Sound Technology, 6 credits

Ljudteknik, 6 hp

TNM103

Main field of study

Media Technology and Engineering

Course level

Second cycle

Course type

Programme course

Examiner

Niklas Rönnberg

Director of studies or equivalent

Camilla Forsell

Education components

Preliminary scheduled hours: 50 h
Recommended self-study hours: 110 h
Course offered for Semester Period Timetable module Language Campus ECV
6CMEN Media Technology and Engineering, M Sc in Engineering 7 (Autumn 2018) 1 2 Swedish Norrköping E
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary

Main field of study

Media Technology and Engineering

Course level

Second cycle

Advancement level

A1X

Course offered for

  • Media Technology and Engineering, M Sc in Engineering

Specific information

The course may not be included in the degree together with TNM054

Entry requirements

Note: Admission requirements for non-programme students usually also include admission requirements for the programme and threshold requirements for progression within the programme, or corresponding.

Prerequisites

Signals and Systems, Transforms Theory, Sound Physics or similar. Basic programming.

Intended learning outcomes

Analogue and digital sound technology are today of importance for many different media productions, from computer games and immersive media production via user interfaces and UX to sound and music editing. This course aims to give the students in-depth knowledge of methods for sound technology, sound effects and signal processing, as well as analysis and synthesis of sound and waveforms. After completing the course, the student will be able to apply knowledge about the design of analogue and digital signal processing applications for professional audio, music production, film, games and virtual environments, as well as visualization, and forensic work.

Course content

Introduction to digital audio, audio and music processing. Overview of signal processing and audio effects technologies. The adjustment of the dynamic content of an audio signal such as compression and expansion. Filter and leveling of signals, different filter applications, and different filter types. Digital delay lines as well as analogue options for simulation of room acoustics and echo. Digital and analogue audio effects (such as wha-wha, phaser, flanger). Phase vocoding for pitch and temporal changes of a signal. Additive and subtractive synthesis, as well as analogue and digital synthesis methods. Amplitud and frequency modulation of signals.

Teaching and working methods

The course comprises lectures, lectures/seminars given by the students, as well as programming-oriented and practical audio-technical labs. A written exam in the form of a homework exam, which is carried out for a limited amount of time, that explains in writing how a specific signal processing task could be solved.

Examination

HEM1Home-assignment3 creditsU, 3, 4, 5
LAB1Laboratory work3 creditsU, G

Grades

Four-grade scale, LiU, U, 3, 4, 5

Course literature

Lecture notes and distributed material.

Department

Institutionen för teknik och naturvetenskap

Director of Studies or equivalent

Camilla Forsell

Examiner

Niklas Rönnberg

Course website and other links

Education components

Preliminary scheduled hours: 50 h
Recommended self-study hours: 110 h

Course literature

Other

Code Name Scope Grading scale
HEM1 Home-assignment 3 credits U, 3, 4, 5
LAB1 Laboratory work 3 credits U, G

Note: The course matrix is not fully translated to English.

I U A Modules Comment
1. ÄMNESKUNSKAPER
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning
2.3 Systemtänkande
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA
3.1 Arbete i grupp
3.2 Kommunikation
3.3 Kommunikation på främmande språk
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system
4.4 Att konstruera produkter och system
4.5 Att realisera produkter och system
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.