Objektorienterad programmering och Java, 7 hp
Object Oriented Programming and Java, 7 credits
TDDE30
Huvudområde
Datateknik DatavetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jonas KvarnströmStudierektor eller motsvarande
Peter DaleniusUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 66 hRekommenderad självstudietid: 121 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CDDD | Civilingenjör i datateknik | 2 (VT 2018) | 1, 2 | 1+3, 1 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Datateknik, DatavetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Civilingenjör i datateknik
Särskild information
Kuren kan ej ingå i examen samtidigt som TDDD78.
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande begrepp inom programmering. Konkreta programmeringskunskaper i Python, motsvarande t.ex. kurserna Funktionell och imperativ programmering del 1 och del 2.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Förklara och applicera fundamentala begrepp inom objektorienterad programmering, t.ex. klasser, instanser/objekt, metoder, polymorfism och inkapsling.
- Förstå och rita klassdiagram enligt UML-standarden.
- Applicera olika aspekter av datatyper i både objektorienterade och icke objektorienterade språk, såsom manifest respektive latent typning, uppräkningsbara typer, och felhantering med undantag.
- Implementera objektorienterade program i Java.
- Redovisa resultat och slutsatser i en språkligt korrekt skriftlig rapport.
Kursinnehåll
- Programmeringsspråket Java och viktiga skillnader från Python.
- Objektorienterad programmering i allmänhet och i Java. Objekt, klasser, instansvariabler, metoder, arv, polymorfism.
- Fundamentala programmeringsbegrepp som uppträder i många objektorienterade språk. Manifest typning, statisk typkontroll, typkonvertering och uppräkningsbara typer. Pekare och referenser. Identitet och likhet. Variablers livstid. Organisation och namnrymder. Felhantering med undantag (exceptions). Texthantering och teckenkodning. Generisk programmering.
- Designprinciper, till exempel användningen av polymorfism samt arv kontra delegering.
- De mest centrala klassbiblioteken i Java, inklusive programmering av enklare grafiska användargränssnitt.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av laborationer och ett programmeringsprojekt.
Kursen pågår hela vårterminen.
Examination
UPG1 | Skriftligt moment | 1 hp | U, G |
LAB1 | Laborationer | 3 hp | U, G |
PRA1 | Projekt | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisningsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt".
- Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för datavetenskapStudierektor eller motsvarande
Peter DaleniusExaminator
Jonas KvarnströmUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 66 hRekommenderad självstudietid: 121 h
Kurslitteratur
Övrigt
En bok om Java och objektorienterad programmering. Böcker att välja på kommer att anges inför kursstart.
Föreläsningsanteckningar och annat material kommer att finnas tillgängligt på nätet.
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Skriftligt moment | 1 hp | U, G |
LAB1 | Laborationer | 3 hp | U, G |
PRA1 | Projekt | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
Övrigt
En bok om Java och objektorienterad programmering. Böcker att välja på kommer att anges inför kursstart.
Föreläsningsanteckningar och annat material kommer att finnas tillgängligt på nätet.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
Grundläggande diskret matematik är en förutsättning för programmering |
||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
LAB1
PRA1
|
U: Objektorienterad programmering, A: Generella programmeringskunskaper |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
LAB1
PRA1
|
U: Objektorienterad programmering, A: Generella programmeringskunskaper |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
X
|
LAB1
PRA1
|
U: Objektorientering => konceptualisering, abstraktion, A: Programmering => konceptualisering, abstraktion |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
Arbete i grupp är möjligt, men man kan även arbeta ensam. |
||
3.2 Kommunikation |
X
|
X
|
X
|
UPG1
|
Skriftlig kommunikation på svenska. |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
X
|
PRA1
|
Måste planera projektet, men vi undervisar inte i det |
|
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
X
|
X
|
PRA1
|
Design av en "produkt" i projektet |
|
4.5 Att realisera produkter och system |
|
X
|
X
|
PRA1
|
Implementation av en "produkt" i projektet |
|
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.