Muskuloskelettär biomekanik och rörelseapparaten, 6 hp
Musculoskeletal Biomechanics and Human Movements, 6 credits
TMME67
Huvudområde
MaskinteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Joakim HolmbergStudierektor eller motsvarande
Peter SchmidtUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 40 hRekommenderad självstudietid: 120 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CDPU | Civilingenjör i design och produktutveckling | 7 (HT 2022) | 1 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CEMM | Civilingenjör i energi - miljö - management | 7 (HT 2022) | 1 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CMMM | Civilingenjör i maskinteknik | 7 (HT 2022) | 1 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CMMM | Civilingenjör i maskinteknik (Tillämpad mekanik) | 7 (HT 2022) | 1 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CMED | Civilingenjör i medicinsk teknik | 7 (HT 2022) | 1 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6MMEC | Maskinteknik, masterprogram | 3 (HT 2022) | 1 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6MMEC | Maskinteknik, masterprogram (Tillämpad mekanik) | 3 (HT 2022) | 1 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6MBME | Medicinsk teknik, masterprogram | 3 (HT 2022) | 1 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
MaskinteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i design och produktutveckling
- Civilingenjörsprogram i energi - miljö - management
- Civilingenjörsprogram i medicinsk teknik
- Civilingenjörsprogram i maskinteknik
- Masterprogram i medicinsk teknik
- Masterprogram i maskinteknik
Rekommenderade förkunskaper
Grundkurser i analys, algebra och mekanik (eller motsvarande fysikkurs).
Lärandemål
Kursen syftar till att från ett mekaniskt/matematiskt perspektiv, med tillämpning av ingenjörsmässiga principer, ge förståelse för vilka belastningar rörelseapparaten utsätts vid såväl dagliga aktiviteter som vid mer fysiskt krävande aktiviteter. Detta ger kunskap för att kunna ta hänsyn till människan och hennes interaktion med omgivningen, exempelvis vid produktutveckling. Kursen ger också en introduktion till analys av idrottsprestationer och skadeproblematik med avseende på rörelseapparaten. Efter godkänd kurs kan studenten:
• samla in, tolka och analysera kinematiska och kinetiska variabler från rörelseapparaten vid fysiskt aktivitet;
• förenkla och modellera rörelseapparaten som ett muskuloskelettärt system genom att tillämpa samband inom teknisk mekanik;
• använda programvara för biomekanik och simulera ett muskuloskelettärt system;
• förstå varför ett muskuloskelettärt system (människan) kan bli en del av produktutvecklingsprocessen;
• förstå varför rörelseapparaten kan bli överbelastad vid fysiskt krävande aktiviteter och de medicinska problem det kan medföra.
Kursinnehåll
Biomekaniska mätsystem, flerkroppsmekanik, muskelfysiologi, rörelseapparatens anatomi, och simuleringsteknik.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen struktureras kring ett antal lärarledda datorövningar som kompletteras med stödjande föreläsningar, laborationer och handledning. Datorövningarna är en del av det examinerande projekt som löper under hela kursens gång.
Examination
PRA1 | Skriftlig rapport av projektarbete | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKurslitteratur
Kompendier
- Peter Christensen, Computational rigid body mechanics
Övrigt
- Föreläsningsanteckningar
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRA1 | Skriftlig rapport av projektarbete | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
Kompendier
Övrigt
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
|
X
|
TEN1
|
Anatomi (I), Linjär algebra (A) |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
PRA1
TEN1
|
Biomekanisk mätteknik (A), Mekanik (A) |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
PRA1
TEN1
|
Muskelfysiologi (U), Modellering av flerkroppssystem (A) |
|
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
PRA1
TEN1
|
Muskuloskelettär modellering och simulering (A) |
|
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
X
|
PRA1
TEN1
|
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
X
|
PRA1
TEN1
|
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
X
|
PRA1
TEN1
|
Förstå modellbegreppet och värdera resultat |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
PRA1
|
||
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
PRA1
|
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
PRA1
TEN1
|
Grupparbete där nästan alla måste kommunicera på annat språk än modersmålet |
|
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
X
|
PRA1
|
||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
X
|
PRA1
|
||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
X
|
PRA1
|
||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
X
|
PRA1
|
||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
X
|
PRA1
|
||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
X
|
PRA1
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.