Programmeringsprojekt, 8 hp
Program Development Project, 8 credits
TDDI17
Huvudområde
DatateknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Annika SilvervargStudierektor eller motsvarande
Jalal MalekiUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 86 hRekommenderad självstudietid: 127 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6IDAT | Högskoleingenjör i datateknik (Inbyggda system) | 5 (HT 2019) | 1, 2 | 4, 2 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6IDAT | Högskoleingenjör i datateknik (Programvara) | 5 (HT 2019) | 1, 2 | 4, 2 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DatateknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Högskoleingenjör i datateknik
Särskild information
Kursen får ej ingå i examen tillsammans med TDDI02.
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Goda kunskaper i programmering.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- utveckla en grafisk interaktiv tillämpning ihop med en beställare (kunder)
- utveckla programvara tillsammans med programmerare och beställare (kunder)
- utveckla programvara baserat på agila metodikens grundvärderingar
- förstå agil utvecklingsmetodik i förhållande till andra metodiker
Kursinnehåll
Hantverk:
- Kunnande i att arbeta med hjälp av agil metodik både individuellt, i par och i grupp.
- Förmåga att kommunicera och fungera socialt på ett bra sätt i ett projekt och team.
- Kunna ta fram programvara på enklast möjliga vis för att lösa givna krav.
- Kunna ta och ge återkoppling på ett konstruktivt och givande sätt.
- Arbeta i hög fart med god kvalitet och leverera innovativa tillfredställande resultat.
- Arbeta direkt med källkod snarare än dokumentation och att vara öppen för kontinuerliga förändringar.
Ämnen:
- Agil utvecklingsmetodik, inklusive tekniker såsom burndown charts, planning game, user stories, tidsestimering, Scrummöten, testdriven utveckling.
- Muntlig kommunikation.
Teknik:
- Programspråk och programutvecklingsmiljö beroende på projekt
- versionshanteringsystem Git/Subversion
- Kravhantering och projektstyrning i Trello
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen pågår hela höstterminen.
Examination
PRA1 | Skriftliga och muntliga redovisningar av projektarbete | 8 hp | U, G |
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GÖvrig information
Om undervisningsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt".
- Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för datavetenskapStudierektor eller motsvarande
Jalal MalekiExaminator
Annika SilvervargKurshemsida och andra länkar
https://www.ida.liu.se/~kurskodUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 86 hRekommenderad självstudietid: 127 h
Kurslitteratur
Böcker
- Henrik Kniberg, Scrum and XP from the trences , tillgänglig online
https://www.infoq.com/minibooks/scrum-xp-from-the-trenches-2/ - Pieter Jongerius et al., (2013) Get Agile! Scrum for UX, design & development BIS Publishers
Övrigt
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRA1 | Skriftliga och muntliga redovisningar av projektarbete | 8 hp | U, G |
Böcker
https://www.infoq.com/minibooks/scrum-xp-from-the-trenches-2/
Övrigt
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
PRA1
|
U: Agil metodik. A: Programmering, systemutveckling. |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
X
|
Systemutveckling |
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
X
|
Experimenterande för att hitta bra systemarkitekturval, etc |
||
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
X
|
Utformning och utveckling av nytt/anpassat IT-system |
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
X
|
X
|
PRA1
|
Arbete mot extern kund/beställare |
|
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
X
|
X
|
PRA1
|
U: Principer för teamarbete i agil metodik. A: Grupparbete. |
|
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
PRA1
|
Kommunikation med extern kund |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
Kurslitteratur på engelska |
||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
X
|
X
|
PRA1
|
Arbete mot extern kund/beställare |
|
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
X
|
PRA1
|
Sprint 0 för inledande planering |
|
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
X
|
X
|
PRA1
|
5 sprints |
|
4.5 Att realisera produkter och system |
|
X
|
X
|
PRA1
|
Demo av stabil build vid varje sprintslut |
|
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.