Business Economics, 6 credits

Företagsekonomi för eget företagande, 6 hp

TEAE17

Main field of study

Other subjects

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Examiner

Sofi Rehme

Director of studies or equivalent

Johan Holtström

Education components

Preliminary scheduled hours: 48 h
Recommended self-study hours: 112 h
Course offered for Semester Period Timetable module Language Campus ECV
6KGDK Graphic Design and Communication, Bachelor's Programme 4 (Spring 2019) 1 2 Swedish Norrköping E
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary

Main field of study

Other subjects

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Graphic Design and Communication, Bachelor's Programme

Intended learning outcomes

The course aims to give the students possibility to develope an orientation about the company´s general conditions, activity and to understand the environment a company operates in. Furthermore will the course discuss accounting, financial reporting and capital budgeting as well as provide students with basic skills in different product calculation methods, analyse and draw conclusions from the annual financial reports. After the course the students should be able to:
* Explain what is necessary to start a business
* Describe, explain, and on a fundamental level analyse, an annual report
* Describe and explain the principles of accounting in a small company
* Use basic product calculation method
* Analyse and structure of economic problems
* Communicate economic analyses and reasoning.

Course content

The aim, organisation, and stakeholders of a company. Cost and revenue concepts. Cost accounting. Accounting, auditing, and reporting. Annual reports and analysis of the same. Interpretation of various forms of economic information. Capital budgeting. . Plan of profit and loss account. Corporate strategy. Practical application of concepts and tools.

Teaching and working methods

Lectures give the background to the different areas and seminars are held to discuss issues and give students practical experience in solving typical problems. Cases are also a part of the course. The course also requires all students to participate in a project consisting of an industry study and an in-depth analysis of a company.

Examination

TEN1Written examination4 creditsU, 3, 4, 5
PRA1Project assignment2 creditsU, G
The examination also consists of a number of mandatory cases.

Grades

Four-grade scale, LiU, U, 3, 4, 5

Department

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Director of Studies or equivalent

Johan Holtström

Examiner

Sofi Rehme

Course website and other links

http://www.iei.liu.se/indek/utbildning/industriell-ekonomi/teie51?l=sv

Education components

Preliminary scheduled hours: 48 h
Recommended self-study hours: 112 h

Course literature

Holmström, N., Företagsekonomi – från begrepp till beslut. Bonniers Utbildning, 2007 el senare upplaga
Code Name Scope Grading scale
TEN1 Written examination 4 credits U, 3, 4, 5
PRA1 Project assignment 2 credits U, G
The examination also consists of a number of mandatory cases.
Holmström, N., Företagsekonomi – från begrepp till beslut. Bonniers Utbildning, 2007 el senare upplaga

Note: The course matrix is not fully translated to English.

I U A Modules Comment
1. ÄMNESKUNSKAPER
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning
2.3 Systemtänkande
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA
3.1 Arbete i grupp
3.2 Kommunikation
3.3 Kommunikation på främmande språk
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system
4.4 Att konstruera produkter och system
4.5 Att realisera produkter och system
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.