Fysikprojekt, CDIO, 8 hp
, 8 credits
TFYI09
Huvudområde
Teknisk fysik FysikUtbildningsnivå
GrundnivåStudierektor eller motsvarande
Magnus BomanUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 213 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6ITFY | Högskoleingenjör i tillämpad fysik | 4 (VT 2024) | 1, 2 | 1, 1 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Teknisk fysik, FysikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FKursen ges för
- Högskoleingenjörsprogram i tillämpad fysik
Lärandemål
Kursens syfte är att utveckla förmåga att praktiskt konstruera en produkt eller prototyp som bygger på tillämpad fysik. Projekten bedrivs så realistiskt som möjligt för att utgöra en träning inför det kommande yrkeslivet.
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
- analysera och strukturera ingenjörsmässiga problem inom tillämpad fysik.
- konstruera en produkt eller prototyp som bygger på tillämpad fysik.
- formulera en kravspecifikation utifrån ett projektdirektiv.
- utföra ett projektarbete enligt en projektmodell.
- självständigt genomföra litteratursökning och tillägna sig kompletterande kunskaper.
- planera och utföra ett projektarbete som dokumenteras i form av projekt- och tidplan, samt designspecifikation.
- aktivt medverka till en väl fungerande projektgrupp.
- demonstrera framtagen produkt eller prototyp.
- redovisa resultatet av ett projektarbete muntligt och skriftligt i en teknisk rapport.
- reflektera över ett utfört projektarbete och föreslå förbättringar.
Kursinnehåll
Kursen innehåller ett projekt inom tillämpad fysik som utförs i grupp. Projekten kan vara experimentellt eller beräkningsmässigt orienterade, och har fokus på tillämpningar. De specifika projekten kan variera från ett år till ett annat. Kursen ger studenterna möjlighet att både tillägna sig nya kunskaper och att applicera kunskaper från tidigare fysikkurser på tillämpningar av industriell eller vetenskaplig relevans.
Undervisnings- och arbetsformer
Antalet studenter i projektgrupperna kommer att vara minst fyra. Varje projektgrupp tilldelas en handledare som stödjer gruppen i projektarbetet. Projektets inriktning diskuteras fram och en kravspecifikation förhandlas fram med beställaren. Innan projektarbetet påbörjas ska projektgruppen också utarbeta en projekt- och tidplan för sitt projekt. Kursen pågår hela vårterminen.
Examination
PRA1 | Skriftlig och muntlig redovisning av gruppens arbete | 8 hp | U, G |
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GInstitution
Institutionen för fysik, kemi och biologiKurslitteratur
Övrigt
- Särtryck utdelas under kursens gång.
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRA1 | Skriftlig och muntlig redovisning av gruppens arbete | 8 hp | U, G |
Övrigt
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.