ECV
6KBIO Biology, Bachelor´s Programme 3 (Autumn 2017) 1 1+2+3 Swedish Linköping C
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary

Main field of study

Biology

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Biology, Bachelor´s Programme

Entry requirements

Note: Admission requirements for non-programme students usually also include admission requirements for the programme and threshold requirements for progression within the programme, or corresponding.

Prerequisites

20 ECTS in Biology includning a course in Botany or equivalent.

Intended learning outcomes

To provide an understanding of basic ecological concepts and theories. The course also aims at an insight and exercise in the scientific method of working: to plan, carry out, evaluate and account for investigations that illustrate some current problems in ecology.

Course content

The course provides knowledge about basic ecological concepts and theories. The relations of individual organisms to their environment. Evolutionary ecology. The structure and dynamics of populations and ecological communities. Conservation Biology. Turnover of energy and nutrients in ecosystems.

Teaching and working methods

Lectures, seminars and computer simulations of ecological models. A small scientific investigation (team-work) is also carried out during the course. Seminars, computer simulations and field and laboratory experiments/work in connection with the scientific investigation (team-work) are compulsory.

Examination

TEN2Written examination3 creditsU, 3, 4, 5
LAB2Laboratory work3 creditsU, G

Grades

Four-grade scale, LiU, U, 3, 4, 5

Other information

Supplementary courses: Ecology second course, Nature Conservation in Practise

Department

Institutionen för fysik, kemi och biologi

Director of Studies or equivalent

Agneta Johansson

Examiner

Kjell Carlsson

Course website and other links

http://cms.ifm.liu.se/edu/biology/

Education components

Preliminary scheduled hours: 68 h
Recommended self-study hours: 92 h

Course literature

Robert Ricklefs (Author), Rick Relyea (Author) 2014 Ecology: The Economy of Nature. 7th ed. Freeman
Code Name Scope Grading scale
TEN2 Written examination 3 credits U, 3, 4, 5
LAB2 Laboratory work 3 credits U, G

Regulations (apply to LiU in its entirety)

The university is a government agency whose operations are regulated by legislation and ordinances, which include the Higher Education Act and the Higher Education Ordinance. In addition to legislation and ordinances, operations are subject to several policy documents. The Linköping University rule book collects currently valid decisions of a regulatory nature taken by the university board, the vice-chancellor and faculty/department boards.

LiU’s rule book for education at first-cycle and second-cycle levels is available at http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall/Utbildning_pa_grund-_och_avancerad_niva. 

Robert Ricklefs (Author), Rick Relyea (Author) 2014 Ecology: The Economy of Nature. 7th ed. Freeman

Note: The course matrix is not fully translated to English.

I U A Modules Comment
1. ÄMNESKUNSKAPER
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen
Biologi
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
X
X
Ekologi
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning
X
X
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning
X
X
2.3 Systemtänkande
X
X
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande
X
X
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande
X
X
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA
3.1 Arbete i grupp
3.2 Kommunikation
3.3 Kommunikation på främmande språk
Engelsk litteratur
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling
X
X
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system
4.4 Att konstruera produkter och system
4.5 Att realisera produkter och system
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
X
X
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.