Introduktion till praktisk maskininlärning, 2 hp
Introduction to Practical Machine Learning, 2 credits
TDDE77
Huvudområde
Informationsteknologi Datateknik DatavetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursStudierektor eller motsvarande
Jolanta PielaszkiewiczUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 53 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CDDD | Civilingenjör i datateknik | 6 (VT 2026) | 1 | 1 | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Informationsteknologi, Datateknik, DatavetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i datateknik
Rekommenderade förkunskaper
Matematisk analys, linjär algebra, matematisk statistik, programmering in Python.
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge en introduktion till maskininlärning med fokus på att implementera och använda modeller baserade på neurala nätverk. Kursen kommer att ge färdigheter i att implementera grundläggande deep learning-modeller i ett särskilt mjukvarubibliotek.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- Använda grundläggande begrepp och metoder inom maskininlärning för att formulera, strukturera och lösa praktiska problem.
- Konstruera grundläggande modeller för klassificering och regression.
- Implementera grundläggande maskininlärningsmodeller baserade på neurala nätverk i Python med hjälp av ett deep learning-ramverk och anpassa dessa till träningsdata.
- Använda förtränade maskininlärningsmodeller och analysera deras prestanda.
Kursinnehåll
Denna kurs erbjuder en lättillgänglig introduktion till maskininlärning med fokus på att implementera och använda modeller baserade på neurala nätverk. Detta inkluderar: oövervakad och övervakad inlärning; regression och klassificering; modellträning, modellval och utvärdering; neurala nätverk; faltningsbaserade neurala nätverk; deep learning; maskininlärningsdrift (MLOps); tillämpning av metoderna på verkliga data. Kursen ger färdigheter i att implementera grundläggande deep learning-modeller i en särskild mjukvarumiljö, inklusive stöd för GPU-acceleration och automatisk differentiering, vilket är centrala funktioner för praktisk implementering av djupa neurala nätverk.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar och datorlaborationer. Föreläsningarna används för att introducera grundläggande begrepp och teori som studenterna sedan använder i praktisk problemlösning i datorlaborationerna. Datorlaborationerna introducerar studenterna till ett deep learning-ramverk (t.ex. PyTorch).
Examination
LAB1 | Laborationer | 2 hp | U, G |
LAB1 består av laborationsuppgifter som prövar studenternas förmåga att lösa praktiska maskininlärningsproblem.
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GInstitution
Institutionen för datavetenskapKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB1 | Laborationer | 2 hp | U, G |
LAB1 består av laborationsuppgifter som prövar studenternas förmåga att lösa praktiska maskininlärningsproblem.
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
X
|
LAB1
|
||
1.2 Kunskaper i grundläggande teknikvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
X
|
LAB1
|
||
1.3 Fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på G2X-nivå) |
|
X
|
X
|
LAB1
|
||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på A1X-nivå) |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
LAB1
|
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
X
|
LAB1
|
||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
LAB1
|
||
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
LAB1
|
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
LAB1
|
||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
X
|
LAB1
|
||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling inom forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.