Varumärke och värdeskapande, 6 hp
Brands and Value Creation, 6 credits
TEAE15
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Christina GrundströmStudierektor eller motsvarande
Daniel EllströmUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 30 hRekommenderad självstudietid: 130 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KGDK | Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram | 3 (HT 2022) | 1 | 1 | Engelska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XSärskild information
Får ej ingå i examen tillsammans med TNGD22.
Kursen ges för
- Kandidatprogram i grafisk design och kommunikation
Rekommenderade förkunskaper
Marknadskommunikation och analys
Lärandemål
Kursens syfte är att ge kunskaper om betydelse, innehåll och utformning av samt strategi för varumärken så att värde skapas för såväl målgrupp som varumärkesägare.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna följande:
- Lista och definiera olika teorier, modeller och begrepp inom varumärkesområdet samt relatera dessa till en varumärkesägares strategi och värdeskapande
- Förklara hur ett varumärke byggs upp, vårdas, utvecklas och eventuellt avvecklas
- Kritiskt bearbeta ett existerande varumärke genom att tillämpa ovan nämnda kunskaper, och därefter utarbeta slutsatser samt försvara rekommendationer för varumärket
- Muntligt och skriftligt redovisa utvärderingen enligt föregående punkt så att grundläggande färdigheter i fallstudieansats visas
- Beskriva och förklara hur dragna slutsatser och givna rekommendationer omsätts till såväl brief som pitch samt tillämpa detta praktiskt
- Ge exempel på etiska överväganden inom varumärkesledning och tillämpa grundläggande etiska förhållningssätt i ovan nämnda muntliga och skriftliga presentationer
Kursinnehåll
- Varumärkesteori, inkl. tillhörande integrerad marknadskommunikation
- Ledning av varumärken
- Analys av varumärke
- Vetenskapligt skrivande
- Från brief till pitch utifrån gjord varumärkesanalys
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen är organiserad i föreläsningar, seminarier och inlämningsuppgifter.
Examination
PRA3 | Projektuppgift | 3.5 hp | U, G |
PRA4 | Muntlig och skriftlig redovisning av pitch | 0.5 hp | U, G |
DIK1 | Digital kontrollskrivning i sal, litteratur | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Frivillig inlämningsuppgift för högre betyg | 0 hp | U, G |
Vissa kursmoment har obligatorisk närvaro.
Student som har godkänts (erhållit minst betyg 3) på DIK1 får examineras flera gånger i syfte att höja sitt betyg (s.k. plussning) men begränsat till den termin studenten först godkändes på DIK1.
Inlämning av slutredovisningen för PRA3 efter för redovisningssättet angivet datum medför med automatik U för PRA3 om inte ett av examinator godtagbart skäl tillställs examinator i skrift senast aktuell inlämningstidpunkt.
DIK1 fastställer slutbetyg på kursen med tillägg att godkänd PRA3, PRA4 och UPG1 ger betyg 4 på kursen även vid betyg 3 på DIK1.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Påbyggnadskurser
Market awareness in international cross-media design and production, Projektkurser i programmet.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKurslitteratur
Böcker
- Keller, Kevin Lane och Swaminathan, Vanitha, (2020) Strategic Brand Management. Building, Measuring and Managing Brand Equity 5th edition Harlow: Pearson Education Limited
Övrigt
Aktuell kurslitteratur återfinns under Övriga dokument
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRA3 | Projektuppgift | 3.5 hp | U, G |
PRA4 | Muntlig och skriftlig redovisning av pitch | 0.5 hp | U, G |
DIK1 | Digital kontrollskrivning i sal, litteratur | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Frivillig inlämningsuppgift för högre betyg | 0 hp | U, G |
Vissa kursmoment har obligatorisk närvaro.
Student som har godkänts (erhållit minst betyg 3) på DIK1 får examineras flera gånger i syfte att höja sitt betyg (s.k. plussning) men begränsat till den termin studenten först godkändes på DIK1.
Inlämning av slutredovisningen för PRA3 efter för redovisningssättet angivet datum medför med automatik U för PRA3 om inte ett av examinator godtagbart skäl tillställs examinator i skrift senast aktuell inlämningstidpunkt.
DIK1 fastställer slutbetyg på kursen med tillägg att godkänd PRA3, PRA4 och UPG1 ger betyg 4 på kursen även vid betyg 3 på DIK1.
Böcker
Övrigt
Aktuell kurslitteratur återfinns under Övriga dokument
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
X
|
PRA3
PRA4
DIK1
|
I: Sätta in varumärkesledning i ett sammanhang, U: Varumärkesteori, ledning av varumärken, analys av varumärke, från brief till pitch baserad på en varumärkesanalys. A: Förväntas kunna tillämpa centrala begrepp från Marknadskommunikation och analys |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
Utgår |
||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
|
|
I: metoder för analys av varumärke |
||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
X
|
X
|
X
|
PRA3
DIK1
|
I: Kopplar till aktuell forskning, egen som andras, som komplement till kurslitteraturen.. U: Grundläggande färdigheter i fallstudieansats, vetenskapligt skrivande. (Del av litteratur från senaste fem åren ska finnas med inom kärnområde), A: Bygger på vetenskaplig kunskap från Marknadskommunikation och analys |
|
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
X
|
X
|
X
|
PRA3
PRA4
|
I: Kopplar nuvarande till vad som kommer att krävas i exjobbet (50 % av exjobbsnivån). U: Analys av varumärke (problembakgrund->ge rekommendationer). A: problemlösningstekniker från Marknadskommunikation och analys, mätmetoder från Användarupplevelse och interaktionsdesign |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
PRA3
PRA4
|
U: Självständigt val av litteratur (ur rekommendation) |
|
2.3 Systemtänkande |
X
|
X
|
|
PRA3
|
I: Internationell omvärldspåverkan, U: Omvärldspåverkan på ett varumärke (tillämpa 1.1 och 1.5), prioritering |
|
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
X
|
X
|
|
PRA3
PRA4
|
U: Initiativförmåga, uthållighet (rapport), anpassningsförmåga, kreativt (vetenskapligt) tänkande , kritiskt tänkande och integration av kunskaper |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
X
|
X
|
|
PRA3
PRA4
|
I: Ansvarstagande i grupp (gruppkontrakt, valfritt). U: etiska överväganden inom varumärkesledning och tillämpa grundläggande etiska förhållningssätt i ovan nämnda muntliga och skriftliga presentationer (t.ex. ej spekulera), |
|
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
X
|
|
PRA3
PRA4
|
U: Grupparbete |
|
3.2 Kommunikation |
X
|
X
|
X
|
PRA3
PRA4
|
I: Kopplar mot krav för examensarbete och programmålen. U: muntliga och skriftliga vetenskapliga och populärvetenskapliga presentationer, ge återkoppling, brief->pitch. A: Marknadskommunikation och analys |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
X
|
|
PRA4
DIK1
|
U: Alla fö och examination på engelska (PRA3 valfritt) |
|
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
|
|
I: historik och hållbarhetsfrågor kopplat till varumärken |
||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
X
|
|
PRA3
DIK1
|
U: Varumärkesledningens roll i ett företags strategi, ny teknik för att kommunicera varumärken |
|
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
|
PRA3
PRA4
|
U: Förståelse för och anpassning till målgrupp |
|
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
X
|
|
PRA4
|
U: använda varumärkesanalys som grund för pitch |
|
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
Hela 5 utgår (eftersom avancerad nivå) |
||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.