Tillämpningsområden för kemisk analysteknik, 6 hp
Application Areas to Chemical Analysis Engineering, 6 credits
TFKI16
Huvudområde
KemiteknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Maria LundqvistStudierektor eller motsvarande
Magdalena SvenssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 46 hRekommenderad självstudietid: 114 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6IKEA | Högskoleingenjör i kemisk analysteknik | 3 (HT 2019) | 1, 2 | 4, 4 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
KemiteknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Högskoleingenjörsprogram i kemisk analysteknik
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Introduktion till analytisk kemi, IngenjörsprojektLärandemål
Kursen ska ge exempel på verksamhetsområden för kemisk analysteknik där olika verksamhetsområden presenteras. Genom att specialstudera en analytisk frågeställning får studenten i en projektgrupp fördjupa sig inom ett område och presentera en rapport muntligt och skriftligt. Dessutom deltar studenten i en etikmodul där grundläggande etiska teorier, principer och begrepp introduceras, som sedan i grupp används på olika etiska frågeställningar inom verksamhetsområden för kemisk analysteknik. Efter kursen ska studenten:
- kunna strukturera och presentera information
- kunna värdera muntlig kommunikation och opponera på sådan
- vara orienterad kring verksamhetsområden där kemisk analysteknik ingår
- genom relevant informationssökning kunna skriva en teknisk rapport i en fördjupad analytisk frågeställning
- beskriva och använda grundläggande etiska teorier, principer och begrepp för att diskutera etiska problem inom naturvetenskap och teknik
- redogöra för betydelsen av professionsansvar.
Kursinnehåll
Översikt och fördjupning inom olika områden där analytisk kemi används i små som stora företag. Forensiskt analytiska områden. Miljöanalyser. Livsmedelsanalyser. Medicinskt tillämpade områden. Processtekniska analyser. Skriftlig och muntlig presentationsteknik. Etiska aspekter inom naturvetenskap och teknik.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen ska visa på tillämpningsområden där kemiska analystekniker används, bl.a. forensisk vetenskap och miljöteknik, och har som syfte att vägleda studenterna inför kommande studier och yrkesliv.
Kursen består av föreläsningar, seminarier och projektarbeten i mindre grupp.
Kursen pågår hela höstterminen, där arbete med litteraturprojekt varvas med företagspresentationer, föreläsningar och övningar i kommunikation och presentationsteknik samt föreläsningar och seminarier om etik. Både enskild och gruppvis muntlig framställning ingår.
Examination
UPG1 | Fullgjorda gruppuppgifter | 2 hp | U, G |
PRA5 | Enskild muntlig presentation | 1 hp | U, G |
PRA4 | Projekt, muntlig skriftlig redovisning | 3 hp | U, G |
PRA4, PRA5 och UPG1 förtydligande: För betyget Godkänd krävs obligatoriskt och aktivt deltagande vid samtliga seminarier samt fullgjord enskild skriftlig uppgift inom etikmomentet.
På kursen ges betyg Underkänd/Godkänd.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GÖvrig information
Om undervisningsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt".
- Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för fysik, kemi och biologiStudierektor eller motsvarande
Magdalena SvenssonExaminator
Maria LundqvistUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 46 hRekommenderad självstudietid: 114 h
Kurslitteratur
Övrigt
Litteratur utdelad i samband med föreläsningar och seminarier samt relevant vetenskaplig litteratur funnen i projektets litteratursökning.
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Fullgjorda gruppuppgifter | 2 hp | U, G |
PRA5 | Enskild muntlig presentation | 1 hp | U, G |
PRA4 | Projekt, muntlig skriftlig redovisning | 3 hp | U, G |
PRA4, PRA5 och UPG1 förtydligande: För betyget Godkänd krävs obligatoriskt och aktivt deltagande vid samtliga seminarier samt fullgjord enskild skriftlig uppgift inom etikmomentet.
På kursen ges betyg Underkänd/Godkänd.
Kursplan
För varje kurs finns en kursplan. I kursplanen anges kursens mål och innehåll samt de särskilda förkunskaper som erfordras för att den studerande skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.
