Disruptive Technologies, 6 credits

Disruptive Technologies, 6 hp

TMKA09

Main field of study

Design

Course level

Second cycle

Course type

Programme course

Examiner

Marie Bengtsson

Director of studies or equivalent

Mats Nåbo

Education components

Preliminary scheduled hours: 0 h
Recommended self-study hours: 160 h

Available for exchange students

Yes
Course offered for Semester Period Timetable module Language Campus ECV
6MDES Design, Master's Programme 3 (Autumn 2022) 1, 2 4, 4 English Linköping C/E
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary

Main field of study

Design

Course level

Second cycle

Advancement level

A1X

Course offered for

  • Master's Programme in Design

Prerequisites

Bachelor’s degree, or equivalent level, within design, sustainability, management or a similar area.

Intended learning outcomes

On a re-design and engineering level only limited improvement of sustainability performance is possible. More substantial improvement may require totally new technological solutions, with accompanying societal and market transitions. Think of non-conventional energy in mobility, smart-grids, and bio-based economy.  After the completed course the student shall be able to

  • articulate the role of systems and actors in technology-related transitions
  • describe and explain how and why disruptive technologies emerge and how they impact (and are impacted by) incumbent organizations as well as entrepreneurial start-ups.
  • use mapping techniques to perform a system-level analysis of technology trends and their potential influence on design activities with a special emphasis on sustainability.

Course content

Students will analyze historical disruptive technologies and societal/market transitions, and do a case study with the aim of mapping a desired future sustainable transition, with its accompanying future tech. 

Teaching and working methods

The course will be based on lectures and seminars. Students will explore case studies on disruptive technologies, and write their own case on a specific disruptive technology.

Examination

UPG1Reflection on literature1.5 creditsU, G
UPG2Technology exploration1.5 creditsU, G
UPG3Written case report3 creditsU, 3, 4, 5

Grades

Four-grade scale, LiU, U, 3, 4, 5

Department

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Course literature

Books


  • The Innovator's Dilemma: The Revolutionary Book That Will Change the Way You Do Business by Clayton M. Christensen. Supplemented with research articles. 
Code Name Scope Grading scale
UPG1 Reflection on literature 1.5 credits U, G
UPG2 Technology exploration 1.5 credits U, G
UPG3 Written case report 3 credits U, 3, 4, 5

Books

The Innovator's Dilemma: The Revolutionary Book That Will Change the Way You Do Business by Clayton M. Christensen.

Supplemented with research articles. 

Note: The course matrix is not fully translated to English.

I U A Modules Comment
1. ÄMNESKUNSKAPER
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning
2.3 Systemtänkande
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA
3.1 Arbete i grupp
3.2 Kommunikation
3.3 Kommunikation på främmande språk
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system
4.4 Att konstruera produkter och system
4.5 Att realisera produkter och system
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.