Hållbara värdekedjor, 6 hp
Sustainable Value Chain Strategies, 6 credits
TEAE18
Huvudområde
Industriell ekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jakob RehmeStudierektor eller motsvarande
Daniel EllströmUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 40 hRekommenderad självstudietid: 120 h
Huvudområde
Industriell ekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i industriell ekonomi - internationell
- Civilingenjörsprogram i design och produktutveckling
- Civilingenjörsprogram i industriell ekonomi
- Civilingenjörsprogram i energi - miljö - management
Rekommenderade förkunskaper
Affärsstrategier, Hållbar utveckling
Lärandemål
Målet med kursen är att studenterna ska utveckla och fördjupa kunskaper och förståelse runt affärsstrategier kopplat till ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet i ett värdekedjeperspektiv. Studenterna kommer att tillämpa teorier, metoder och verktyg som gör det möjligt att systematiskt analysera strategiska utmaningar och möjligheter vad gäller hållbarhet i värdekedjor, ekosystem och affärsrelationer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva och förklara teorier som hanterar affärsstrategier och värdeskapande kopplat till hållbarhet i värdekedjor och ekosystem.
- Beskriva och analysera rollen och vikten av hållbarhet för företagens strategier i värdekedjor.
- Baserat på affärsstrategiska teorier och modeller, beskriva och analysera drivkrafter och hinder för hållbarhet ur olika intressenters perspektiv.
- Tillämpa relevanta teorier, metoder och verktyg för att kritiskt analysera strategier för hållbara värdekedjor.
- Utveckla lösningar för identifierade hållbarhetsutmaningar med implikationer för relevanta intressenter ur ett strategiskt ledningsperspektiv.
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på ett antal viktiga teman. Dessa inbegriper bland annat:
- Värdekedjekonceptet.
- Värde- och resursanalys: teoretiska begrepp samt kritik och begränsningar av existerande konceptualiseringar.
- Strategier, principer och verktyg för hållbara värdekedjor och nätverk ur ett affärs- och ledningsperspektiv.
- Roll och relevans av ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet för strategier och värdeskapande i värdekedjor.
- Företagets roll i utvecklingen av utveckling av hållbarhet i värdekedjor
- Hållbara affärsmodeller
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och projektarbete.
Examination
UPG1 | Muntlig och skriftlig examination | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
PRA1 | Projekt | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG2 | Seminarier | 1 hp | U, G |
För att få godkänt på kursen måste studenten delta i de obligatoriska seminarierna, delta i och få godkänt på projektet, samt få godkänt på den skriftliga uppgifterna.
Kursbetyget är en sammanvägning av ingående betygsatta delar.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKurslitteratur
Artiklar
Akademiska artiklar
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Muntlig och skriftlig examination | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
PRA1 | Projekt | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG2 | Seminarier | 1 hp | U, G |
För att få godkänt på kursen måste studenten delta i de obligatoriska seminarierna, delta i och få godkänt på projektet, samt få godkänt på den skriftliga uppgifterna.
Kursbetyget är en sammanvägning av ingående betygsatta delar.
Artiklar
Akademiska artiklar
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
UPG1
PRA1
UPG2
|
Grundläggande hållbarhetskunskaper används framförallt i projekt men även i UPG1 . Använder också grundläggande kunskap om affärsmodeller och värdekedjor. |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
UPG1
PRA1
|
Utökar studentens kunskaper om hållbarhet, affärsmodeller, strategier och värdekedjor |
|
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
X
|
|
UPG1
PRA1
|
Studenten kommer att arbeta analytiskt med aktuella utmaningar och använda aktuell forskningslitteratur |
|
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
UPG1
PRA1
UPG2
|
Studenten kommer arbeta systematiskt och analytiskt med problemlösning uifrån aktuella exempel inom hållbara värdekedjor |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
X
|
PRA1
|
Studenten kommer att söka egen information och bygga en egen kunskapsgrund i projektet |
|
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
X
|
UPG1
PRA1
UPG2
|
I analys av och förståelse för värdekedjor kommer studenten att ha ett systemperspektiv som t ex inbegriper flera olika aktörer och nivåer |
|
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
X
|
UPG1
PRA1
UPG2
|
Kritiskt tänkande och lärande ingår i alla delar av kursen |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
X
|
X
|
UPG1
PRA1
UPG2
|
Studenten kommer att arbete med bl a social hållbarhet i både projekt och uppgift |
|
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
PRA1
UPG2
|
Projektuppgift sker i grupp |
|
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
PRA1
UPG2
|
Projektuppgift ska kommuniceras både skriftligt och muntligt. Likaså sker det löpande seminarieverksamhet där studenten deltar aktivt |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
UPG1
PRA1
UPG2
|
Artiklar och vissa föreläsningar är på engelska, projektrapport på engelska |
|
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
X
|
X
|
UPG1
PRA1
UPG2
|
Bärande del i kursen |
|
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
X
|
X
|
UPG1
PRA1
UPG2
|
Bärande del i kursen |
|
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
X
|
UPG1
PRA1
UPG2
|
En viktig del i kursen är att identifera beohv samt strukturera och planera system för att hantera dessa utifrån ett hållbarhetsperspektiv |
|
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
X
|
X
|
UPG1
PRA1
|
Bärande del i kursen |
|
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
X
|
X
|
UPG1
PRA1
|
Bärande del i kursen |
|
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
X
|
X
|
UPG1
PRA1
|
Projektuppgift har som utgånsgpunkt och/eller leder fram till identifering av behov samt ska inbegripa en redogörelse för hur detta kan leda fram till forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.