Språkteknologi, 6 hp
Language Technology, 6 credits
TDP030
Huvudområde
ProgrammeringUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Marco KuhlmanStudierektor eller motsvarande
Jalal MalekiUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KIPR | Innovativ programmering, kandidatprogram | 6 (VT 2017) | 1 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
ProgrammeringUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Innovativ programmering, kandidatprogram
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Diskret matematik. Programmering. Förkunskaper inom maskininlärning är användbara men inget krav för kursen.
Lärandemål
Språkteknologi, teknologi för att analysera och tolka mänskligt språk, finns idag i smarta sökmotorer, personliga digitala assistenter och många andra innovativa applikationer. Denna kurs har som mål att ge en introduktion till språkteknologi som tillämpningsområde och till dess grundläggande metoder. Kursens fokus ligger på metoder som hanterar text. Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- förklara grundläggande metoder för analys och tolkning av ord, meningar och texter
- praktiskt tillämpa språkteknologiska metoder och system på texter och textsamlingar
- utvärdera språkteknologiska komponenter och system med gängse valideringsmetoder
- värdera svårighetsgrad och görbarhet av språkteknologiska tillämpningar
Kursinnehåll
Grundläggande metoder och tekniker för analys och tolkning av ord, meningar och texter, såsom textsegmentering, ordklasstaggning, syntaktisk analys, semantisk analys och textklassificering. Språkteknologiska tillämpningssystem, såsom informationsextraktionssystem och frågebesvarande system. Valideringsmetoder. Språkteknologiska verktyg, programbibliotek och data.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen ges i form av föreläsningar, laborationer och seminarier i samband med ett mindre projektarbete.
Examination
UPG1 | Projektuppgifter | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB1 | Laborationer | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
KTR1 | Frivilliga duggor | 0 hp | U, G |
De frivilliga duggorna ger bonuspoäng till kursomgångens första tentamenstillfälle. Kursens slutbetyg är medianen av betygen på LAB1, TEN1 och UPG1.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för datavetenskapStudierektor eller motsvarande
Jalal MalekiExaminator
Marco KuhlmanUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Kurslitteratur
Kurskompendium som tillhandahålls av institutionen. / Lecture notes provided by the department.Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Projektuppgifter | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB1 | Laborationer | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
KTR1 | Frivilliga duggor | 0 hp | U, G |
De frivilliga duggorna ger bonuspoäng till kursomgångens första tentamenstillfälle. Kursens slutbetyg är medianen av betygen på LAB1, TEN1 och UPG1.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
Diskret matematik |
||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
Programmering |
||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
TEN1
|
Grundläggande språkteknologiska metoder (mål 1). |
|
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
|
LAB1
UPG1
|
Praktiskt tillämpa språkteknologiska metoder och system (mål 2). |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
LAB1
UPG1
|
Utvärdera språkteknologiska komponenter och system.(mål 3) |
|
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
|
UPG1
|
Värdera språkteknologiska tillämpningar (mål 4). |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
LAB1
|
Datorlaborationer i par |
|
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
UPG1
|
Muntlig och skriftlig redovisning av projektarbetet. |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
Kursen kan ges på engelska och har engelskspråkig litteratur. |
||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
|
|
Teknik som hanterar data: möjligheter och risker. |
||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.