Zoomorfologi, 6 hp
Zoology, Morphology and Systematics, 6 credits
NBIA27
Huvudområde
BiologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Thomas ÖstholmStudierektor eller motsvarande
Agneta JohanssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 60 hRekommenderad självstudietid: 100 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KBIO | Biologi, kandidatprogram | 1 (HT 2017) | 2 | 3 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
BiologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Biologi, kandidatprogram
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Lärandemål
Kursen syftar till att ge kunskaper om djurrikets sammansättning och mångfald belysta via byggnadsplaner och funktioner för ett antal olika djurgrupper* samt med hjälp av modern systematik. Efter kursen ska studenten
- kunna redogöra för följande djurgrupper* med avseende på systematisk placering och grundläggande byggnadsplan inklusive funktion: Protozoer, svampdjur, nässeldjur, plattmaskar, rundmaskar, ringmaskar, blötdjur, leddjur, tagghudingar och ryggsträngsdjur
- kunna känna igen ovanstående djurgrupper samt placera dessa systematiskt
- kunna redogöra för systematiska principer samt vad man grundar djurrikets klassificering på
- kunna diskutera grundläggande principer kring frågan "vad är ett djur?"
- ha praktiska färdigheter i genomförandet av djurdissektioner
Kursinnehåll
Djurrikets sammansättning och mångfald belysta med hjälp av modern systematik, byggnadsplaner och funktioner. Även djurgruppernas historiska utveckling behandlas. Djurriket exemplifieras mha av följande djurgrupper: Protozoer, svampdjur, nässeldjur, plattmaskar, rundmaskar, ringmaskar, blötdjur, leddjur, tagghudingar och ryggsträngsdjur inkl ryggradsdjur.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, laborationer och laborationsgenomgångar. Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande på laborationer med tillhörande genomgångar.
Examination
LAB1 | Godkänd laborationskurs | 1.5 hp | U, G |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 4.5 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för fysik, kemi och biologiStudierektor eller motsvarande
Agneta JohanssonExaminator
Thomas ÖstholmUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 60 hRekommenderad självstudietid: 100 h
Kurslitteratur
Hickman, Roberts, Keen, Larson, Eisenhour: Animal Diversity, 6th ed. (2012), McGraw-Hill. Kompendiematerial producerat vid avdelningen.Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB1 | Godkänd laborationskurs | 1.5 hp | U, G |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 4.5 hp | U, 3, 4, 5 |
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
|
TEN1
|
||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
X
|
X
|
|
LAB1
|
Mikroskopering och dissektioner |
|
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
X
|
X
|
|
LAB1
|
Mikroskopering och dissektioner |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
LAB1
|
Arbete i par vid laborationer |
|
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
LAB1
|
Kunna diskutera erhållna laborationsresultat |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
TEN1
|
Engelsk kurslitterratur |
|
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.