Scientific Methods, Analysis and Statistics, 6 credits

Vetenskaplig metod, analys och statistik, 6 hp

NBIB44

Main field of study

No main field of study

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Examiner

Lars Westerberg

Director of studies or equivalent

Agneta Johansson

Education components

Preliminary scheduled hours: 34 h
Recommended self-study hours: 126 h
Course offered for Semester Period Timetable module Language Campus ECV
6KBIO Biology, Bachelor´s Programme 2 (Spring 2017) 1, 2 4, 4 Swedish Linköping C
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary

Main field of study

No main field of study

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Biology, Bachelor´s Programme

Specific information

The course is scheduled for the last time 2017. The course is replaced by NBIB50 Scientific Methods.

Entry requirements

Note: Admission requirements for non-programme students usually also include admission requirements for the programme and threshold requirements for progression within the programme, or corresponding.

Intended learning outcomes

Having completed the course, the student should be able to:

  • analyse and report experimental data according to scientific methodology
  • critically examine scientific and pseudo-scientific texts

Course content

Applied statistics, the scientific methodology and critical thinking is introduced at lectures. Students have teacher-led exercises in applying statistical analysis on experimental data using computer software. Student groups collect and analyse experimental data generated at parallel courses. The analysis is presented in a written report. The analysis and course literature is discussed during seminars.

Teaching and working methods

Lectures, seminaries and computer sessions.
The course runs over the entire spring semester.

Examination

LAB1Laboratory work and written reports2.5 creditsU, G
UPG1Written test1 creditsU, G
UPG2Seminar1 creditsU, G
MOM1Seminars1.5 creditsU, G
Grades are given as ’Fail’ or ’Pass.

Grades

Two-grade scale, U, G

Department

Institutionen för fysik, kemi och biologi

Director of Studies or equivalent

Agneta Johansson

Examiner

Lars Westerberg

Course website and other links

https://www.ifm.liu.se/edu/coursescms/NBIB44/

Education components

Preliminary scheduled hours: 34 h
Recommended self-study hours: 126 h

Course literature

Hultén, Hultman & Eriksson 2007. Kritiskt tänkande. Liber. Ruxton & Colegrave 2010. Experimental Design for the Life Sciences. 3rd ed. Oxford. Dytham 2010. Choosing and using statistics. A biologist's guide. 3rd edition. Wiley-Blackwell.
Code Name Scope Grading scale
LAB1 Laboratory work and written reports 2.5 credits U, G
UPG1 Written test 1 credits U, G
UPG2 Seminar 1 credits U, G
MOM1 Seminars 1.5 credits U, G
Grades are given as ’Fail’ or ’Pass.

Regulations (apply to LiU in its entirety)

The university is a government agency whose operations are regulated by legislation and ordinances, which include the Higher Education Act and the Higher Education Ordinance. In addition to legislation and ordinances, operations are subject to several policy documents. The Linköping University rule book collects currently valid decisions of a regulatory nature taken by the university board, the vice-chancellor and faculty/department boards.

LiU’s rule book for education at first-cycle and second-cycle levels is available at http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall/Utbildning_pa_grund-_och_avancerad_niva. 

Hultén, Hultman & Eriksson 2007. Kritiskt tänkande. Liber. Ruxton & Colegrave 2010. Experimental Design for the Life Sciences. 3rd ed. Oxford. Dytham 2010. Choosing and using statistics. A biologist's guide. 3rd edition. Wiley-Blackwell.

Note: The course matrix is not fully translated to English.

I U A Modules Comment
1. ÄMNESKUNSKAPER
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen
X
X
X
Vetenskaplig metodik, kritiskt förhållningssätt, tillämpad statistik
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
X
X
X
Kritsikt tänkande
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning
X
X
X
Försöksuppställning, statistisk analys, kritiskt förhållningssätt
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning
X
Försöksuppställning, praktisk experimenterande med den statistiska mjukvaran
2.3 Systemtänkande
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande
X
X
X
Vetenskaplig metodik, kritiskt förhållningssätt, tillämpad statistik
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande
X
X
X
Vetenskaplig metodik, kritiskt förhållningssätt, tillämpad statistik
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA
3.1 Arbete i grupp
Insamling och analys av data i grupp
3.2 Kommunikation
X
X
X
skriftliga (IU) och att diskutera och förklara vetenskaplig metod och tolkning (A)
3.3 Kommunikation på främmande språk
Engelsk litteratur
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling
X
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system
4.4 Att konstruera produkter och system
4.5 Att realisera produkter och system
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
X
X
X
Kritiskt tänkande och försöksdesign för bästa möjliga beslutsunderlag
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt
X
X
X
Problematisera försöksdesign. I grupp och självst analysera data och rapportera
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt
X
I grupp och självständigt analysera data och rapportera resultat
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt
X
X
X
I grupp och självständigt analysera data och rapportera resultat

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.