Bevarandebiologi för etologer, 7.5 hp
Conservation Biology for Ethologists, 7.5 credits
NBID68
Huvudområde
BiologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Karl-Olof BergmanStudierektor eller motsvarande
Agneta JohanssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 60 hRekommenderad självstudietid: 140 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6METH | Applied Ethology and Animal Biology, masterprogram | 2 (VT 2017) | 1 | 1+2+3+4 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
BiologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Applied Ethology and Animal Biology, masterprogram
Särskild information
Får ej ingå i examen samtidigt som NBID66/NBID67/NBID69.
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
120 hp kurser varav 90 hp i biologi
Lärandemål
Naturvårdsbiologi är ett brett vetenskapligt fält som studerar jordens biologiska mångfald och bevarandet av genetisk variation, arter, habitat och ekosystem. Fältet spänner över flera discipliner från ekologi och matematik till ekonomi och humaniora. Efter genomför kurs ska studenten kunna:
- förklara och redogöra för värdet av biologisk mångfald och etiska aspekter kring bevarandet av biologisk mångfald
- analysera hur den biologiska mångfalden påverkas av olika former av markanvändning eller nyttjande, genom att tillämpa kunskaper om ekologiska principer och processer, dynamik och funktionalitet hos ekosystem
- exemplifiera och analysera hur politiska och ekonomiska aspekter påverkar den biologiska mångfalden
- sammanfatta och söka information kring en given plats och ekosystem och tillämpa kunskaper och metoder för att analysera, diskutera och värdera effekter på genetisk variation, arter och habitat av olika verksamheter
- självständigt välja ut och kritiskt analysera innehållet i relevant facklitteratur och relatera sitt arbete till den
- argumentera, debattera och kommunicera med utgångspunkt från en given ståndpunkt i en naturvårdsbiologisk frågeställning
- skapa en projektplanering och driva ett projektarbete i grupp
- kritiskt granska och värdera sitt eget och andra studenters arbeten
- kommunicera projektarbetet skriftligen såväl som muntligen
Kursinnehåll
Mekanismer som skapar och underhåller biologisk mångfald. Biologisk mångfald ur globala och geologiska perspektiv. Genetik och bevarande. Biologi hos sällsynta arter. Mänsklig påverkan på populationer, arter och miljöer. Invasiva arter. Utdöendeprocesser och mönster. Fallstudier av utdöda och hotade arter. Skydd av miljöer och skötsel av reservat och populationer. Bevarande av arter in situ. Värdet av biologisk mångfald. Politiska och ekonomiska aspekter av naturvårdsbiologi.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, seminarier, ett projektarbete samt en debattuppgift. Projektarbetet utgörs av ett fall där bl.a. effekter på biologisk mångfald av olika verksamheter ska identifieras och värderas. Arbetet presenteras i en skriftlig rapport vilken också behandlas i ett rapportseminarium. I samband med rapportseminariet ingår en muntlig och skriftlig opponering på ett annat projektarbete inom kursen.
Parallellt med projektarbetet löper en föreläsningsserie samt seminarier baserade på primär forskningslitteratur som belyser relevanta delar i projektarbetet. Kursen avslutas med en skriftlig och muntlig debattuppgift.
Examination
UPG2 | Debatt | 1.5 hp | U, G |
PRA1 | Projektarbete | 4.5 hp | U, G |
UPG1 | Seminarier | 1.5 hp | U, G |
På kursen ges betyg Unerkänd/Godkänd. För godkänt betyg i kursen ska samtliga ingående provmoment vara godkända.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för fysik, kemi och biologiStudierektor eller motsvarande
Agneta JohanssonExaminator
Karl-Olof BergmanKurshemsida och andra länkar
Undervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 60 hRekommenderad självstudietid: 140 h
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG2 | Debatt | 1.5 hp | U, G |
PRA1 | Projektarbete | 4.5 hp | U, G |
UPG1 | Seminarier | 1.5 hp | U, G |
På kursen ges betyg Unerkänd/Godkänd. För godkänt betyg i kursen ska samtliga ingående provmoment vara godkända.
Kursplan
För varje kurs finns en kursplan. I kursplanen anges kursens mål och innehåll samt de särskilda förkunskaper som erfordras för att den studerande skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.
Schemaläggning
Schemaläggning av kurser görs efter, för kursen, beslutad blockindelning. För kurser med mindre än fem deltagare, och flertalet projektkurser läggs inget centralt schema.
Avbrott på kurs
Enligt rektors beslut om regler för registrering, avregistrering samt resultatrapportering (Dnr LiU-2015-01241) skall avbrott i studier registreras i Ladok. Alla studenter som inte deltar i kurs man registrerat sig på är alltså skyldiga att anmäla avbrottet så att kursregistreringen kan
tas bort. Avanmälan från kurs görs via webbformulär, www.lith.liu.se/for-studenter/kurskomplettering?l=sv.
Inställd kurs
Kurser med få deltagare ( < 10) kan ställas in eller organiseras på annat sätt än vad som är angivet i kursplanen. Om kurs skall ställas in eller avvikelse från kursplanen skall ske prövas och beslutas detta av programnämnden.
