Visual Culture and Design History, 6 credits

Visuell kultur och designhistoria, 6 hp

TRTE17

Main field of study

Graphical Design and Communication

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Examiner

Gary Svensson

Director of studies or equivalent

Gary Svensson

Education components

Preliminary scheduled hours: 48 h
Recommended self-study hours: 112 h
Course offered for Semester Period Timetable module Language Campus ECV
6KGDK Graphic Design and Communication, Bachelor's Programme 1 (Autumn 2017) 1 4 Swedish Norrköping C
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary

Main field of study

Graphical Design and Communication

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Graphic Design and Communication, Bachelor's Programme

Entry requirements

Note: Admission requirements for non-programme students usually also include admission requirements for the programme and threshold requirements for progression within the programme, or corresponding.

Intended learning outcomes

The aim of the course is to enable students to acquire a general knowledge, historical as well as theoretical, of Design and Visual Culture in the Western Society. The goal is to create a basic understanding of Visual Communication and Visual Culture from the years 1900 until today.
After having completed the course, the students should:

  • Have acquired a general knowledge of the Western Visual Culture from about 1900 and onwards,
  • Have developed the ability to describe images and design products in speech as well as in writing,
  • Have achieved the ability to an argumentative reasoning and critically reflection on social norms and critical aspects regarding the Western tradition of images, in speech as well as in writing.

 

Course content

The course covers the Image Cultures of the 2000 Century, where design and Norm Criticism are important issues. The theoretical framework includes:

  • Visual culture/Art Science
  • Design History
  • Norm Criticism 

Teaching and working methods

The teaching of the course is provided through lectures, seminars and project works in groups. Excursions may also be included in the course.
Seminars, project works and excursions are compulsory for all students. 

Examination

TEN1Written examination4 creditsU, 3, 4, 5
UPG1Assignments2 creditsU, G

Grades

Four-grade scale, LiU, U, 3, 4, 5

Other information

Supplementary courses:
Rethoric, Visual Theory

Department

Institutionen för kultur och kommunikation

Director of Studies or equivalent

Gary Svensson

Examiner

Gary Svensson

Education components

Preliminary scheduled hours: 48 h
Recommended self-study hours: 112 h
Code Name Scope Grading scale
TEN1 Written examination 4 credits U, 3, 4, 5
UPG1 Assignments 2 credits U, G

Regulations (apply to LiU in its entirety)

The university is a government agency whose operations are regulated by legislation and ordinances, which include the Higher Education Act and the Higher Education Ordinance. In addition to legislation and ordinances, operations are subject to several policy documents. The Linköping University rule book collects currently valid decisions of a regulatory nature taken by the university board, the vice-chancellor and faculty/department boards.

LiU’s rule book for education at first-cycle and second-cycle levels is available at http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall/Utbildning_pa_grund-_och_avancerad_niva. 

There is no course literature available for this course in studieinfo.

Note: The course matrix is not fully translated to English.

I U A Modules Comment
1. ÄMNESKUNSKAPER
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning
2.3 Systemtänkande
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA
3.1 Arbete i grupp
3.2 Kommunikation
3.3 Kommunikation på främmande språk
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system
4.4 Att konstruera produkter och system
4.5 Att realisera produkter och system
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.