Ekonomisk grundkurs med företagsutveckling, 6 hp
Economics, Basic Course, 6 credits
TCM010
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Carl-Johan PetriStudierektor eller motsvarande
Johan HoltströmUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 26 hRekommenderad självstudietid: 134 h
| Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 6KMOD | Kandidatprogram i möbeldesign | 4 (VT 2017) | 1 | - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
| 6KMOK | Kandidatprogram i möbelkonservering | 4 (VT 2017) | 1 | - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
| 6KMOS | Kandidatprogram i möbelsnickeri | 4 (VT 2017) | 1 | - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
| 6KMOT | Kandidatprogram i möbeltapetsering | 4 (VT 2017) | 1 | - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
| 6KMOD | Möbeldesign - Carl Malmsten Furniture Studies | 6 (VT 2017) | 1 | - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
| 6KMOK | Möbelkonservering - Carl Malmsten Furniture Studies | 6 (VT 2017) | 1 | - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
| 6KMOS | Möbelsnickeri - Carl Malmsten Furniture Studies | 6 (VT 2017) | 1 | - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
| 6KMOT | Möbeltapetsering - Carl Malmsten Furniture Studies | 6 (VT 2017) | 1 | - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Möbeldesign - Carl Malmsten Furniture Studies
- Möbelkonservering - Carl Malmsten Furniture Studies
- Möbelsnickeri - Carl Malmsten Furniture Studies
- Möbeltapetsering - Carl Malmsten Furniture Studies
- Kandidatprogram i möbeldesign
- Kandidatprogram i möbelkonservering
- Kandidatprogram i möbelsnickeri
- Kandidatprogram i möbeltapetsering
Rekommenderade förkunskaper
Särskild behörighetLärandemål
Att göra deltagarna förtrogna med företagsekonomiska grundbegrepp och synsätt samt att ge grundkunskaper för att själva starta företag.
Efter genomgången kurs skall studerande kunna:
- förstå och förklara grundläggande företagsekonomisk terminologi, modeller, och bokföring
- veta vad som krävs för att starta ett företag
- analysera företags konkurrensfördelar speciellt med avseende små företag
- skapa, och redogöra för, en affärsplan för ett företag i möbelbranschen
- söka relevant ekonomisk information
Kursinnehåll
Grundläggande företagsekonomiska begrepp. Företaget och dess intressenter, strategi, marknad och marknadsföring. Elementär kostnads- och intäktsanalys, investeringskalkylering, "cash management", redovisning (årsredovisningen). Företagsformer, tex aktiebolag och handelsbolag. Start av företag. Praktikfall.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och ett praktikfall.
Kursen pågår hela vårterminen.
Examination
| UPG1 | Projektarbete som löses i grupp samt skriftlig och muntl exa | 6 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Johan HoltströmExaminator
Carl-Johan PetriKurshemsida och andra länkar
http://www.iei.liu.se/indek/utbildning/industriell-ekonomi/tcmo10?l=svUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 26 hRekommenderad självstudietid: 134 h
Kurslitteratur
Fastställs senare| Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
|---|---|---|---|
| UPG1 | Projektarbete som löses i grupp samt skriftlig och muntl exa | 6 hp | U, 3, 4, 5 |
Ladda ner
| I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
| 1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
|
|||
| 1.2 Kunskaper i grundläggande teknikvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
|
|||
| 1.3 Fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på G2X-nivå) |
|
|
|
|||
| 1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på A1X-nivå) |
|
|
|
|||
| 1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
| 2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
| 2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
| 2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
| 2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
| 2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
| 2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
| 3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
| 3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
| 3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
| 3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
| 4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
| 4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
| 4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
| 4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
| 4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
| 4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
| 4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
| 5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
| 5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling inom forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.2 Ekonomiska villkor för forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.