Diskret matematik, 6 hp
Discrete Mathematics, 6 credits
TADI31
Huvudområde
Matematik Tillämpad matematikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Daniel CarlssonStudierektor eller motsvarande
Mikael LangerUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 50 hRekommenderad självstudietid: 110 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6IDAT | Högskoleingenjör i datateknik | 3 (HT 2026) | 2 | 1+2 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Matematik, Tillämpad matematikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FKursen ges för
- Högskoleingenjörsprogram i datateknik
Rekommenderade förkunskaper
Gymnasiets matematik 3c eller motsvarande samt grundläggande räknefärdighet, algebra och summor från envariabelanalyskursen.
Lärandemål
Kursen skall ge den begreppsram och de tekniker som används inom den diskreta matematiken vid tillämpningar inom programutveckling, teoretisk datalogi, databasteori, digitalteknik. Efter avslutad kurs skall studenten:
- kunna utföra bevis med induktion samt kunna lösa grundläggande problem inom heltalsaritmetik såsom diofantiska ekvationer,
- kunna tillämpa mängdlärans formelspråk och operationer samt kunna strukturera, formulera och lösa kombinatoriska problem,
- vara väl förtrogen med definitioner och grundläggande egenskaper hos grafer, och kunna använda dessa för problemlösning,
- vara förtrogen med det satslogiska språket och logiska operationer och kunna utvärdera logiska slutledningars giltighet samt kunna redovisa lösningsgångar och använda matematikens formelspråk på ett korrekt sätt.
Kursinnehåll
1. Talteori; primtal, delbarhet, euklides algoritm, diofantiska ekvationer. Induktion och rekursion.
2. Mängdlära med operationer på mängder, venndiagram och antalsräkning. Kombinatorik med permutationer och kombinationer samt binomialsatsen.
3. Grafer, träd, algoritmer för billigaste nätverk, modellering och problemlösning med grafer. Satslogik med konnektiv, sanningsvärdestabeller och metoder för slutledningar.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen ges i form av föreläsningar och lektioner.
Examination
UPG1 | Inlämningsuppgift | 2 hp | U, G |
TEN1 | En skriftlig tentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Påbyggnadskurser
Kursen kompletterar kurser i digitalteknik, programmering, datastrukturer och algoritmer.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Matematiska institutionenKurslitteratur
Böcker
- Asratian, A, Björn, A, Turesson, B O, (2020) Diskret matematik 1 Liber
ISBN: 978-91-47-13358-1
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Inlämningsuppgift | 2 hp | U, G |
TEN1 | En skriftlig tentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Böcker
ISBN: 978-91-47-13358-1
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
X
|
TEN1
|
I och U: Mängdlära, kombinatorik, grafer, talteori, induktion, logik. A: Gymnasiets matematik A-D |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
TEN1
|
Matematisk teori, metoder och algoritmer för problemlösning, rimlighetskontroll. |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
X
|
I delar av övningsuppgifterna. |
||
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
|
Diskreta modeller för system. |
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
X
|
TEN1
|
Matematisk problemlösning, procedurförmåga, modellerings- och representationsförmåga respektive resonemangsförmåga centralt. |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
X
|
X
|
UPG1
|
Skriftlig matematisk kommunikation. Att redovisa fullständiga lösningar, inklusive logiska resonemang och motiveringar samt argumentera för vald lösningsmetod. |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
X
|
|
|
Tillämpningar gällande databaser och nätverk. |
||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.