Funktionell och imperativ programmering, del 2, 5 hp
Functional and Imperative Programming, Part 2, 5 credits
TDDE24
Huvudområde
Datateknik DatavetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Fredrik HeintzStudierektor eller motsvarande
Peter DaleniusUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 133 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CDDD | Civilingenjör i datateknik | 1 (HT 2017) | 2 | 3 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6CMJU | Civilingenjör i mjukvaruteknik | 1 (HT 2017) | 2 | 3 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Datateknik, DatavetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Civilingenjör i datateknik
- Civilingenjör i mjukvaruteknik
Särskild information
Kusen får ej ingå i exmaen tillsammans med TDDD73.
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Kursen förutsätter grundläggande datorvana samt viss bekantskap med programmering och programspråket Python. Kursen använder också begrepp inom diskret matematik och studenterna förutsätts läsa en sådan kurs parallellt.Lärandemål
Kursens syfte är studenterna ska utveckla förmåga att formulera och lösa problem med hjälp av programmering. Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- redogöra för grundläggande datavetenskapliga begrepp relaterade till programmering och programspråk
- formulera och implementera rekursiva och iterativa algoritmer
- konstruera abstraktioner med varierande grad av stöd i det underliggande språket
Kursinnehåll
Följande ämnen behandlas under föreläsningar och lektioner:
- programmering och dess relation till matematik
- rekursion
- data- och programabstraktion, abstrakta datatyper och datadriven programmering
- funktionell programmering
Undervisnings- och arbetsformer
Teorin bearbetas främst i en serie seminarier, men även genom ett mindre antal föreläsningar. Förmågan att lösa problem tränas med hjälp av laborationer.
Examination
LAB1 | Laborationer | 2 hp | U, G |
DAT1 | Datortentamen | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Påbyggnadskurser: Imperativ programmering och Ada, Objektorienterad programmering och Java, Data- och programstrukturer.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för datavetenskapStudierektor eller motsvarande
Peter DaleniusExaminator
Fredrik HeintzKurshemsida och andra länkar
Undervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 133 h
Kurslitteratur
Kompletterande litteratur
Böcker
- Zelle, John M., (2010) Python Programming: An Introduction to Computer Science Franklin, Beedle & Associates Inc.
ISBN: 978-1-59028-241-0
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB1 | Laborationer | 2 hp | U, G |
DAT1 | Datortentamen | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
Kompletterande litteratur
Böcker
ISBN: 978-1-59028-241-0
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
DAT1
LAB1
|
Diskretmatematiska begrepp |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
DAT1
LAB1
|
Programmering |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
|
DAT1
LAB1
|
Abstraktion, testning, felsökning |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
X
|
|
|
Kreativt tänkande |
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
X
|
|
|
Programkodens läsbarhet och användbarhet |
||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.