Materiallära, 6 hp
Material Science, 6 credits
TCM005
Huvudområde
Möbelkonservering Möbelsnickeri Möbeldesign MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ulf BrunneStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KMOD | Kandidatprogam i möbeldesign | 2 (VT 2017) | 1 | - | Svenska | O | |
6KMOS | Kandidatprogram i möbelsnickeri | 2 (VT 2017) | 1 | - | Svenska | O | |
6KMOT | Kandidatprogram i möbeltapetsering | 2 (VT 2017) | 1 | - | Svenska | O |
Huvudområde
Möbelkonservering, Möbelsnickeri, Möbeldesign, MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Kandidatprogam i möbeldesign
- Kandidatprogram i möbelsnickeri
- Kandidatprogram i möbeltapetsering
Rekommenderade förkunskaper
Kursen Möbelmaterial och tillverkningsteknikerLärandemål
Att ge studenten fördjupade kunskaper om de inom möbelområdet förekommande materialen och deras användningsområden.
Efter genomgången kurs skall studerande kunna:
- redogöra för olika materials egenskaper med avseende på såväl tekniska, estetiska, funktionella, ergonomiska, ekonomiska som ekologiska aspekter
- kritiskt värdera såväl traditionella som moderna material med avseende på kemiska hälsorisker och åldringsegenskaper
Efter genomgången kurs skall den studerande fått insikter om:
- att hantera olika material för olika ändamål inom möbelområdet utifrån materials egenskaper
Kursinnehåll
Olika materials (trä, textil, metaller, kompositer och polymerer) egenskaper beskrivs. Ett projekt där studenten kombinerar trä med ett annat material i ett möbelsammanhang och redogör för estetiska, funktionella, ergonomiska, ekonomiska och ekologiska aspekter i ett självständigt arbete.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, lektioner, självstudier, demonstrationslaborationer och seminarier.Examination
UPG1 Inlämningsuppgifter 6 hp U, 3, 4, 5 Betygsskala
, Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling Studierektor eller motsvarande
Ulf Brunne Examinator
Ulf Brunne Undervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 h
Rekommenderad självstudietid: 112 h Kurslitteratur
Kursbok: Ska identifieras.
Relevanta artiklar eller Internet-referenser kommer att delas ut under kursens gång.
Referenslitteratur
Materialbibliotekets litteraturresurser
Cambridge Engineering Selector
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Inlämningsuppgifter | 6 hp | U, 3, 4, 5 |
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.