Föreskrifter rörande examination och examinator
Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622678
Examination
Tentamen
Skriftlig och muntlig tentamen ges minst tre gånger årligen; en gång omedelbart efter kursens slut, en gång i augustiperioden samt vanligtvis i en av omtentamensperioderna. Annan placering beslutas av programnämnden.
Principer för tentamensschemat för kurser som följer läsperioderna:
- kurser som ges Vt1 förstagångstenteras i mars och omtenteras i juni och i augusti
- kurser som ges Vt2 förstagångstenteras i maj och omtenteras i augusti och i oktober
- kurser som ges Ht1 förstagångstenteras i oktober och omtenteras i januari och augusti
- kurser som ges Ht2 förstagångstenteras i januari och omtenteras i påsk och i augusti
Tentamensschemat utgår från blockindelningen men avvikelser kan förekomma främst för kurser som samläses/samtenteras av flera program.
- För kurser som av programnämnden beslutats vara vartannatårskurser ges tentamina 3 gånger endast under det år kursen ges.
- För kurser som flyttas eller ställs in så att de ej ges under något eller några år ges tentamina 3 gånger under det närmast följande året med tentamenstillfällen motsvarande dem som gällde före flyttningen av kursen.
- Har undervisningen upphört i en kurs ges under det närmast följande året tre tentamina samtidigt som tentamen ges i eventuell ersättningskurs, alternativt i samband med andra omtentamina. Dessutom ges tentamen ytterligare en gång under det därpå följande året om inte programnämnden föreskriver annat.
- Om en kurs ges i flera perioder under året (för program eller vid skilda tillfällen för olika program) beslutar programnämnden/programnämnderna gemensamt om placeringen av och antalet omtentamina.
Anmälan till tentamen
För deltagande i tentamina krävs att den studerande gjort förhandsanmälan i Studentportalen under anmälningsperioden, dvs tidigast 30 dagar och senast 10 dagar före tentamensdagen. Anvisad sal meddelas fyra dagar före tentamensdagen via e-post. Studerande, som inte förhandsanmält sitt deltagande riskerar att avvisas om plats inte finns inom ramen för tillgängliga skrivningsplatser.
Teckenförklaring till tentaanmälningssystemet:
** markerar att tentan ges för näst sista gången
* markerar att tentan ges för sista gången
Ordningsföreskrifter för studerande vid tentamensskrivningar
Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682
Plussning
Vid Tekniska högskolan vid LiU har studerande rätt att genomgå förnyat prov för högre betyg på skriftliga tentamina samt datortentamina, dvs samtliga provmoment med kod TEN och DAT. På övriga examinationsmoment ges inte möjlighet till plussning, om inget annat anges i kursplan.
Andra examinationsformer
För regler för omprov vid andra examinationsformer än skriftliga tentamina hänvisas till LiU-föreskrifterna för examination och examinator, http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622678.
Försök till vilseledande
Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se www.liu.se/disciplinnamnden.
Betyg
Företrädesvis skall betygen underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4) och med beröm godkänd (5) användas. Kurser som styrs av tekniska fakultetsstyrelsen fastställt tentamensschema skall därvid särskilt beaktas.
- Kurser med skriftlig tentamen skall ge betygen (U, 3, 4, 5).
- Kurser med stor del tillämpningsinriktade moment såsom laborationer, projekt eller grupparbeten får ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
Examinationsmoment
- Skriftlig tentamen (TEN) skall ge betyg (U, 3, 4, 5).
- Examensarbete samt självständigt arbete ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examinationsmoment som kan ge betygen underkänd (U) eller godkänd (G) är laboration (LAB), projekt (PRA), kontrollskrivning (KTR), muntlig tentamen (MUN), datortentamen (DAT), uppgift (UPG).
- Övriga examinationsmoment där examinationen uppfylls framför allt genom aktiv närvaro som annat (ANN), basgrupp (BAS) eller moment (MOM) ger betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
Rapportering av den studerandes examinationsresultat sker på respektive institution.
Regler
Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser.
LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall/Utbildning_pa_grund-_och_avancerad_niva.
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
Grundläggande genetik, ekologi- och miljökunskap. |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
|
PRA1
UPG1
UPG2
|
Naturvårdsbiologi. |
|
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
PRA1
|
Konsekvensbedömningar av miljöpåverkan. |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
X
|
X
|
X
|
PRA1
|
Effekter på ekosystem. |
|
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
X
|
PRA1
UPG1
|
Argumenteringsteknik. |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
PRA1
UPG1
UPG2
|
Verklighetsanknutet projekt, kommunikation. |
|
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
Projektarbete. |
||
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
Rapport och presentation. |
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
Debatt, rapport och presentation. |
||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
X
|
X
|
PRA1
|
Hållbar utveckling med biologisk mångfald i fokus, etik. |
|
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
X
|
X
|
|
PRA1
|
Diskuteras utifrån ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet. |
|
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.