Introduktion till programmering och datalogiskt tänkande, 6 hp
Introduction to Programming and Computational Thinking, 6 credits
TDDE04
Huvudområde
DatateknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Erik BerglundStudierektor eller motsvarande
Jalal MalekiUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 52 hRekommenderad självstudietid: 108 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CDPU | Civilingenjör i design och produktutveckling | 1 (HT 2018) | 2 | 1 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6CMMM | Civilingenjör i maskinteknik | 1 (HT 2018) | 2 | 1 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DatateknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i design och produktutveckling
- Civilingenjörsprogram i maskinteknik
Lärandemål
Avancerad mjukvara för simulering, design, konstruktion och beräkning är i dag vanliga komponenter i ingenjörsarbete. Här ingår också programmeringsplattformar där ingenjören söker och testar lösningar för design och konstruktionsuppgifter. Programmering öppnar möjligheter för ingenjören att generera, visualisera och söka lösningar med hjälp av egenskrivna datorprogram. Programmering är basen för datalogiskt tänkande som del i en idé- och lösningsskapande process.
Kursens syfte är att studenterna skaffar sig grundläggande kunskaper inom programmering och utvecklar en förståelse för datorprograms roll i modernt ingenjörsarbete. Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- utforma och implementera enkla algoritmer i ett programspråk/scriptspråk som används för design- och konstruktionsuppgifter
- redogöra för grundläggande begrepp inom programmering och datalogiskt tänkande
- redogöra för hur scriptprogram kan används för att söka och generera alternativa designlösningar
Kursinnehåll
Grundläggande begrepp i programmering och algoritmiskt tänkande
Grundläggande data- och programstrukturer
Grunderna i programspråket Python
Design och konstruktion av 2D- och 3D-object i programmeringsverktyg som Blender
Modellering av designproblem i form av datorprogram
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, introduktion till programmering och programspråk med hjälp av "prova på"-laborationer samt deltagande och redovisning av egen kod i seminarieform.
Examination
PRA1 | Individuell programmeringsuppgift | 2 hp | U, G |
LAB1 | Laborationskurs | 2 hp | U, G |
UPG1 | Uppgifter | 2 hp | U, G |
På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GInstitution
Institutionen för datavetenskapStudierektor eller motsvarande
Jalal MalekiExaminator
Erik BerglundUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 52 hRekommenderad självstudietid: 108 h
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRA1 | Individuell programmeringsuppgift | 2 hp | U, G |
LAB1 | Laborationskurs | 2 hp | U, G |
UPG1 | Uppgifter | 2 hp | U, G |
På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd.
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.