Möbeltapetsering II, 15 hp
Upholstery II, 15 credits
TCM063
Huvudområde
MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anna Karoliina PrihaStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 144 hRekommenderad självstudietid: 256 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KMOT | Möbeltapetsering - Malmstens, kandidatprogram | 2 (VT 2019) | 2 | - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
Huvudområde
MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Kandidatprogram i möbeltapetsering
Rekommenderade förkunskaper
Möbeltapetsering I.Lärandemål
Att ge studenten färdighet och förmåga att tillverka en stoppmöbel från stoppstomme till färdigklädd möbel med hänsyn till tillverkningstekniska, funktionella och estetiska aspekter.
Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:
- beskriva de vanligaste traditionella sitsresårsnörningar som används
- redogöra för, förstå och utföra grund och överstoppningar samt klä olika typer av stoppade möbler
- förstå vikten av rätt klädselmaterial
- dokumentera och beskriva en arbetsprocess
Efter genomförd kurs ska den studerande ha fått insikter i/om:
- principerna för hur ett stoppningsarbete planeras och utförs
- principerna för arbete med industriella stoppningsmaterial
- de olika effekterna tekniskt, funktionellt och estetiskt som uppstår vid val av olika tekniker och material och betydelsen av att kunna argumentera för dessa
Kursinnehåll
Resårers uppbyggnad och egenskaper. Exklusiva stoppningstekniker och klädseltekniker inom tapetseraryrket. Materiallära med tonvikt på material relevanta för uppbyggnad av traditionella resårstoppningar med sadelgjord, resårer, snörgarn, ten, väv och textila klädslar.Skumplast och tillhörande material och verktyg.
Andra verktyg, maskiner och för kursen relevanta hantverkstekniker. Foto.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, lektioner, teknikövningar och studiebesök.
Kursen pågår hela vårterminen.
Examination
UPG4 | Redovisning av utförda teknikövningar | 2 hp | U, G |
MUN1 | Muntlig redovisning | 1 hp | U, G |
PRA3 | Teknikövningar II | 5 hp | U, 3, 4, 5 |
PRA2 | Teknikövningar I | 5 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG3 | Utförd övningsuppgift | 2 hp | U, G |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneExaminator
Anna Karoliina PrihaUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 144 hRekommenderad självstudietid: 256 h
Kurslitteratur
Nilsson, L. E. (1938). Möbelstoppning. Göteborg: Sv. tapetseraretidningStenberg, Bernt & Åkervall, Torsten (1988). Möbelstoppning som hantverk. Stockholm: Sveriges Tapetseraremästares Centralförening (STC)
Wiklund, Signild (1984). Textila material: historik, teknik, egenskaper, användning. Stockholm: LT
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG4 | Redovisning av utförda teknikövningar | 2 hp | U, G |
MUN1 | Muntlig redovisning | 1 hp | U, G |
PRA3 | Teknikövningar II | 5 hp | U, 3, 4, 5 |
PRA2 | Teknikövningar I | 5 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG3 | Utförd övningsuppgift | 2 hp | U, G |
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.