Schemaläggning
Schemaläggning av kurser görs efter, för kursen, beslutad blockindelning. För kurser med mindre än fem deltagare, och flertalet projektkurser läggs inget centralt schema.
Avbrott på kurs
Enligt rektors beslut om regler för registrering, avregistrering samt resultatrapportering (Dnr LiU-2015-01241) skall avbrott i studier registreras i Ladok. Alla studenter som inte deltar i kurs man registrerat sig på är alltså skyldiga att anmäla avbrottet så att kursregistreringen kan
tas bort. Avanmälan från kurs görs via webbformulär, www.lith.liu.se/for-studenter/kurskomplettering?l=sv.
Inställd kurs
Kurser med få deltagare ( < 10) kan ställas in eller organiseras på annat sätt än vad som är angivet i kursplanen. Om kurs skall ställas in eller avvikelse från kursplanen skall ske prövas och beslutas detta av programnämnden.
Föreskrifter rörande examination och examinator
Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622678
Examination
Tentamen
Skriftlig och muntlig tentamen ges minst tre gånger årligen; en gång omedelbart efter kursens slut, en gång i augustiperioden samt vanligtvis i en av omtentamensperioderna. Annan placering beslutas av programnämnden.
Principer för tentamensschemat för kurser som följer läsperioderna:
- kurser som ges Vt1 förstagångstenteras i mars och omtenteras i juni och i augusti
- kurser som ges Vt2 förstagångstenteras i maj och omtenteras i augusti och i oktober
- kurser som ges Ht1 förstagångstenteras i oktober och omtenteras i januari och augusti
- kurser som ges Ht2 förstagångstenteras i januari och omtenteras i påsk och i augusti
Tentamensschemat utgår från blockindelningen men avvikelser kan förekomma främst för kurser som samläses/samtenteras av flera program samt i lägre årskurs.
- För kurser som av programnämnden beslutats vara vartannatårskurser ges tentamina 3 gånger endast under det år kursen ges.
- För kurser som flyttas eller ställs in så att de ej ges under något eller några år ges tentamina 3 gånger under det närmast följande året med tentamenstillfällen motsvarande dem som gällde före flyttningen av kursen.
- Har undervisningen upphört i en kurs ges under det närmast följande året tre tentamina samtidigt som tentamen ges i eventuell ersättningskurs, alternativt i samband med andra omtentamina. Dessutom ges tentamen ytterligare en gång under det därpå följande året om inte programnämnden föreskriver annat.
- Om en kurs ges i flera perioder under året (för program eller vid skilda tillfällen för olika program) beslutar programnämnden/programnämnderna gemensamt om placeringen av och antalet omtentamina.
Anmälan till tentamen
För deltagande i tentamina krävs att den studerande gjort förhandsanmälan i Studentportalen under anmälningsperioden, dvs tidigast 30 dagar och senast 10 dagar före tentamensdagen. Anvisad sal meddelas fyra dagar före tentamensdagen via e-post. Studerande, som inte förhandsanmält sitt deltagande riskerar att avvisas om plats inte finns inom ramen för tillgängliga skrivningsplatser.
Teckenförklaring till tentaanmälningssystemet:
** markerar att tentan ges för näst sista gången
* markerar att tentan ges för sista gången
Ordningsföreskrifter för studerande vid tentamensskrivningar
Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682
Plussning
Vid Tekniska högskolan vid LiU har studerande rätt att genomgå förnyat prov för högre betyg på skriftliga tentamina samt datortentamina, dvs samtliga provmoment med kod TEN och DAT. På övriga examinationsmoment ges inte möjlighet till plussning, om inget annat anges i kursplan.
Regler för omprov
För regler för omprov vid andra examinationsformer än skriftliga tentamina och datortentamina hänvisas till LiU-föreskrifterna för examination och examinator, http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622678.
