Träteknik - Innovation, 6 hp
Wood - Innovation, 6 credits
TMKA04
Huvudområde
Produktutveckling MaskinteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
David EklöfStudierektor eller motsvarande
Mats NåboUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 64 hRekommenderad självstudietid: 96 h
Huvudområde
Produktutveckling, MaskinteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Civilingenjör i design och produktutveckling
- Civilingenjör i industriell ekonomi - internationell
- Civilingenjör i industriell ekonomi
- Civilingenjör i maskinteknik
- Civilingenjör i energi - miljö - management
Rekommenderade förkunskaper
Kurs i produktutveckling eller innovation.
Lärandemål
Målsättningen är att studenten efter genomgången kurs ska ha fördjupade kunskaper om innovativ produktutveckling inom trä och skog. Syftet med kursen är att utveckla innovativa träprodukter/teknologier för ett hållbart samhälle och efter genomförd kurs ska studenten;
- ha kunskaper om de vanligaste produktutvecklingsprocesserna inom svensk trämanufakturindustri,
- förstå betydelsen av samtliga i processen inblandade parter,
- ha förståelse för designarbetets innehåll, omfattning och problematik
- kunna bedöma olika kvaliteter och funktioner i träprodukter
- ha kunskaper inom ergonomi samt olika metoder för att öka produkters användbarhet.
- kunna argumentera kring träets fördelar och nackdelar i olika produkter
Kursinnehåll
Skogen är en av Sveriges största råvaruresurser och sannolikt den mest miljöriktiga. Förädlingen av trä är mycket viktig för samhällsekonomin och betydelsefull för att nå mål om ett hållbart samhälle. I denna kurs jobbar studenten både med produkter långt ner i förädlingskedjan, så nära skogen som möjligt, till högförädladeprodukter. Hur kan träråvaran kan förädlas ytterligare? Kan man hitta nya affärsidéer inom trämanufaktur? Vilka strategier krävs? Vilka krav ställs på de färdiga produkterna utifrån olika regelsystem? Kursen är uppdelad i ett antal avsnitt vilka länkas samman av ett projekt. Kursinnehållet kan grupperas i några sammankopplade delar:
- Produktutveckling inom svensk trämanufaktur.
- Produktkrav; EN-krav, Möbelfakta m.m.
- Vad behöver den svenska skogsnäringen? Varför är träförädling viktig för Sverige?
- Hållbar produktutveckling
- Innovationsskapande/Kreativitet/Vad är en bra produkt?
- Varför trä? Produkt- och designegenskaper jämfört med andra material
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, gästföreläsningar, laborationer och flera studiebesök inom ämnet. Parallellt med dessa jobbar studenterna med ett projekt. Nya pedagogiska tillgångar såsom materialbibliotek och träteknisk verkstad kommer att användas i hög grad både i de laborativa momenten men även i projektet. Kursen ges för många olika program vilket ger en naturlig pedagogisk träning i kommunikation mellan yrkesgrupper/ingenjörer samtidigt som det öppnar för spännande resultat och bredd i projekten.
Examination
LAB1 | Laboration | 1 hp | U, G |
PRA1 | Projekt | 5 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Mats NåboExaminator
David EklöfUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 64 hRekommenderad självstudietid: 96 h
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB1 | Laboration | 1 hp | U, G |
PRA1 | Projekt | 5 hp | U, 3, 4, 5 |
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
PRA1
|
||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
PRA1
|
||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
PRA1
|
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
X
|
LAB1
PRA1
|
||
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
X
|
PRA1
|
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
X
|
LAB1
PRA1
|
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
X
|
PRA1
|
||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
PRA1
|
||
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
PRA1
|
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
X
|
X
|
PRA1
|
||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
X
|
X
|
PRA1
|
||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
X
|
PRA1
|
||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
X
|
X
|
PRA1
|
||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
X
|
X
|
X
|
LAB1
|
||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
X
|
X
|
X
|
LAB1
|
||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
X
|
LAB1
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.