Rättigheter och skyldigheter som student (inloggning krävs)
Linköpings universitets generella regelverk
Detta är en intern version som kan innehålla ofullständig eller ännu ej beslutad studieinformation.
Projekt: Agil systemutveckling, 10 hp
Project: Agile System Development, 10 credits
TDP032
Huvudområde
ProgrammeringUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Annika SilvervargStudierektor eller motsvarande
Jalal MalekiUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 86 hRekommenderad självstudietid: 181 h
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KIPR | Innovativ programmering, kandidatprogram | 4 (VT 2021) | 1, 2 | 1, 1 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
ProgrammeringUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Kandidatprogram i innovativ programmering
Rekommenderade förkunskaper
Goda kunskaper i programmering
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- utveckla en grafisk interaktiv tillämpning ihop med en beställare (kunder)
- utveckla programvara tillsammans med programmerare och beställare (kunder)
- utveckla programvara baserat på agila metodikens grundvärderingar
- förstå agil utvecklingsmetodik i förhållande till andra metodiker
- redogöra för begreppen ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar utveckling ur ett ingenjörsperspektiv.
- resonera om hållbarhets-begrepp och paradigm, hållbarhetsutmaningar, samt relationen mellan hållbarhet och teknik-utveckling och användning.
- tillämpa principer för användbarhet och integrera användbarhetsarbete inom ramen för en agil systemutvecklingsprocess
Kursinnehåll
Hantverk:
- Kunnande i att arbeta med hjälp av agil metodik både individuellt, i par och i grupp.
- Förmåga att kommunicera och fungera socialt på ett bra sätt i ett projekt och team.
- Kunna ta fram programvara på enklast möjliga vis för att lösa givna krav.
- Kunna ta och ge återkoppling på ett konstruktivt och givande sätt.
- Arbeta i hög fart med god kvalitet och leverera innovativa tillfredställande resultat.
- Arbeta direkt med källkod snarare än dokumentation och att vara öppen för kontinuerliga förändringar.
- Planera och genomföra användbarhetstesting
Ämnen:
- Agil utvecklingsmetodik, inklusive tekniker såsom burndown charts, planning game, user stories, tidsestimering, Scrummöten, testdriven utveckling.
- Muntlig kommunikation.
Teknik:
- Programspråk och programutvecklingsmiljö beroende på projekt
- versionshanteringsystem Git/Subversion
- Kravhantering och projektstyrning i Trello
Undervisnings- och arbetsformer
IP-projekt, genomfört i enlighet med utbildningsplanen.
Kursen pågår hela vårterminen.
Examination
UPG1 | Uppgift | 0.5 hp | U, G |
PRA1 | Projekt | 9.5 hp | U, G |
På kursen ges betyg Underkänd/Godkänd.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GInstitution
Institutionen för datavetenskapStudierektor eller motsvarande
Jalal MalekiExaminator
Annika SilvervargUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 86 hRekommenderad självstudietid: 181 h
Kurslitteratur
Böcker
- Henrik Kniberg, Scrum and XP from the trences tillgänglig online
https://www.infoq.com/minibooks/scrum-xp-from-the-trenches-2/ - Pieter Jongerius et al., (2013) Get Agile! Scrum for UX, design & development BIS Publishers
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Uppgift | 0.5 hp | U, G |
PRA1 | Projekt | 9.5 hp | U, G |
På kursen ges betyg Underkänd/Godkänd.
Böcker
Henrik Kniberg, Scrum and XP from the trences tillgänglig online
https://www.infoq.com/minibooks/scrum-xp-from-the-trenches-2/
Pieter Jongerius et al., (2013) Get Agile! Scrum for UX, design & development BIS Publishers
Ladda ner
I = Introducera, U = Undervisa, A = Använda
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
PRA1
|
U: Agil metodik. A: Programmering, systemutveckling. |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
X
|
Systemutveckling |
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
X
|
Experimenterande för att hitta bra systemarkitekturval, etc. |
||
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
X
|
PRA1
|
Utformning och utveckling av nytt/anpassat IT-system |
|
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
X
|
X
|
PRA1
|
Arbete mot extern kund/beställare |
|
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
X
|
X
|
PRA1
|
U: Principer för teamarbete i agil metodik. A: Grupparbete. |
|
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
PRA1
|
Kommunikation med extern kund |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
Kurslitteratur på engelska |
||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
X
|
|
UPG1
|
||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
X
|
X
|
PRA1
|
Arbete mot extern kund/beställare |
|
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
X
|
PRA1
|
Sprint 0 för inledande planering |
|
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
X
|
X
|
PRA1
|
5 sprintar |
|
4.5 Att realisera produkter och system |
|
X
|
X
|
PRA1
|
Demo av stabil build vid varje sprintslut |
|
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.