Diskret matematik, 6 hp
Discrete Mathematics, 6 credits
TADI31
Huvudområde
Matematik Tillämpad matematikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Daniel CarlssonStudierektor eller motsvarande
Jesper ThorénUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 50 hRekommenderad självstudietid: 110 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6IDAT | Högskoleingenjör i datateknik | 3 (HT 2022) | 2 | 1+3 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Matematik, Tillämpad matematikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Högskoleingenjörsprogram i datateknik
Rekommenderade förkunskaper
Gymnasiets matematik 3c eller motsvarande samt grundläggande räknefärdighet, algebra och summor från envariabelanalyskursen.
Lärandemål
Att ge de grundkunskaper i diskret matematik som behövs i senare kurser inom matemaik, natur- och datavetenskap. Efter fullgjord kurs skall studenten kunna
- använda Euklides algoritm för att lösa diofantiska ekvationer
- använda induktionsprincipen för att lösa rekursiva problem
- förstå och tillämpa mängdlärans formelspråk och lagar
- formulera och lösa kombinatoriska problem om permutationer och kombinationer
- behärska grunderna i grafteori och genom tillämpningar använda grafteorin som verktyg vid modellering
- använda det satslogiska språket och vara förtrogen med logiska operationer samt kunna utvärdera logiska slutledningars giltighet
Kursinnehåll
Talteori; primtal, delbarhet, euklides algoritm, diofantiska ekvationer,
Induktion och rekursion.
Mängdlärans lagar, operationer på mängder, venndiagram.
Kombinatorik med permutationer och kombinationer.
Grafer; eulervägar, hamiltoncykler, träd och några tillämpningar, bland annat inom datalogi.
Logik; satslogik med konnektiv, sanningvärdestabeller och slutledningar.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen ges i form av föreläsningar och lektioner.
Examination
UPG1 | Inlämningsuppgift | 2 hp | U, G |
TEN1 | En skriftlig tentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Matematiska institutionenKurslitteratur
Böcker
- Asratian, A, Björn, A, Turesson, B O, (2020) Diskret matematik 1 Liber
ISBN: 978-91-47-13358-1
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Inlämningsuppgift | 2 hp | U, G |
TEN1 | En skriftlig tentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
Böcker
ISBN: 978-91-47-13358-1
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
X
|
TEN1
|
I och U: Mängdlära, kombinatorik, grafer, talteori, induktion, logik. A: Gymnasiets matematik A-D |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
TEN1
|
Matematisk teori, metoder och algoritmer för problemlösning, rimlighetskontroll. |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
X
|
I delar av övningsuppgifterna. |
||
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
|
Diskreta modeller för system. |
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
X
|
TEN1
|
Matematisk problemlösning, procedurförmåga, modellerings- och representationsförmåga respektive resonemangsförmåga centralt. |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
X
|
X
|
UPG1
|
Skriftlig matematisk kommunikation. Att redovisa fullständiga lösningar, inklusive logiska resonemang och motiveringar samt argumentera för vald lösningsmetod. |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
X
|
|
|
Tillämpningar gällande databaser och nätverk. |
||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.