Practical Data Visualization and Virtual Reality, 6 credits

Tillämpad visualisering och virtuell verklighet, 6 hp

TNM093

Main field of study

Media Technology and Engineering

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Examiner

Jimmy Johansson

Director of studies or equivalent

Camilla Forsell

Education components

Preliminary scheduled hours: 34 h
Recommended self-study hours: 126 h

Available for exchange students

Yes
Course offered for Semester Period Timetable module Language Campus ECV
6CMEN Media Technology and Engineering, M Sc in Engineering 5 (Autumn 2017) 1, 2 3, 3 Swedish Norrköping C
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary

Main field of study

Media Technology and Engineering

Course level

First cycle

Advancement level

G2X

Course offered for

  • Media Technology and Engineering, M Sc in Engineering

Entry requirements

Note: Admission requirements for non-programme students usually also include admission requirements for the programme and threshold requirements for progression within the programme, or corresponding.

Prerequisites

Algebra and calculus, programming in C++, object orientation and algorithms, 3D Computer graphics

Intended learning outcomes

The student shall, after finishing this course, be able to:

  • use common techniques for data exploration and analysis, and virtual reality to implement visualization and computer graphics applications.
  • use tracking and correct view projection to implement one-to-one mapping between real and virtual coordinates
  • use common software systems to implement basic multi-sensory interaction and visualizations

Course content

  • Visualization pipeline
  • Visualization techniques
  • Tracking and VR views
  • Interaction techniques
  • Perception
  • Applications

Teaching and working methods

The course introduces theories and practical examples within the lectures. In laboratory exercises the students will try out the practical use of various tools and thus acquire skills necessary for using software packages for visualization. Furthermore, VR principles will be applied to correct the graphical view.

Examination

LAB1Laboratory work6 creditsU, G
Grades are given as ’Fail’ or ’Pass’.

Grades

Two-grade scale, U, G

Department

Institutionen för teknik och naturvetenskap

Director of Studies or equivalent

Camilla Forsell

Examiner

Jimmy Johansson

Education components

Preliminary scheduled hours: 34 h
Recommended self-study hours: 126 h

Course literature

Additional literature

Books

  • Charles Hansen and Chris Johnson, The Visualization Handbook
  • John Vince, Essential Virtual Reality Fast
  • Robert Spence, Information Visualization: Design for Interaction 2nd Edition
Code Name Scope Grading scale
LAB1 Laboratory work 6 credits U, G
Grades are given as ’Fail’ or ’Pass’.

Regulations (apply to LiU in its entirety)

The university is a government agency whose operations are regulated by legislation and ordinances, which include the Higher Education Act and the Higher Education Ordinance. In addition to legislation and ordinances, operations are subject to several policy documents. The Linköping University rule book collects currently valid decisions of a regulatory nature taken by the university board, the vice-chancellor and faculty/department boards.

LiU’s rule book for education at first-cycle and second-cycle levels is available at http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall/Utbildning_pa_grund-_och_avancerad_niva. 

Additional literature

Books

Charles Hansen and Chris Johnson, The Visualization Handbook
John Vince, Essential Virtual Reality Fast
Robert Spence, Information Visualization: Design for Interaction 2nd Edition

Note: The course matrix is not fully translated to English.

I U A Modules Comment
1. ÄMNESKUNSKAPER
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen
X
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen
X
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
X
X
LAB1
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning
X
X
X
LAB1
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning
X
X
X
LAB1
2.3 Systemtänkande
X
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande
X
LAB1
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA
3.1 Arbete i grupp
X
3.2 Kommunikation
X
3.3 Kommunikation på främmande språk
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system
4.4 Att konstruera produkter och system
X
LAB1
4.5 Att realisera produkter och system
X
LAB1
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system
X
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.