Plagiering
Vid examination som innebär rapportskrivande och där studenten kan antas ha tillgång till andras källor (exempelvis vid självständiga arbeten, uppsatser etc) måste inlämnat material utformas i enlighet med god sed för källhänvisning (referenser eller citat med angivande av källa) vad gäller användning av andras text, bilder, idéer, data etc. Det ska även framgå ifall författaren återbrukat egen text, bilder, idéer, data etc från tidigare genomförd examination.
Underlåtelse att ange sådana källor kan betraktas som försök till vilseledande vid examination.
Försök till vilseledande
Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se https://www.student.liu.se/studenttjanster/lagar-regler-rattigheter?l=sv.
Betyg
Företrädesvis skall betygen underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4) och med beröm godkänd (5) användas. Kurser som styrs av tekniska fakultetsstyrelsen fastställt tentamensschema skall därvid särskilt beaktas.
- Kurser med skriftlig tentamen skall ge betygen (U, 3, 4, 5).
- Kurser med stor del tillämpningsinriktade moment såsom laborationer, projekt eller grupparbeten får ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
Examinationsmoment
- Skriftlig tentamen (TEN) skall ge betyg (U, 3, 4, 5).
- Examensarbete samt självständigt arbete ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examinationsmoment som kan ge betygen underkänd (U) eller godkänd (G) är laboration (LAB), projekt (PRA), kontrollskrivning (KTR), muntlig tentamen (MUN), datortentamen (DAT), uppgift (UPG), hemtentamina (HEM).
- Övriga examinationsmoment där examinationen uppfylls framför allt genom aktiv närvaro som annat (ANN), basgrupp (BAS) eller moment (MOM) ger betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
Rapportering av den studerandes examinationsresultat sker på respektive institution.
Regler
Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser.
LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall/Utbildning_pa_grund-_och_avancerad_niva.
Övrigt
Litteratur utdelad i samband med föreläsningar och seminarier samt relevant vetenskaplig litteratur funnen i projektets litteratursökning.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
X
|
PRA4
|
Allmänna kunskaper i kemi (A) och nya kemiska analysmetoder (I,U,E) PRA4 |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
|
PRA4
|
Förståelse för kemiska analysinstruments funktioner och användning (I,U,E) PRA4 |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
PRA4
|
PRA4: Genom relevant informationssökning föreslå kemiska analysmetoder och besvara analytisk frågeställning (U,A,E) |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
X
|
|
|
Företagsstruktur och organisation (I) |
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
X
|
X
|
|
PRA4
PRA5
UPG1
|
PRA4: Kunna värdera muntlig kommunikation och opponera på sådan (I,U,E) PRA5: Kunna strukturera och presentera information (I,U,E) UPG1: Kunna beskriva grundläggande etiska teorier, principer och begrepp (I,U,E) |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
X
|
X
|
X
|
PRA4
UPG1
|
PRA4: Arbete i projekt i företagsanpassad arbetsmetodik (U,A,E) UPG1: Kunna redogöra för betydelsen av professionsansvar (I,U,E) |
|
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
X
|
X
|
PRA4
UPG1
|
PRA4: Genomförande av projektarbete (U,A,E) UPG1: Aktivt deltagande i seminarier (A) |
|
3.2 Kommunikation |
|
X
|
X
|
PRA4
PRA5
UPG1
|
PRA5: Enskild muntlig presentation (U,E) PRA4: Skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete samt aktivt deltagande vid seminarier (U,A,E) UPG1: Aktivt deltagande i seminarier samt enskild skriftlig uppgift (A,E) |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
X
|
|
UPG1
|
Företagspresentationer (I,U). UPG1: Etiska implikationer för hållbar utveckling (I,U,E) |
|
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
X
|
X
|
|
Företagspresentationer (I,U) |
||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
X
|
X
|
|
Utreda och finna lämplig analysmetodologi för frågeställning i litteraturprojekt (I,U) |
||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
X
|
X
|
|
UPG1
|
Företagspresentationer (I) UPG1: Etik (I,U,E) |
|
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
X
|
|
|
Företagspresentationer (I) |
||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
X
|
Projektarbetet (A) |
||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
X
|
Projektarbetet (A) |
||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
PRA4
|
PRA4: Skriftlig och muntlig projektredovisning |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.