Konstruktionsmetodik och produktutveckling, 6 hp
Mechanical Design Methodology and Product Development, 6 credits
TMKA02
Huvudområde
MaskinteknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jonas DetterfeltStudierektor eller motsvarande
Peter HallbergUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 50 hRekommenderad självstudietid: 110 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CMMM | Civilingenjör i maskinteknik | 4 (VT 2017) | 1, 2 | 2, 2 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
MaskinteknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Civilingenjör i maskinteknik
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande kunskaper i konstruktionsmaterial, mekanik, hållfasthetslära, fysik, termodynamik, strömningslära, CAD, och produktionsteknik.
Lärandemål
Kursen är en introducerande kurs till produktutveckling och framför allt konstruktionsmetodik inriktad på i huvudsak maskintekniska problemställningar. Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- angripa enklare tekniska problem på ett systematiskt sätt med hjälp av generell konstruktionsmetodik från krav via konceptval och layout till färdig fysisk prototyp.
- beskriva och förklara en maskinteknisk konstruktionsprocess.
- redogöra för begreppen funktion, teknisk princip, och teknisk lösning/medel.
- beskriva och förklara existerande tekniska system/produkter i termer av ovanstående.
- göra en enkel rimlighetsbedömning och dimensionering av en teknisk lösning i förhållande till krav och randvillkor genom att tillämpa tidigare förvärvade kunskaper i mekanik, hållfasthetslära, termodynamik och strömningslära.
- ta fram korrekta tillverkningsunderlag (ritningar) från CAD-modeller.
- i en mindre grupp genomföra samt muntligt redovisa konstruktionsuppgifter där ovanstående teoretiska kursmål tillämpas.
- redogöra för några grundläggande konstruktionsprinciper för hållbar och miljövänlig utveckling.
Kursinnehåll
- Produktutveckling
- Konstruktionsprocessen och konstruktörens roll
- Typer av konstruktionsproblem
- Grupparbete och projektplanering
- Problemanalys och kravspecifikation
- Konceptgenerering inklusive funktionsanalys och lösningsgenerering
- Konceptutvärdering och konceptval
- Layoutkonstruktion
- Detaljkonstruktion och ritningar
- DFM (Design for Manufacturing)
- DFE (Design for the Environment)
- Rapportskrivning och muntlig redovisning
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen pågår hela vårterminen och är organiserad i en föreläsningsserie och ett två obligatoriska projektuppgifter. Föreläsningsserien, med tyngdpunkt under första läsperioden, introducerar och förklarar delarna i konstruktionsmetodiken ur ett teoretiskt perspektiv. Den första teoretiska delen examineras genom en kontrollskrivning. Konstruktionsuppgifterna genomförs praktiskt i mindre grupper om ca 4-5 studenter parallellt med föreläsningarna. En projektuppgift är fokuserad på konceptgenerering och relativt öppen vad gäller val av lösningar. Denna uppgift ska resultera i en mycket enkel demonstrationsprototyp. Den andra uppgiften har fokus på omkonstruktion av ett existerande koncept och ska gå hela vägen till en funktionell prototyp. Prototypen ska tillverkas med hjälp av IEI:s mekaniska verkstad. Därmed innefattar uppgiften också layout- och detaljkonstruktion samt framtagning av tillverkningsunderlag som är viktiga moment vid konstruktionsarbete. Den första uppgiften ska redovisas i en rapport där framtagningsprocessen och lösningens tekniska egenskaper ska redogöras för. Den andra uppgiften redovisas genom inlämningar under projektets gång samt en avslutande muntlig redovisning.
Examination
KTR1 | Dugga teorinnehåll | 1 hp | U, G |
PRA2 | Projektuppgift detaljkonstruktion | 3 hp | U, G |
PRA1 | Projektuppgift och konceptgenerering | 2 hp | U, G |
På kursen ges betyg Underkänd/Godkänd.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GInstitution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Peter HallbergExaminator
Jonas DetterfeltUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 50 hRekommenderad självstudietid: 110 h
Kurslitteratur
Liedholm, Ulf, "Systematic concept development" (compendium), LIU-IKP-R-1077, Linköping University, 1999 (this compendium is available via the course room in LISAM for registered students.) Other literature may be announced and made available through LISAM.Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
KTR1 | Dugga teorinnehåll | 1 hp | U, G |
PRA2 | Projektuppgift detaljkonstruktion | 3 hp | U, G |
PRA1 | Projektuppgift och konceptgenerering | 2 hp | U, G |
På kursen ges betyg Underkänd/Godkänd.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.