Värmelära, 4 hp
Thermal physics, 4 credits
TFYI04
Huvudområde
Teknisk fysikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursStudierektor eller motsvarande
Magnus BomanUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 32 hRekommenderad självstudietid: 75 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6ITFY | Högskoleingenjör i tillämpad fysik | 2 (VT 2024) | 2 | 2 | Svenska | Linköping, Valla | O | INSTÄLLD |
Huvudområde
Teknisk fysikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Högskoleingenjörsprogram i tillämpad fysik
Rekommenderade förkunskaper
Matematisk analys i en variabel. Gymnasiets fysik.
Lärandemål
Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper inom värmelära och kännedom om tillämpningar. Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- lösa problem inom värmelära genom att använda grundläggande begrepp och samband
- bestämma termiska egenskaper hos materia och analysera termodynamiska processer
- förklara fenomen och relatera teorin till tekniska tillämpningar
- utföra och analysera experiment inom värmelära
Kursinnehåll
- Grundläggande begrepp: Temperatur, värme, arbete, inre energi. Kelvinskalan. Termisk jämvikt. Termodynamikens huvudsatser. Entropi (tas upp både ur ett makroskopiskt och ett mikroskopiskt perspektiv).
- Termiska egenskaper hos materia: Termisk expansion. Kinetisk gasteori. Ideala gaslagen. Frihetsgrader och ekvipartitionsprincipen. Värmekapaciteter. Fasomvandlingar. Värmeledning. Värmestrålning, Stefan-Bolzmanns lag, och emissivitet.
- Termodynamiska processer (isoterma, adiabata m.fl.).
- Värmemaskiner, kylmaskiner och värmepumpar. Catnotcykeln. Arbetscykler för och teknisk implementering av verkliga värme- och kylmaskiner. Beräkning av verkningsgrader.
- Modeller för jorden energibalans och den globala växthuseffekten diskuteras och kopplas till värmestrålning.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, lektioner och laborationer.
Examination
TEN1 | Skriftlig tentamen | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB1 | Laborationer | 1 hp | U, G |
KTR1 | Frivillig kontrrollskrivning | 0 hp | U, G |
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Institutionen för fysik, kemi och biologiKurslitteratur
Böcker
- H. D. Young, R. A. Freedman, (2020) University Physics 15 Pearson
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | Skriftlig tentamen | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB1 | Laborationer | 1 hp | U, G |
KTR1 | Frivillig kontrrollskrivning | 0 hp | U, G |
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Böcker
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
TEN1
LAB1
|
||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
TEN1
LAB1
|
||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
|
TEN1
|
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
LAB1
|
||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
LAB1
|
||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
X
|
|
TEN1
|
||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
X
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.