Mätteknik, 6 hp
Measurement technology, 6 credits
TFYI07
Huvudområde
Teknisk fysikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Per SandströmStudierektor eller motsvarande
Magnus BomanUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 160 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6ITFY | Högskoleingenjör i tillämpad fysik | 3 (HT 2024) | 2 | 4 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Teknisk fysikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Högskoleingenjörsprogram i tillämpad fysik
Rekommenderade förkunskaper
Kunna förklara och lösa problem i enkla strömkretsar innehållande serie- och parallellkoppling med användande av jw-metoden samt Ohms och Kirchoffs lagar, dvs. baskunskaper i elektroteknik.
Kunna ge exempel på och avgöra enkla funktionssamband, dvs. baskunskaper i analys i en variabel
Lärandemål
Kursen syfte är ge kunskaper om mätmetoder och färdigheter i att utföra mätningar av elektriska och fysikaliska storheter.
Efter kursen skall studenten kunna:
- utföra mätning av spänning och ström i diskreta nät med multimetrar och oscilloskop.
- utföra frekvensanalys av signaler med oscilloskop.
- utföra mätningar med några vanliga industriella givare.
- implementera datorstyrda mätsystem med mätkort och externa mätinstrument.
- redogöra för vanliga felkällor vid mätningar och göra feluppskattningar, samt förklara uppkomst av- och föreslå åtgärder mot elektriska störningar.
- förklara funktionsprincipen hos givare, mätutrustning och mätsystem samt utföra beräkningar för att lösa problem relaterade till dessa.
Kursinnehåll
Kursen är indelad i tre delar med nedanstående kursinnehåll:
- Första delen:
Praktiska tillämpningar om metoder och problem förknippade med mätning av ström och spänningsstorheter. Digitalvoltmeterns principer och egenskaper. Mätningar med digitala oscilloskop med en genomgång av de vanligaste funktionerna i ett sådant samt olika triggningsmetoder. Frekvensanalys med oscilloskop. Elektriska störningars uppkomst och reducering. Mätnoggrannhet. - Andra delen:
Datorn som instrument för mätdatainsamling och signalbehandling. Ett mätkort för insamling av signaler från två olika givare konstrueras utprovas och sammanlänkas till datorn. Mätning och styrning av temperatur i LabVIEW-miljö. Mätning med mätkort (DAQ-kort) och externa mätinstrument via datorn (SCPI, USB, GPIB mm.). - Tredje delen:
Mätning av läge, hastighet och acceleration med induktiva givare (LVDT, LVT) samt piezoelektriska accelerometrar. Mätning av töjning/kraft med trådtöjningsgivare med användande av Wheatstonebrygga. Signalanpassning av givare. Mätningarna utförs både manuellt och datorbaserat med av studenten egenframtagna datorprogram. Detta görs för att studenten ska lära sig både funktionsprinciperna hos givarna och hur givarna kan användas i moderna applikationer.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen ges i form av föreläsningar och laborationer i mät- och givarteknik.
Examination
UPG1 | Kontinuerlig examination | 1.5 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB1 | En laborationskurs | 4.5 hp | U, G |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Institutionen för fysik, kemi och biologiKurslitteratur
Övrigt
- Laborationshandledningar och särtryck från institutionen (IFM).
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Kontinuerlig examination | 1.5 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB1 | En laborationskurs | 4.5 hp | U, G |
Övrigt
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
Analys, Elektromagnetism |
||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
X
|
UPG1
LAB1
|
A: Elektronik |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
|
UPG1
LAB1
|
||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
|
LAB1
|
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
LAB1
|
||
2.3 Systemtänkande |
|
|
X
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
X
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
X
|
|
LAB1
|
2 eller 3 personersgrupper |
|
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
X
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
X
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.